Gå til innhold

Ny kjølingsløsning HK og HD

icer

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å bli gal av den surrende lyden spesielt av HK og GPU viften

Jeg har derfor laget til en løsning på dette, jeg fant også ut at jeg kunne lage bedre kjøling til HD i samme slengen siden de er ganske varme...

Kabinettet er et Chieftech Dragon som jeg planlegger å modifisere, hatt planer i flere år, men nå skal jeg gjøre det, ihvertfall kjøleløsningen...

*Fant mye bra på microplex, men skal handle noe fra komplett alikevel så jeg prøver å skaffe alt jeg trenger derifra, prøve å bruke minst mulig penger, men om det er noe på løsningen min som ikke er bra så SI IFRA! :thumbup:

Maskin Specs:

HK: MSI KT333 Ultra

GK: Nvidia GeForce 4 ti4200

CPU: AMD XP2100

HD: WDC; 1disk på 80 og en på 200

Nåverende temperaturer, CPU/Kabinett: 42ºc/35ºc Idle og rundt 45-46ºc/39ºc

temperaturene er ikke så nøye med, sålenge de ikke går opp, helst ned ;)

HK-løsning

Forklaring til HK-bildet:

1. Her har jeg tenkt å bygge opp med en trakt/rør og ha en pakning på enden der viften blir presset på pakningen og gjør at luften går rett til CPU og dermed kanskje få en vifte som flytter mindre luft siden luften er kald, skal ha den stående fast i døren.

Hvilken vifte er best? 120mm og skru ned turtallet, eller? Da må jeg til med en "funnel" den nåværende kjøleribben til CPU er beregnet for 80mm vifte...

2. Her kommer denne->Zalman Passiv Heatpipe VGA-Kjøler Den har fin kritkken samt den ene som skrev kritikk hadde samme kort som meg...

3. Her har jeg planlagt å ha denne->Zalman Chipsett kjøler den koster lite og kritikken var fin...

HD-Løsning her ligger også en vifte-slot forran som kan brukes, men setter jeg diskene inn samt en vifte vil det etter mine målinger komme bak i skjermkortet (det er svært ass)

Idè 1:

4&4. er diskene, de er ganske varme og jeg arbeider da med en løsning på hvordan jeg skal få kjølt de og fjernet vibrasjon uten å kjøpe noen ramme til 600kr...

5. Her har jeg tenkt å plassere viften

Idè 2:

Snu den ene disken og plassere viften i midten da blåser den og kjøler best på diskene, men kan disken snus?

Går det an å og hvor kan jeg kjøpe kobber slik at jeg får frest ut en slags kjøleribbe og plassere mellom HD-ene og la viften blåse eller bare la det vere sånn?

Endret av icer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dette så jo helt supert ut :w00t: de har dette funnel greia på microplex.no ligger under vifter så adaptere. sliter med og linke til microplex :roll:

12 cm vifte med regulering er helt klart og foretrekke, jeg har ei silen x på halv hastighet,

er du sikker på at du ikke har lyst og legge i litt penger i en skikkelig cpu kjøler??? den vil du jo kunne flytte til nytt system senere? HER ER XP-120 vet ikke om den passer ditt system. men det er en såpass rå kjøler at den holder in sterkt overklokka cpu på 45 grader load. da går vifta på 680 o/min :yes: altså totalt lydløst. den får vel kun 20 cfm da...

men hvis ikke er jo funnel planen bra. chipset kjøleren er også helt konge.. hva med kabinett vifter?

Lenke til kommentar

Jeg har samme CPU kjøler som deg og var mye plaget over støyen fra den, det jeg løste dette med var å montere SilenX 14db vifte, den lager mindre støy, flytter mer luft og er bare vakrere å se på :p

Måtte selvfølgelig gjøre en liten mod, men det var bare for å kunne skru den fast. Det jeg måtte gjøre var å klippe av festehulla på den ene siden som går ifra kjøleren.

Får håpe dette hjelper ;) Du kan også kjøpe en såmm 80-120 mm adapter og feste på en 120mm vifte :D

Lenke til kommentar
12 cm vifte med regulering er helt klart og foretrekke, jeg har ei silen x på halv hastighet,

er du sikker på at du ikke har lyst og legge i litt penger i en skikkelig cpu kjøler??? den vil du jo kunne flytte til nytt system senere? HER ER XP-120 vet ikke om den passer ditt system. men det er en såpass rå kjøler at den holder in sterkt overklokka cpu på 45 grader load. da går vifta på 680 o/min :yes: altså totalt lydløst. den får vel kun 20 cfm da...

men hvis ikke er jo funnel planen bra. chipset kjøleren er også helt konge.. hva med kabinett vifter?

Har nesten ikke penger å bruke på prosjektet, kun pappas garasje og verktøy...

Hørtes bra ut ;)

Når det gjelder dette med trakt/rør, har du en link? Skal bruke noe lignende til Shuttlen min :)

Hehe, beklager, nei, kom på idèen da jeg såg en romfilm, var et skip som la ut en gang som såg ut som denne "trakten min" og der var også en slik pakning som gjorde at luften ikke sev ut :green:

HK-Viften er 50mm og Chipset kjøleren er 37 mm... Passer den fortsatt eller med litt modifikasjon, tenkte på kjøleflaten liksom...?

Kan diskene monteres sidelengs og opp ned?

Endret av icer
Lenke til kommentar

Har nesten ikke penger å bruke på prosjektet, kun pappas garasje og verktøy...

Hørtes bra ut ;)

Når det gjelder dette med trakt/rør, har du en link? Skal bruke noe lignende til Shuttlen min :)

Hehe, beklager, nei, kom på idèen da jeg såg en romfilm, var et skip som la ut en gang som såg ut som denne "trakten min" og der var også en slik pakning som gjorde at luften ikke sev ut :green:

HK-Viften er 50mm og Chipset kjøleren er 37 mm... Passer den fortsatt eller med litt modifikasjon, tenkte på kjøleflaten liksom...?

Kan diskene monteres sidelengs og opp ned?

Haha genialt :D

Si ifra hvis du finner en løsning da, så skal jeg gjøre det samme ;)

Lenke til kommentar
Hva med opp ned da?

Har hatt disker "montert" i alle mulige vinkler, også opp-ned, uten at dette har medført driftsforstyrrelser.

Om dette hadde vært skadelig for diskene, vil jeg tro at produsentene for lengst hadde advart mot "uvanlige" montasjer.

Lenke til kommentar

Grunnen til at de står montert rett ovenfor hverandre er at det står en diskettstasjon der, og dermed er det ikke plass til et rom imellom...

Funnet et problem på min saumfaring av kabinettet:

Tunnelen vil akkurat treffe håndtaket på døren om den blir 90º på CPU-kjøler, om jeg lager den skrått vil det ikke påvirke kjølingen i noen stor grad vel? Er snakk om ca 30º vinkel fra CPU til der tunnelen slutter og pakningen går rett på viften. Viften og pakningen står rett ovenfor hverandre og 90º på døren

Se bildet

Edit: Bildet ville ikke bli med :mad:

post-12-1120172915_thumb.jpg

Endret av icer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...