Gå til innhold

Ombygging av psu


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt en del på å bygge om en psu slik at den kan levere strøm til to stk peltierelementer. Jeg har funnet ut at disse tilsammen vil bruke omtrent 750watt, noe som er ganske mye. Av alle de jeg har spurt som har litt peiling på elektronikk, så sier alle at jeg kommer til å måtte ha en helvetes stor transistor.

 

Er det noen som vet hvordan jeg kan gjøre dette, eller som vet hvor jeg kan lese om dette her?? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte jeg skulle seriekoble elementene. Hvert element har 15.2 volt, men siden jeg skal seriekoble så blir da spenningen 30,4 volt. 24 A trekker elementene hver ved 15.2 volt. Uansett hvordan jeg vrir på det så vil det bli en stor og dyr transistor.. :hmm:

Lenke til kommentar

Da har jeg skrevet inn posten på hobbyelektronikk.no. Har tre strømforsyninger liggende som jeg kan bruke (75W, 270W og 400W), men synes dette blir litt "klønete" å bruke så mange strømforsyninger som egentlig ikke er egnet for det bruket.

Jeg har lyst til å bygge en enkel strømforsyning som er laget bare for peltierelementene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...