Gå til innhold

dele /home og swap mellom to distroer?

Anbefalte innlegg

Heisann.

Lurte på en ting. Fungerer det å ha felles "swap" og "/home" partisjon når man kjører dualboot. Har Slackware og Ubuntu på pc'en så jeg vil at "/home" skal monteres i begge distroene. Regner med at dette egentlig fungerer fint, men er mer usikker på swap'en. Kan den også deles mellom to distroer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar. Ja, når du sier det så skjønner jeg at det kan bli et problem med konfigurasjonsfilene. Får heller lage to /home-partisjoner for å være på den sikre siden.

En annen ting jeg lurer på, hvor stor partisjon trenger jeg egentlig til "/" (roten altså), på henholdsvis Slackware og Ubuntu? Vet at Ubuntu tar ca 1,5 gb, men den blir vel hele tiden større pågrunn av oppdateringer, nye programmer, logger etc..?

Lenke til kommentar
Når det gjelder home-partisjonen så holder det med en, men du kan ha en mappe for Ubuntu og en for Slackware. F.eks bruker-slack, bruker-ubuntu osv..
Smart. Da prøver jeg på det først og ser om det fungerer.

Angående "/" så har jeg nok av diskplass å ta av så jeg skal nok lage en partisjon som er mer enn 5 gb.

Lenke til kommentar
Anbefaler ikke under 5GB på /.

Filesystem            Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/sda1             322M   93M  230M  29% /

Men så bruker jeg LVM, og har /usr, /home, /opt, /var og /tmp på egne logiske volumer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...