Gå til innhold

Sette inn ny HD i maskinen, hvordan?

Anbefalte innlegg

Har en ny 200 GB HD som jeg har satt inn i maskinen. (som slave)

Hvordan formaterer jeg denne og mounter den opp?

med fdisk -l får jeg ikke opp noe hdb (som jeg skulle tro den het) får bare opp feilmeldingen; cannot open /dev/hdb

hvordan går jeg frem steg for steg?

(Det eneste konkrete svar jeg har fått ved hjelp av søk her, google og ubuntuforum er at det er lurt å kjøre fstab man og søke i google før en spør...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ta en titt i BIOSen. der ser du om den blir gjennkjent av hardware'en din, og muligens hvilket navn den har fått. IDE0 = hda eller hdb, IDE1 = hdc eller hdd. hvis du ikke finner den i BIOS, så vil du ikke finne den i OS'et heller.

Lenke til kommentar
hvis du ikke finner den i BIOS, så vil du ikke finne den i OS'et heller.

Det stemmer ikke helt. Hvis du har en gammel BIOS og setter inn en stor harddisk så vil kanskje ikke BIOS finne harddisken, men operativsystemet vil gjøre det.

Jeg har selv opplevd dette på flere maskiner. For øyeblikket har jeg en 80GB-disk i en maskin, etter at den gamle 2GB-disken døde.

Jeg må ha /boot på 2GB-disken for å kunne boote, men så snart det er gjort så brukes ikke den lengre.

Siden 2GB-disken omtrent er død var det et strev med å få bootet maskinen første gangen, men når den først kom opp så kjørte den uten problemer, derfor var jeg redd at den ikke ville boote mer etter et strømbrudd, men det gikk heldigvis bra.

Hvis 2GB-disken skulle dø helt så setter jeg opp PXE, slik at den booter fra nettverket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...