perpyro Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 Jeg har kjøpt meg en Seagate Barracuda 200Gb S-ATA disk og ønsker nå å få den til å fungere. Disken er montert i maskina og kobla på hovedkortets sata1 plugg, s-ata er enablet i bios men under oppstart låser windows seg i bildet med sort bakgrunn med den blå åma som kryper midt på skjermen. Av og til starter maskina men det er 50/50% sjanse for at den gjør det med s-ata kontrolleren enablet i bios. Disken går og blir varm så helt død er den da ikke. Hoverkortet er et Abit NF7s-V2 med siste bios fra Abit. Har en Bzerk 500W PSU med S-ata strømkontakter så jeg tror heller ikke det er problemer med strømmen. Har prøvd å boote maskina fra winXP CDen for å se om det hjelper å legge inn driverne under nyinstallasjon men windows finner ikke disken her heller samt at oppstarten av win fra plata tar ekstremt lang tid. Det jeg lurer på er om hovedkortet mitt er for gammelt for denne disken slik at en ny S-ATA kontroller vil gjøre susen eller er det disken det er noe galt med? I maskina står det 2 andre 80Gb IDE disker, en WDC 7200rpm og en Maxtor 7200rpm som har fungert knirkfritt siden hoverkortet var nytt. Lenke til kommentar
supernapa Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 Jeg har kjøpt meg en Seagate Barracuda 200Gb S-ATA disk og ønsker nå å få den til å fungere.Disken er montert i maskina og kobla på hovedkortets sata1 plugg, s-ata er enablet i bios men under oppstart låser windows seg i bildet med sort bakgrunn med den blå åma som kryper midt på skjermen. Av og til starter maskina men det er 50/50% sjanse for at den gjør det med s-ata kontrolleren enablet i bios. Disken går og blir varm så helt død er den da ikke. Hoverkortet er et Abit NF7s-V2 med siste bios fra Abit. Har en Bzerk 500W PSU med S-ata strømkontakter så jeg tror heller ikke det er problemer med strømmen. Har prøvd å boote maskina fra winXP CDen for å se om det hjelper å legge inn driverne under nyinstallasjon men windows finner ikke disken her heller samt at oppstarten av win fra plata tar ekstremt lang tid. Det jeg lurer på er om hovedkortet mitt er for gammelt for denne disken slik at en ny S-ATA kontroller vil gjøre susen eller er det disken det er noe galt med? I maskina står det 2 andre 80Gb IDE disker, en WDC 7200rpm og en Maxtor 7200rpm som har fungert knirkfritt siden hoverkortet var nytt. Har du prøvd å oppdatert biosen på ditt hovedkort? Det kan være at dette løser problemet ditt - Ikke alle hovedkort støtter disker på over 200 GB og høyere Sjekk hvilken dato som det står at din nåværende bios gjelder fra. Sjekk på hjemmesida til ditt hovedkort om det finens nyere biosoppdateringer og evnt. hva disse oppdateringene går ut på. Regner med at disken vil fungere tipp topp etter dette ,,,, Lenke til kommentar
Heatseeker Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 Tror nok ikke det er no med biosen. Har kjørt med samme bios på det kortet i 2 år nå, med en 120Gb's Barracuda S-ATA disk + at jeg har 2x200gb's disker. Mulig disken? Lenke til kommentar
BKB Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 (endret) Ser mange tråder om folk som ikke får til sata diskene sine og sånn, se om du finner svaret i noen av de trådene. Noen burde lage en trinn for trinn guide for hvordan man fikser sånne problemer. Edit: jeg høres kanskje lat ut som ikke gidder å mekke guide, hehe. her er ihvertfall et par ting du kan sjekke: 1. Se om du finner disken i bios, hvis ikke, sjekk kabling osv. 2. Update bios versjonen. 3. Se om disken ligger i disk Managment. 4. Prøv disken i en annen maskin. Endret 26. juni 2005 av BKB Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 27. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2005 Jeg har flasha bios til 6A61BA1BC-27 for 3 måner siden, så det skal være ferskeste bios. De gangene jeg får start på maskina med disken tilkobla kommer ikke denne disken opp i disk manager, heller ikke i partition magic. Ser at driverne jeg har er fra 2002, finnes det nyere drivere og i såfall hvor laste ned? Jeg har ikke resat c-mos enda og heller ikke prøvd disken i en anna maskin. Skal se om jeg ikke får testa disken i en anna maskin en av dagene. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2005 Da var problemet løst! Tok med PCen og disken på Datakjeden i trondheim og fikk testa disken som funka som den skulle, så da er det S-ATA kontrolleren på mitt demobrukte hovedkort som ikke fungerer som det skal. Kjøpte en PCI basert S-ATA kontroller og alt er fryd på gammen. Testing av disk og ny kontroller 328.- Fungerer kjempe bra det. Lenke til kommentar
SSI Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Hadde nesten samme problemet selv: mitt innlegg og etter å ha fått ny disk fra komplett, så funket heller ikke den. Fann da ut at det var noe gærnt med kontrolleren på hovedkortet. Hele maskinen er helt ny, men er demobrukt, så kan være det som er årsaken. Fikk imidlertidig Komplett.no til å sende meg en slik en gratis, da porto utgifter for de hadde kommet på mye det samme da jeg måtte ha sendt inn hovedkortet og fått nytt. Får håpe det hjelper! Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 29. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2005 Samme kontroller som den jeg kjøpte, fungerer fint den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå