Gå til innhold

Finnes det lydkort med HiFi-spesifikasjoner?


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det finnes lydkort som kan gi skikkelig HIFI-lyd, altså på nivå med f. eks. en forsterker i 10.000-kronersklassen? Alle de lydkortene jeg har vært borti har hatt ett eller annet støyproblem, enten det er susing, "knatre-støy" fra harddisken, motorstøy fra CD-stasjon, vifte osv. eller rett og slett skurring eller for lite frekvensregister.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du bruker spdif eller optisk kobling til forsterkern slipper du knitring til og med paa billige lydkort. Men noen finnerjo noe aa klage paa da og, 44.1Khz mp3'er vs 48Khz spdif, jitter eller lignende og mere :-) Men interferens fra cdspiller og nettkort slipper du ihvertfall.

 

-

Per Christian

Lenke til kommentar
Om du bruker spdif eller optisk kobling til forsterkern slipper du knitring til og med paa billige lydkort. Men noen finnerjo noe aa klage paa da og, 44.1Khz mp3'er vs 48Khz spdif, jitter eller lignende og mere :-) Men interferens fra cdspiller og nettkort slipper du ihvertfall.

 

-

Per Christian

Dac'en og andre komponenter på integrerte lydkort er ikke mye å skryte av, og lydkortene fra Creative er heller ikke allverden, men som Demogorgon sier, et godt lydkort slår mange av flerkanalsreceiverne der ute. Det er forøvrig et kjent fenomen i hi-fi verdenen at f. eks en cd-spiller til 5000,- alltid skal kobles analogt til en receiver, om denne ikke koster minst 20 000,-. Digitaldelen er sjeldent den mest påkostede delen i en receiver.

Lenke til kommentar

Har ikke en del receivere, ogsaa billige, begynt aa faa den stygge vanen aa kjoere alle analog inngangene om til digital for intern prosessering, og da er det absolutt ingen fordel aa kjoere analog inn. Mener f.eks. aa huske Denon er veldig glade i aa sette ADC'er paa alle analoge stereo inganger, mens EXT inngangene (5,6,7 innganger direkte til forsterkerene slipper unna), men kan ta grundig feil der.

 

Om alt man trenger er aa slippe unna stoy fra disk/nettverkskort/vifte i lyden vil digital utgangene paa de fleste lydkort til 200,- og opp duge mer enn godt nok kobla opp til en receiver til 3-5000k.

 

En annen fordel i aa bruke analog utgangene er at man faar flerkanals lyd fra MicroSofts VMW filer om man krangler seg rundt DRM'en og klarer aa spille dem av utenfor USA.

 

-

Per Christian

Lenke til kommentar

Jeg har ikke hørt noe om at produsenter har begynt å kjøre alle lydkilder gjennom DSPen, og jeg tviler på at en seriøs produsent som Denon har begynt å ta opp denne praksisen. Jeg utelukker likevel ikke at en del billige receivere kanskje bærer denne løsningen, ettersom det kan redusere produksjonskostnadene betraktelig. For eksempel husker jeg en test Lyd & Bilde utførte for 1-2 år siden. Receiveren var produsert av Yamaha, med god forsterkerdel, men merkelig nok fant de at lyden fra analoginngangene var lavmåls, og langt dårligere enn fra digitalinngangen, hvilket antyder at Yamaha kanskje brukte en DAC av god kvalitet, og dårlige ADCer. Uansett har jeg ikke hørt mer om dette fenomenet på noen av Yamahas senere receivere.

Endret av Exiter
Lenke til kommentar

Denon products

 

AVR-4806 • 24 bit, 192 kHz A/D conversion (Burr-Brown PCM-1804) on all analog inputs

 

AVR-3805 • 24 bit, 192 kHz A/D conversion (Burr-Brown PCM-1804) on all Stereo analog inputs (Not EXT. Inputs)

 

AVR-2805 • 24 bit, 96 kHz A/D conversion on all Stereo analog inputs (Not EXT. Inputs)

 

osv. osv.

 

Med forbehold om at jeg misforstaar konseptet: "Så det så!" :-)

 

(Hadde en av de foerste Denon AC3 receiverene og mente aa huske denne gjorde et slikt skittent triks som oedela det meste for Marantz cd spillern min)

 

-

Per Christian

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

vel, grunnen til å digitalisere analoge innganger er jo som sagt logisk.

analog equlizing av signalet krever nesten en boks for seg selv, i allefall om det er mer en 2 kanaler, men en 24 bens PWM i soic pakking kan enkelt gjøre det uten å ta mer plass en en fyrstikkeske. har et par liggende her nå sammen med et par klasseD power chips, morsomme leksaker. og god lyd om du behandler de pent ;)

Lenke til kommentar
Denon products

 

AVR-4806 • 24 bit, 192 kHz A/D conversion (Burr-Brown PCM-1804) on all analog inputs

 

AVR-3805 • 24 bit, 192 kHz A/D conversion (Burr-Brown PCM-1804) on all Stereo analog inputs (Not EXT. Inputs)

 

AVR-2805 • 24 bit, 96 kHz A/D conversion on all Stereo analog inputs (Not EXT. Inputs)

 

osv. osv.

 

Med forbehold om at jeg misforstaar konseptet: "Så det så!" :-)

 

(Hadde en av de foerste Denon AC3 receiverene og mente aa huske denne gjorde et slikt skittent triks som oedela det meste for Marantz cd spillern min)

 

-

Per Christian

Det er triste nyheter, spesielt om det ikke finnes noen knapp som gjør at man kan unngå dette. I det minste bør det være gode A/D konvertere, hvis man har analoge kilder man vil bruke. Uansett ville jeg ha sett meg nødt til å bite i støvet og koble CD-spilleren digitalt til receiveren, uansett hvor høy kvalitet A/D konverterne holder.

Lenke til kommentar

jeg tok en liten tit på ti, og den adc'n så jo nesten hedelig ut, i allefall på papiret. det jeg derimot antar at dennon kutter svingene på er greiene rundt dac'ene, som psu bypassing, I\V conversion++

 

exiter, jeg misstenker at uansett vil det være gjort såpass mye rart i en denon at lydkvaliteten ikke vil være bedre digitalt inn enn analogt.

 

edit: for de intreserte av oss:

http://focus.ti.com/docs/prod/folders/print/pcm1804.html

Endret av Demogorgon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...