Gå til innhold

msi k8t800 neo2 + venice 3000+

Anbefalte innlegg

hei!

har akkurat kjøpt meg dette "herlige" utstyret og sliter litt med et par ting iom at jeg aldri har vært borti AMD64 klokking før...

det som hovedsaklig plager meg er at windowsen min har blitt korupt 5-6 ganger siden i går kveld av at jeg har satt fsb for høyt eller fordi jeg har stilt på minne timings... det står at windows ikke finner en fil og at jeg kan reparer det ved å sette in xp cdn og trykke R.. veldig irriterende når det skjer :no:

nok om det.. jeg har foreløpig klart å klokke venicen til 2388 mhz - 265 mhz HTT.. volten til cpu står på 1.5V... synes ikke akkurat resultatene er til å hoppe i taket av... og jeg har faktisk ikke fått det helt stabilt enda! . tempen ligger på 50c

minnet kjører på 137 mhz for øyeblikket for å utelukke at det kan ha skylden... bruker for øyeblikket 2 512 ram brikker fra corsair.. VALUE S (vet at de ikke er de hoteste) men taper man mye ytelse på å bruke mem dividere slik som jeg gjør nå?

står litteran fast her .... hva skal jeg gjøre? har prøvd å sette opp litt HTT volt og sånn men har ikke hjulpet noe... også hva burde HTT frequency stå på? man kan velge 200-400-600-800 og 1000 MHZ...

noen som kan hjelpe en stakkar litt videre ? :cry:

Endret av klikko
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uke 18 == crap. :(

Jeg har et par steppinger i databasen min som ligger nært inntil din 0518FPAW. (EPAW).

De ser ut til å toppe ut på rundt 2,55GHz med 1,7(!)V. Med andre ord tror jeg ikke din CPU har så voldsomt mye å gå på med 1,5V. Rundt 2,4GHz burde du få med 1,55V. Og det får du. Det er fryktelig kjipt. Men sånn er det bare. Dessuten har du ganske høy temp på prosessoren. Se om du kan senke den litt. Er kjølepastaen ordentlig? Det finnes samme stepping med hastigheten 3200+. Hvis du hadde fått den ville du klokket nøyaktig like høyt som nå med 3000+. Jeg skal selv kjøpe en uke 17 3000+ som jeg håper skal bryte 3GHz. Jeg har peltierkjøling. ;)

CPU stabilitet tester du f.eks med OCCT.

Korrupt Windowsinstallasjon høres unektelig ut som RAM-problemer. Du taper ikke fryktelig med reell ytelse (med normale RAM-dividere). Men nå har du "ekstremt" lav minnehastighet da. Du får teste ut hvor høyt RAM-en vil gå alene. Sett multiplier på 6x og minne-divider på 1:1. HTT setter du på 600. Så klokker du oppover. Test med Memtest86. Test nr. 5 og 6 er sett på av mange som de hardeste. Kjør de noen ganger før du øker minnehastighet igjen. Fortsett til du får feil. Så klokker du ned til du kan kjøre gjennom test 5 på Memtest minst 20 ganger.

Finn divideren som gir best mulig CPU hastighet og minnehastighet kombinert. Du kan "trygt" stille minnespenning til 2,75V hvis det hjelper overklokkingen videre.

HTT frequency står for "hastigheten" til hovedkortet. 200, 400, 600, 800 og 1000 står for henholdsvis 1x, 2x, 3x, 4x og 5x av FSB (eller CPU speed eller hva de nå kaller det). Så hvis du har originalt 200MHz "CPU speed" og HTT er på 1000, så har du 200x5 = 1000MHz HTT.

Hvis du har CPU speed på 250MHz og HTT 1000 har du 250MHz x 5 = 1250MHz HTT. Prøv å holde HTT rundt 1000MHz. Er ikke sikker på hvordan hovedkortet ditt liker høye HTT hastigheter.

Takk for seg. :cool:

Lenke til kommentar

takker for et meget utfyllende og godt svar!

har en del å prøve ut nå gitt ;)

men er jo seff livredd for at windowsen skal bli korrupt igjen ... det kan ikke komme av htt frequency står for høyt tror du?

Lenke til kommentar

Det skulle forundre meg om HTT har skylden i korrupsjon, men sørg gjerne for at multiplieren er satt til 4x (800 Mhx). Sjekk også om PCI lock er på og fungerer. Kjør memtest86 (test nummer 5) før du forsøker å boote til windows. Sjekk deretter om selve cpu'en er stabil. Min Winchester må opp i 1,6v for å klare 2500 Mhz, mens NewCastle (s754) fikser 2550 på 1,5v.

Ellers er det en god tommelfingerregel å ha en ghost med ferdig installert windows klar, så tar det bare noen minutter å komme på plass igjen. Bruk gjerne en strippa versjon av operativsystemet (du finner dem rundt på nettet).

50 grader synes jeg er i meste laget for å klare en god overklokk, forsøk bedre kjøling. (Jeg forsøker som regel å holde max load temperatur under 40 grader på AMD).

Endret av deviant
Lenke til kommentar

har fortsatt mye problemer med windowsen.. satt minnet til 200mhz clock i bios... da går det på 133 mhz og satt fsb opp mot 270... vips så var windows corrupt igjen...

er så dumt. jeg orker ikke holde på med det når det er sånn...

ingen som aner hva windows korrupsjon kommer av?

og forresten.. jeg merker ingen forskjell i ytelse hvis HTT frequency står på 200-400 eller 600... ?

Lenke til kommentar
har fortsatt mye problemer med windowsen.. satt minnet til 200mhz clock i bios... da går det på 133 mhz og satt fsb opp mot 270... vips så var windows corrupt igjen...

og forresten.. jeg merker ingen forskjell i ytelse hvis HTT frequency står på 200-400 eller 600... ?

jeg sliter med akkurat det samme bordet som du, med samme cpu bare som 3200+. hvordan er dine innstillinger i bios?

mine er: htt800, minne 166, volt til cpu 1,55, spenning htt 1,32.

bruker minne fra Kingston som fint klarer 250mhz (500ddr) på ett annet socket 939 bord.

Lenke til kommentar

jeg sliter med akkurat det samme bordet som du, med samme cpu bare som 3200+. hvordan er dine innstillinger i bios?

bruker minne fra Kingston som fint klarer 250mhz (500ddr) på ett annet socket 939 bord.

innstillingene mine er : 1.5 V på cpu.. og alt det andre på auto bare. minnet kjører på 208 mhz

er ingen forskjell om jeg stiller på volt til htt eller ram uansett.. HTT har jeg på 600.. men som sagt merker ingen forskjell hva den enn står på... lol..

og det at venice ødelegger windowsen er jo bare så SURT!

:mad:

Lenke til kommentar

innstillingene mine er : 1.5 V på cpu.. og alt det andre på auto bare. minnet kjører på 208 mhz

er ingen forskjell om jeg stiller på volt til htt eller ram uansett.. HTT har jeg på 600.. men som sagt merker ingen forskjell hva den enn står på... lol..

og det at venice ødelegger windowsen er jo bare så SURT!

:mad:

jeg ble ufattelig lei av MSi bordet så jeg kjøpte i dag, eeh... i går, ett Abit AV8 med samme brikkesett. det spiller som bare pokker. nå lar CPU'en seg klokke til 235mhz fsb med 1.5v cpu og alt annet på default. ikke spør meg hva det er som skjer. men Abit lager bra bord, på den annen side gjør MSI det og. det er ingen tvil at Abir sitt av8 klokker.. og det gjør ikke MSI sitt bord.

Lenke til kommentar

du bør klare mer hvis du har 3200+

jeg har min 3000+ stabil på 2350 mhz... 255mhz*9 ellerno sånnt

opp mot 260-265 begynner det å bli ustabilt og 270 så blir windows corrupt...

aner ikke hva som streiker her.. men misstenker hovedkortet..

pis

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...