tralala2k Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 1.Pentium M 1.6ghz dothan 2.turion 64 1.6ghz 512kb cache 3.amd 64 3200 512kb cache hvem av disse er best på: støy? varme? batteritid? ytelse? Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 Det spørs om du mener Turion64 MT eller ML. Lenke til kommentar
tralala2k Skrevet 26. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2005 trudde d ikke var noe forskjell jeg, men det er en ML-28 det er snakk om:P Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 (endret) 1.Pentium M 1.6ghz dothan (FSB533, 27W)2.turion 64 1.6ghz 512kb cache (MT-28, 25W) 3.athlon 64 DTR 3200+ 512kb cache (2.0GHz, 81.5W) Jeg la til litt ekstra informasjon, du får korrigere meg om du tenkte på andre modeller. hvem av disse er best på:støy? 2. blir minst varm så CPU-viften støyer derfor minst. varme? 2. som allerede nevnt. batteritid? 2. bruker minst strøm så den gir derfor litt bedre batteritid. ytelse? 3. uten tvil. Endret 26. juni 2005 av snorreh Lenke til kommentar
qwert Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 (endret) snorreh: Vi vet at det er slik i teorien (edit: stømforbruket på Turion MT), og jeg håper virkelig at AMD får sving på den bærbare strategien sin, og at brikkesettprodusentene følger opp med passende modeller. Men til nå har jeg ennå til gode å se en test mot en tilsvarende konfigurert P-M som tilsier at det er slik i praksis. Endret 26. juni 2005 av qwert Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 snorreh: Vi vet at det er slik i teorien (edit: stømforbruket på Turion MT), og jeg håper virkelig at AMD får sving på den bærbare strategien sin, og at brikkesettprodusentene følger opp med passende modeller. Men til nå har jeg ennå til gode å se en test mot en tilsvarende konfigurert P-M som tilsier at det er slik i praksis. Enig, jeg venter fortsatt på å se skikkelige tester som har vært mangelvare så langt. De få testene som vi har sett så langt har ikke vært særlig representative. Lenke til kommentar
qwert Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 De få testene som vi har sett så langt har ikke vært særlig representative. De jeg har sett tilsier at Turion, per dags dato på de testede modellene, oppfører seg tilsvarende Celeron-M/Mobile Sempron. Strømforbruket ved under last begynte tross alt AMD å få taket på allerede ved lanseringen av sistnevnte. Ser ut til at det er 'idle' som er akilleshælen. Hvorvidt dette skyldes at AMD har rotet det til, manglende brikkesettstøtte, eller feilkonfigurering fra produsentenes side får tiden vise. Lenke til kommentar
Heiper Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 (endret) Nå er vel ikke GamePC testen så dårlig. Jeg vil faktisk si at det største problemet til AMD i mobil markedet er at de ikke har noen form for moststand mot systemet Centrino som nå dominerer markedet. Man vet hva man får når man ser det er en Centrino merket PC. De bør finne på noe der. -Heiper- Endret 26. juni 2005 av Heiper Lenke til kommentar
Mr.Locke Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 Vel, kanskje i begynnelsen med de mest seriøse produsentene "visste" man hva man fikk hvis man gikk for en Centrino-basert løsning/maskin. Men sånn det har utviklet seg har flere og flere produsenter blitt mindre og mindre nøye på kvaliteten på viktige elementer som viftekvalitet/vifteløsninger som ikke påkreves noen standard for i Centrino-løsningene, samt at raskere varmere CPU'er, GPU'er har stadig kommet i etterhånd som brukes sammen med Centrino-løsninger. Resultatet har blitt at det er ganske fort gjort å snuble borti en bråkete, alt for varm Centrino-maskin per i dag, som utifra støynivå og varme man absolutt ikke skulle tro var noen Centrino-løsning i det hele tatt. Det tar vekk litt av hovedpoenget med "Centrino" når produsentene "saboterer" både for seg selv og "standarden" som Centrino skal/skulle (ha) stå(tt) for. Det finnes jo tross alt raske Centrino-løsninger som samtidig ikke bråker og heller ikk blir kok-varme og ikke har skraplyd-vifter som går kontinuerlig på 2-3 trinns hastighet. Litt av poenget med Centrino var at man skulle kunne være sikker på ihvertfall 3 ting: mindre varmeutvikling, derfor lite støy, og rundt 4-4.5 timers batteritid som 99.99999% av alle produsenter som leverer "Centrino"-løsninger reklamerer med. Allikevel er det et hav av "Centrino"-løsninger som gir f.eks 2-3 timer batteritid under normal surfe-bruk, svir på låret hvis man har den i fanget, og bråker kontinuerlig. Synd at det er slik, og synd at det er produsentene selv som saboterer for noe som skulle/kunne vært en trygg/god standard/mal å gå utifra, slik at man slapp å tenke på elementene støy og varme og kunne heller konsentrere seg om GPU, HD, ytelse, skjerm, vekt som kriterier når man kjøper. Det begynte vel med "vi bare tøyer grensen litt, får å få dyttet inn litt mere kraft", eller "vi bare sparer noen kroner på å bruke billigere vifter, dermed kan vi selge maskinene 50 øre billigere". Grei tanke til å begynne med, men før noen rakk å si "Cheese" så begynte alle "Centrino"-leverandører å gjøre det samme. Har selv vært gjennom kjøp av 4 forskjellige Centrino-løsninger på bærbar, jeg leverte tilbake 3 av dem på timen pga alt for mye støy, varme og en batteritid som ikke tilsvarte hva de annonserte med. Etter mye leting fant jeg til slutt en stygg liten RM9650-turbo-64MB, 1.7ghz, 80GB, 512MB-ram,DVD-R8X-DL Medion (prix-tilbud) som overraskende nok holdt mål. Rask, lite varme, støyer lite og sjeldent. Eneste minus er at den har bare 1024x768 oppløsning, men på en annen side er det perfekt for spill for da får man native/ekte oppløsning i en spilloppløsning som ikke krever alle verdens GPU og dermed rask til spill og ellers greit for en liten 15" på avstand med den oppløsningen. (kun min personlige mening). Jeg synes dog 1400x1050 er penere i Windows på en 15" bærbar, skarpere, men 1400x1050 har ofte eller får ofte pixelfeil, bruker mye mere strøm og GPU. Har aldri sett pixelfeil på 1024x768 bærbare skjermer derimot, de tåler litt mere hardhaus behandling også. Pixelfeil er ekstremt irriterende Imo, og gjør maskinen nærmest verdiløs når/hvis man skal selge den videre brukt. Ikke at mye av det siste har noe med saken å gjøre, tilbake til "saken", jeg vil gå så langt som å si at kun 20% av leverandørene " leverer med vifte/batteri/varmeutsondrings-løsninger som er velfortjent til å kunne komplimentere/supplementere Centrino-"standarden" slik at helthetsintrykket blir som man burde kunne forvente når man går for en Centrino-løsning. Resten er på grensen til svindel/lureri, spesielt når leverandøren skriver svart på hvitt "4.5t forventet batteritid / musestille" og så får du levert en bråkekasse som svir på låret etter 10 minutter, går tom for strøm etter 3 timer lett surfing etter 10 grundige by-the-book oppladninger, hvor vifta går non-stop. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå