Gå til innhold

Hva kan man få for 6000,- kr idag?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De forslagene som har kommet er gode, og for 6000,- er de kanskje det beste. Men jeg er allikevel usikker på om det egentlig lønner seg, med tanke på det du allerede har. Jeg har litt inntrykk av at du kaster bort penger på å få det bare litt bedre, og om et år vil du uansett ha lyst til å oppgrade på nytt...

Derfor vil jeg faktisk anbefale deg enten å vente litt til, altså til prisene går ned på skjermkort, slik at du får noe bedre for 6000,-, eller til å "ta'n helt ut", for å si det slik. Kjøp noen deler nå, og kjøp resten når du har råd:

Kjøp alt du trenger utenom skjermkort, og kjøp et 7800GTX når det har gått litt ned i pris.

Jeg ville anbefale deg et SLI hovedkort, den OCZ-RAM-en som er anbefalt ovenfor, og en 3200+ Venice prosessor.

- Da vil du virkelig oppleve å få noe igjen for pengene, og du slipper den nagende følelsen av at du heller skulle ha ventet litt med å oppgradere (og heller gjort slik bureaucrator sa, ;) )

Men dette er bare et forslag, og det er all grunn til å høre på de som kritiserer det også.

Enig.

6000 kroners forslagene er ikke dårlige, men... de er heller ikke så mye bedre i ytelse enn det oppsettet du allerede har heller.

Jeg hadde spart opp litt mer til ca 10.000 til 12.00 kroner.

Pcen du har nå burde klare å kjøre de fleste spill ennå om du ikke MÅ ha på alt mulig av AntiA osv. Jeg klarer i alle fall å kjøre Bf2 fint på det samme oppsettet.

Når du evt kjøper er mitt tips( i dag vell å merke ;) ):

AMD 3500+

2x512 (2.2.2.5) DDR(1) Ram

SLI HK

Sjekk Asus A8N-SLI Deluxe, DFI LANParty NF4 SLI-DR eller Gigabyte K8NXP-SLI. Asus eller DFI er nok de billige og strengt tatt trenger du ikke Deluxe modellen :)

3D Kort:

Kjøpt enten et "rimlig" 7800GTX kort.

Eller et jævla billig 6800GT, eller tilsvarened ATI. Her kan du også mulig vudere å kjøpe andres 6800 div kort om dem skal oppgradere.

I dag kan du få et 7800GTX kort for 4300,4600 og opp til 6000 for 512 mb varianten.

6800GT fåes rundt 3000, som jeg synes er for mye contra ytelsen til 7800GTX

Lenke til kommentar

Men nå er det ikke sånn at jeg er på jakt etter "top of the line" ting.

Det kommer stadig nye ting uansett så vis man kjøper det beste av det beste så vil det blir utdatert etter vært det å, det blir bare ikke like fort utdatert som det som er "nest best".

Men lurer fælt på om jeg skal kjøpe meg et hovedkort, cpu og minne nå også venter jeg litt med grafikkkort, men er også fortsatt veldig usikker på om jeg skal bruke disse pengene på mopeden eller oppgradering til pcen som sakt.

Ja pcen greier å kjøre de fleste spill idag, det er sant, men ta bf2 som et eks. vis jeg skal kunne greie å spille uten noe form for fps drop på server med 32+ folk så må jeg senke kvaliteten på grafikken til de grader at det rett og slett ser kjedelig ut.

Vet at grafikken ikke er alt som teller i et spill men det er kulere å spille når ting ser fint ut plus at alt flyter bra.

Så ja dette ble et vansklig valg, vet ikke helt hva jeg skal gjør, selv om jeg vet at jeg snart vil ha meg en oppgradering.

Så værså snill å fortsett med diskusjonen er fint å få litt fler meninger.

Edit: Eller glem det.

Endret av ToxicMan
Lenke til kommentar
Men nå er det ikke sånn at jeg er på jakt etter "top of the line" ting.

Det kommer stadig nye ting uansett så vis man kjøper det beste av det beste så vil det blir utdatert etter vært det å, det blir bare ikke like fort utdatert som det som er "nest best".

Men lurer fælt på om jeg skal kjøpe meg et hovedkort, cpu og minne nå også venter jeg litt med grafikkkort, men er også fortsatt veldig usikker på om jeg skal bruke disse pengene på mopeden eller oppgradering til pcen som sakt.

Ja pcen greier å kjøre de fleste spill idag, det er sant, men ta bf2 som et eks. vis jeg skal kunne greie å spille uten noe form for fps drop på server med 32+ folk så må jeg senke kvaliteten på grafikken til de grader at det rett og slett ser kjedelig ut.

Vet at grafikken ikke er alt som teller i et spill men det er kulere å spille når ting ser fint ut plus at alt flyter bra.

Så ja dette ble et vansklig valg, vet ikke helt hva jeg skal gjør, selv om jeg vet at jeg snart vil ha meg en oppgradering.

Så værså snill å fortsett med diskusjonen er fint å få litt fler meninger.

Edit: En liten ting til, har egentlig aldri vært noe fan av Nvidia skjermkortene.

Joda, jeg tror jeg forstår hva du mener. Stort sett lønner det seg heller ikke å kjøpe det aller beste, fordi det koster urimelig mye mer enn f.eks. det nest beste. Så vidt jeg ser det er problemet ditt hvilket grafikkort du skal kjøpe. Det er ingen tvil om at X800XL-kortet er et svært godt kjøp for denne prisen. Og du vil sikkert ikke angre hvis du kjøper det. Alle spill som finnes nå vil fungere helt greit.

Men problemet, slik jeg ser det, er at du må betale 6000,-, og det er riktignok bedre enn det systemet du har, men kanskje ikke så mye at det lønner seg å punge ut 6000,- for det.

Du har tre muligheter, egentlig:

1. Å kjøpe systemet anbefalt overfor, med X800XL-kortet. Dette er jo helt greit, det eneste er i grunnen at det vil møte en viss motstand når de nye spillene som kommer senere i år og til neste år.

2. Å kjøpe et tilsvarende system, eventuelt litt biligere, med et 6600GT-kort. Her an du gå omtrent 1000,- ned i pris, og det vil også fungere bra med de alle spill som hittil har kommet ut, med rimelige innstillinger. Problemet her er både at dette ikke er vesentlig bedre enn det kortet du har (det er bedre men ikek så mye), og at det alltid er litt dumt å kjøpe et system for å oppgradere senere. Man bør kjøpe det man skal ha, ferdig med det.

3. Det forslaget jeg først beskrev, med 7800GTX-kortet. Fordelen med dette kortet er først og fremst at det vil fungere bra på spill som kommer i framtiden. (På dagens spill merker du bare forskjell fra X800XL ved veldig høye oppløsninger og med AA og AF). Problemet her er selvfølgelig prisen. Men relativt sett, når du først skal punge ut med 6000,-, vil jeg si det er bedre å punge ut med 8000,- og virkelig få noe som er vesentlig bedre og som varer litt lenger.

Hva du velger er et økonomisk spørsmål. Hvis du har lite penger, kjøp 1-varianten, med X800XL. Hvis du har mulighet til å skaffe de ekstra 2000,-, ikke nøl med å kjøpe 3.varianten, med 7800GTX.

Jeg er litt i samme båt som deg. Jeg sitter med noen deler, og venter. Med is i magen. Uansett, lykke til! :thumbup:

Edit: her ser du oversikt over hvordan de yter i forhold til hverandre:

http://www.firingsquad.com/hardware/nvidia..._gtx/page20.asp

Endret av bureaucrator
Lenke til kommentar

Tusen takk for gode og utfyllende svar så langt bureaucrator, setter stor pris på slikt.

Nå er det sånn at jeg også har bursdag om 13 dager og vil sikkert få litt penger da(ikke så alt for mye siden foreldrene mine allerede har hjulpet å betalt litt på mopeden og utstyr til den) og jeg vil helt sikkert greie å skaffe meg 2000 kr til om ikke mer innen en ikke så alt for lang tid.

Men det er to ting som gnager litt, for det første skal jeg bruke pengene mine på mopeden min eller oppgradering, velger jeg oppgradering får jeg ikke gjort noe med mopeden før langt ut i neste år og omvendt om jeg velger å "style" mopeden.

Det andre er at når jeg først har brukt opp disse pengene her så er jeg rett og slett raka blakk, og tenk vis jeg plutselig begynner å angre og ville heller bruke pengene på mopeden etter at jeg har oppgradert pcen da sitter jeg fint i det.

Så ja vet ærlig talt ikke helt enda, begge deler frister, men i og med at pcen min har fått så lite "kjærlighet" de siste årene så frister det kansje enda litt mer å oppgradere den, men får se, tror jeg venter litt så får jeg se hva jeg bestemmer meg for.

Kansje det hadde vært en ide å begynne å selge ting jeg har hjemme som jeg ikke har bruk for, har jo en haug med ps1,ps2,xbox og pc spill som jeg skulle prøvd å få solgt men greier aldri å få fingern ut av ræva(:blush:)

Må si meg at det frista litt med 7800 GTX nå etter å ha sett på de benchmarkene der du, var ganske så stor forskjell fra 800XL og 7800 GTX ja...

Lenke til kommentar

Ja, sikkert best å vente litt, og jeg er enig i at det ikke er så lurt å bruke opp alle pengene på PC. Prisene vil dessuten synke litt fremover, og det kommer sannsynligvis litt billigere modeller etter hvert, med nesten like god ytelse. Så får du bare komme tilbake og spørre mer når du er mer sikker. Husk at de aller fleste delene kan fås i ganske billige varianter uten at det går utover kvaliteten. Det er i grunnen bare skjermkort som er ganske dyrt.

(Når det gjelder BF2-benchmarken, så var det vel å merke på ekstremt høye oppløsninger, og det vil ikke være så ekstremt med mer normale innstillinger. Men dette gir en pekepinn på hvordan kortet vil yte med mer krevende spill...)

Lenke til kommentar
Ja, sikkert best å vente litt, og jeg er enig i at det ikke er så lurt å bruke opp alle pengene på PC. Prisene vil dessuten synke litt fremover, og det kommer sannsynligvis  litt billigere modeller etter hvert, med nesten like god ytelse. Så får du bare komme tilbake og spørre mer når du er mer sikker. Husk at de aller fleste delene kan fås i ganske billige varianter uten at det går utover kvaliteten. Det er i grunnen bare skjermkort som er ganske dyrt.

(Når det gjelder BF2-benchmarken, så var det vel å merke på ekstremt høye oppløsninger, og det vil ikke være så ekstremt med mer normale innstillinger. Men dette gir en pekepinn på hvordan kortet vil yte med mer krevende spill...)

Har lest og sett igjennom mesteparten av den teste av GF7800 GTX nå og må si at ytelsen er jo helt vill.

Men det er jo også sånn at Ati kommer med R520(riktig kodenavn?) snart så blir nok rett i å vente, men man må jo kjøpe noe før eller siden, det kommer nye ting stadigvekk og ting som da før var på topp begynner å henge litt etter igjen.

Er det som irrterer meg med dataverdenen.

Men ja skal se ann saken så får vi se hva det blir til.

Venter til etter bursdagen min så får jeg se hvor mye penger jeg sitter igjen med da :)

Så takk for hjelpen så langt alle sammen, å kom gjerne med fler/nye innspill.

Endret av ToxicMan
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke kjøpe MSI K8N Neo4 Platinum/SLI???

Har også ganske bra intg. lydort ogsåå...creative live!!! eller hva det heter for noe,og det virker som det er gjennomsnittlig et bedre kort en dfi sli

Jeg vil faktisk å påstå at msi k8n plat sli klokker vesentlig bedre en DFI SLI-DR(350Mhz er hva den klarte)

MSI K8N Neo4 Platinum/SLI klokket de til hele 375Mhz... de prøvde den på 400Mhz men klarte ikke å få den stabil nok!!! med andre ord...kjøp dette kortet!!!

http://hardocp.com/article.html?art=NzE0

se på denne linken..klokker som bare det....har kjøpt dette kortet med ocz 2x512mb cas2 Rev2 2-2-2-5

og amd64 3500+ "venice"

denne cpuen er mye bedre å overklokke en winchester versionen...og venice er nyere...og generelt bedre

Hos netshop

HK:

MSI K8N SLI Platinum ca.1590kr

Ram:

OCZ Platinum EL DDR400 1024 MB (2x512) Rev 2. ca 1750

Prossesor

AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz BOXED "venice" 2190kr

Totalt:5530kr

blir jo ikke så mye igjen til grafikk kort da...hvis du skulle bruke 6000kr?

Men det oppsettet her tar rotta på de fleste...

hvis du hadde hatt skikkelig kjøling og riktige mod...skulle ikke forundre meg om du hadde klart ny rekord i 3d mark for denne prosessoren..og med skikkelig skjermkort selvfølgelig.

Mvh Rhulken

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...