Bornslip Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 Har akkurat kjøpt meg en Trådløs Jensen ruter, 11mbps (Bruker aldri mer uansett) Uansett, det jeg nå lurer på er hvordan jeg kan sikre nettverket mitt best mulig. Sånn som ting er satt opp nå så har jeg kryptert selve ruteren med 128-bits WEP kryptering, samt at jeg har passord på både ruteren og maskinen min. I tillegg har jeg en software firewall kjørende, samt den innebyge firewallen på WLAN ruteren. Er det noe mer jeg kan gjøre, eller noe jeg kan gjøre annerledes for å sikre meg bedre mot inntrengere, hackere o.l.? Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 Konfigurer brannmuren på routeren din optimalt. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 Har du mulighet for det, så sett opp WPA-psk istedet for WEP Lenke til kommentar
Bornslip Skrevet 26. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2005 (endret) Har du mulighet for det, så sett opp WPA-psk istedet for WEP Hva er egentlig forskjellen på WEP og WPA? Og forresten, jeg har et spm til. Hvis jeg har en ekstra maskin på WLAN ruteren, som er helt åpen for angrep, f.eks at den ikke har spybot/awadare, firewall, antivirus eller noe som helst sikkerhet, er det da mulig å bruke den maskinen til å finne ut hva f.eks 128-bits krypteringen er, eller på noen som helst annen måte komme seg inn på nettverket på? EDIT: En annen ting jeg lurer på er; selvom noen i tilfelle skulle greie å komme seg inn på nettet via min ruter, eller på en annen måte greie å utnytte noen svakhet på WLAN'et, er det mulig for denne personen å komme seg inn på filene på harddisken min, selvom jeg har passord på brukeren min og ingenting på share? Endret 26. juni 2005 av Bornslip Lenke til kommentar
White Fox Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 (endret) Hvis jeg har en ekstra maskin på WLAN ruteren, som er helt åpen for angrep, f.eks at den ikke har spybot/awadare, firewall, antivirus eller noe som helst sikkerhet, er det da mulig å bruke den maskinen til å finne ut hva f.eks 128-bits krypteringen er, eller på noen som helst annen måte komme seg inn på nettverket på? Ville tro at det var mulig ja. Men hvorfor skulle du ikke sikre denne ene datamaskinen? Innstaller AV, spybot/adware på alle maskinene du! En annen ting jeg lurer på er; selvom noen i tilfelle skulle greie å komme seg inn på nettet via min ruter, eller på en annen måte greie å utnytte noen svakhet på WLAN'et, er det mulig for denne personen å komme seg inn på filene på harddisken min, selvom jeg har passord på brukeren min og ingenting på share? Ja, dette er mulig for en cracker med de rette kunnskapene. Men har du ingenting "dyrbart" på dine datamaskiner så ville jeg ikke bekymret meg for dette. Sett opp det du kan av sikkerhet så skjermer du deg nok hvertfall fra naboene! Endret 26. juni 2005 av White Fox Lenke til kommentar
ttt Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 les delen under "sikkring av trådlause nettverk" i denne guiden. den gir deg stort sett all den informasjonen du treng til å sikkre nettverket ditt. http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=297892 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå