Gå til innhold

Finnes det lydkort med HiFi-spesifikasjoner?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er triste nyheter, spesielt om det ikke finnes noen knapp som gjør at man kan unngå dette. I det minste bør det være gode A/D konvertere, hvis man har analoge kilder man vil bruke. Uansett ville jeg ha sett meg nødt til å bite i støvet og koble CD-spilleren digitalt til receiveren, uansett hvor høy kvalitet A/D konverterne holder.

Eneste omveien paa Denon er aa bruke EXT inngangene som gaar rett til forsterkeren, men de har man da altsaa bare ett sett av. Jau. Lurer paa hvor mange andre receivere har de samme signalveiene.

 

Men som dere nevner, moderne DAC'er med 24bit opploesning skal jo i teorien klare aa ta et 16bit signal gjennom forsterkern stort sett uforandra. Men saa er det spoersmaal da, er det digitale volumkontroll som herper med det digitale signalet eller en god gammel analog som sitter etter digital til analog konverteringa igjen? :-)

 

-

Per Christian

Lenke til kommentar

spiller egentlig ingen rolle, en digital volumkontroller "herper" ikke signalet.

 

men jeg har intrykket av at det meste av utstyr i dag benytter seg av digital styring til en IC med et intigrert resistor nettverk, slik at volumkontrollen tross alt er analog alikevell.

 

et eksempel på en slik en er TI's pga2310 som io grunnen knuser det meste av potmeter der ute som jeg har lekt med. (igjen min subjektive mening)

Lenke til kommentar

Ikke glem ESI Juli@ fra Ibsenstudio.no midt oppi dette da... ;)

 

card-trs.jpg

 

Utdrag fra test av Juli@ utført av Maxim Liadov på ixbt.com:

In general, it should be noted that in the price range up to $200 Juli@ demonstrates better DAC/ADC quality in comparison with similar old cards based on ENVY24 – various M-Audio Audiophile 2496, Echo MIA, etc. According to our measurements (using the same reference sound card) Juli@ is even better than the more expensive ESI Waveterminal 192X, which has better (according to the specification) ADCs. So in our opinion only EMU 1212M (with converters of a higher level) can be a serious competitor to the undoubtedly successful in price/quality Juli@.

Lenke til kommentar

Jeg har også lest en test av Juli@ vs. Lynx Two, og det kom svært godt ut. Husker ikke om det er samme testen jeg linket til eller en av de andre testene på Ibsenstudio.no :)

 

Juli@ får uansett stjerne i margen for valgbar balanserte eller ubalanserte utganger (man snur faktisk bare kortet 180 grader) og 1/4 jacks på de balanserte utgangene.

 

EDIT: såklart også et pluss for RCA-kontakter istedetfor minijacks på de ubalanserte utgangene. RCA er slett ikke min favoritt hva signalkontakter angår, men som sagt; bedre enn minijacks ihvertfall.

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...