Gå til innhold

LAcie Photon 20 II og mus problem

BareGjest

Anbefalte innlegg

Kjøpte nettopp en lacie 20" fra netshop - og må si meg fornøyd med alt annet en følgende punkt: det virker som om musa lagger og henger etter.

Jeg bruker en 510mx mus - men etter at jeg kobla til skjermen på dvi-utgangen så kjennes musa ut som en trådløs. Merker nesten ikke forskjell på 510 musa og den trådløse musa jeg har liggende.

Noen som har vært borti dette før? Det suger jo i spill ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med LCD vil du oppleve en viss forskjell på responsen, litt ettersleng. Men ikke mye! Kjørte 21" Eizo CRT og samme LaCie LCD, og det kan ikke sammenliknes med trådløs. Det var en viss forskjell, men ..svært liten :) Trådløst er ganske ekstremt med tanke på å henge etter. Men jeg husker at forskjellen var der fra første sekund.

Er det spill du snakker om, kan det være VSYNC du sliter med. På DVI kjører du 60Hz, ved analogt får du muligheten til å kjøre 85Hz..hvis du vil. Dersom du presterer å kjøre VSYNC PÅ i 85Hz analogt, vil du faktisk kunne oppleve mer hakking, ettersom selve skjermen bare takler rundt om 60 hele bilder i sekundet. Kjører du DVI/digitalt, forsøk VSYNC av/på. Takler skjermkortet 60FPS jevnt, og du kjører VSYNC PÅ i 60Hz, er du i nirvana :) Hvis ikke, går keyboard/mus/input respons nord og ned idet den går under 60. Da er det bedre for input respons å bruke VSYNC AV. Problemet kan tydelig observeres i Trackmania for eksempel.

Forresten, du finner en artig post her angående problemet ditt --> Using an LCD monitor is like swimming in molasses

PS: Glemte å legge til at du bør sjekke om skjermen faktisk kjører 1600x1200, og ikke 1604x1200 som den kan gjøre på DVI i enkelte tilfeller. For å undersøke dette, trykk SELECT knappen på skjermen. Hvis den gjør, og du kjører ATi, ta en titt her.

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Kjørte du 1600 x 1200 på den gamle skjermen din?

Grunnet den store skjermen og oppløsningen kan det virke som musen har en mer ujevn gange enn før. Jeg merket det ihvertfall, men det er ikke noe stort problem for meg.

Kongeskjerm spør du meg - kjøpte meg også en slik ja :)

10 ganger bedre enn min over 3 år gamle 17" LCD, det jeg merker best er at detaljene og fargenyansene er så mye bedre!

Lenke til kommentar

Den er nok bedre enn den gamle 19" gamle skjermen min - men jeg er fremdeles usikker på om den rettferdigjør prisen på 6500,- som jeg betalte for den.

Og ja - 6500,- er ikke så mye for en slik skjerm, men dersom du tenker litt etter så er det jævli mye penger.

Til nå har jeg egentlig ikke fiklet så mye med fargeinnstillinger - den så helt grei ut out-of-the-box liksom. Prøvde å kjøre den medfølgende fargeprofilen men den var ikke særlig brukbar?

Den eneste irritasjonsmomentet er som sagt at jeg kjenner at musa lagger!! Det er ikke så stas i CS og BF2..

Lenke til kommentar

BareGjest;

Prisen for den skjermen er latterlig lav :) Eizo T965 21" CRT (med 19.x" synlig) til ~9400kr for et par år siden, anyone? /peker på meg selv :thumbup:

Forsøkte du VSYNC AV? Tydelig at det er spill du sliter med, og ikke selve skrivebordet/desktop 2D.

EDIT: Og forsøkte du SELECT knappen for å sjekke 1604x1200?

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Skjermen kjører 1600*1200 ..

Forsøkte med vanlig vga kobling og da virker det som om både spill og mus gikk litt glattere - kjørte vsync av på både dvi og vga under sammenligning.

..men det kan vel være at poeng at jeg er utrolig kresen :)

Kan det være noe feil med DVI kabelen? Ser for meg at dersom det er der feilen ligger så hadde jeg ikke fått bilde i det hele tatt.

Lenke til kommentar

VGA er klart dårligere enn DVI på denne skjermen. Dårlig DVI kabel gjør ikke nødvendigvis et slikt utslag - flimring og merkelige/"grønne" piksler er vel mer typisk(har hatt dette selv)?

På skjermkort kontroll panelet, har du forsøkt reduced blanking/alternative DVI mode, eller noe liknende? Hvordan fungerer f.eks. spill 3D i 800x600? Kjører du FRAPS, slik at du kan se den faktiske frameraten?

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...