tuusjr Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 Jeg har tenkt en del på å bygge om en psu slik at den kan levere strøm til to stk peltierelementer. Jeg har funnet ut at disse tilsammen vil bruke omtrent 750watt, noe som er ganske mye. Av alle de jeg har spurt som har litt peiling på elektronikk, så sier alle at jeg kommer til å måtte ha en helvetes stor transistor. Er det noen som vet hvordan jeg kan gjøre dette, eller som vet hvor jeg kan lese om dette her?? Lenke til kommentar
thomfre Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 Er det meningen du skal kjøre elementene på 12V ?? Da vil de trekke over 60A, og det er litt mye.... Lenke til kommentar
thomfre Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 Men, ingen ting er umulig.... Post samma spm på forumet til hobbyelektronikk.no... så skal vi se om vi kan få igang en disk. der.... (http://hobbyelektronikk.no/forum) Lenke til kommentar
tuusjr Skrevet 27. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2005 Tenkte jeg skulle seriekoble elementene. Hvert element har 15.2 volt, men siden jeg skal seriekoble så blir da spenningen 30,4 volt. 24 A trekker elementene hver ved 15.2 volt. Uansett hvordan jeg vrir på det så vil det bli en stor og dyr transistor.. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 Det er nesten bedre å ha to separate PSU-er om du skal ha såpass kraftige elementer. Det gjør ting mye enklere mht. feilsøking (en krets per element), billigere, men tar nok bitte litt mer plass. Lenke til kommentar
tuusjr Skrevet 27. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2005 Får vel poste på hobbyelektronikk da. Må bare registrere meg først Lenke til kommentar
tuusjr Skrevet 27. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2005 Da har jeg skrevet inn posten på hobbyelektronikk.no. Har tre strømforsyninger liggende som jeg kan bruke (75W, 270W og 400W), men synes dette blir litt "klønete" å bruke så mange strømforsyninger som egentlig ikke er egnet for det bruket. Jeg har lyst til å bygge en enkel strømforsyning som er laget bare for peltierelementene. Lenke til kommentar
thomfre Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2019145.htm Du kan jo koble flere slike i parallell.... men problemet blir jo å få spenningen ned fra 230Veksel (nettspenning) til en 50-40V... Når det er snakk om så store effekter/strømmer, nytter det ikke med en liten transformator... Da må vi over på switch-mode strømforsyninger, og det er litt mer avansert... (sånn som er i PSU'n) Lenke til kommentar
NeVa Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 ta å les her. se under Articles. der finner du en guide som heter How-to for building a simple TEC (peltier) power supply. ser det er en del som har fått dette til å funke på div forumer. Lenke til kommentar
thomfre Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 Du vil fortsatt trenge en stoooor transformator...... Lenke til kommentar
tuusjr Skrevet 27. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2005 Supert!!! Det var akkurat det jeg så etter!!! Tusen takk!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå