Gå til innhold

Min første Linux

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

bruke det?

Det må vel være en grund til at du la det inn...

Men for å hjelpe deg igang:

Surf litt på internett etter kernel source, og kompilere ekserimentere med kernelen, du kan legge inn wine og prøve og kjøre alle favoritt spillene dine i linux, du kan sette boxen din opp til brann vegg, for og gjøre denne historien kort, så er det bare fantasien som begrenser :wink:

Lenke til kommentar

mye negativt her...var ikke ment som noe negativt mot Linux. Har aldri brukt linux før, men va veldig nysjerig på det hele, så jeg bare vet ikke helt hvor jeg skal starte henne, fattrer liksom ikke så mye. har ingen programmer til linux, hvet ikke hvor jeg skal får tak i ting og tang. Har ikke leita heller, men tenkte jeg skulle høre her siden det er noen som har peilign på det. Gidder ikke sitte i timesvis å lete etter ting jeg ikke vet om.

Hva jeg bruker windows til? ingenting, hver gang jeg har formatert og installert alt på ny, lagt inn alt skrot så slutter det å fungere og så må jeg formatere igjen, og så har jeg kjøpt noe nytt hw, og så er det på an igjen.

Dersom jeg legger in et helt vanlig spill så vil det fungere? er ikke noe bra skjærkort i burken, men vist jeg prøver med på RA2 så vil det funke helt fint? eller er det noe spes jeg må fikse først?

Lenke til kommentar

Anbefaler å inistere i Linuxboken, eller annen litratur på omårdet.. åhh husk å handle litt brus og snop først. Alle hackerspirer drikker masse brus :wink:.

Og så er det bare å begynne på kapitel en .. kan være litt gjeeesp til tider, men etter en stund begynner ideene å komme og man begynner med prosjekter som å sette opp samba server, Apache , Ftp. Kanskej en brannmur eller vanlig ruter.

Kanskje lage en barbone install med ferskt kompilert kjerne og bare de filene som er nødvendig for å løse den oppgaven :smile:

Er såvidt kommet forbi fomle rundt i mrørket perioden selv. og det er kult når man begynner å fatte mulighetene.

G.

Lenke til kommentar

Da, min venn, tror jeg bare du skal fjerne linux igjen. Linux er et ganske tungrodd, vil driste meg til å si arkaisk operativsystem der stort sett det man gjør er å lese HOWTO-dokumenter i evigheter. Er nok en fordel å kunne C/C++ også siden all software du henter må kompileres med c-kompiler, og man får ofte små rare feilmeldinger når man kompilerer, og må lese ENDA flere HOWTO-filer.

Rett og slett, for å bli "hacker" på linux må du ha enorm tålmodighet til å lese gjennom milevis med README og HOWTO filer. Programmene de bruker i filmer som Hackers og Independence Day er bare oppspinn. "Ooh..jeg laster opp et virus jeg har laga hjemme på mac'en min til Alien-datamaskinen (som OGSÅ kjører macos)"?

Lenke til kommentar

ja, jeg tror ikke linux er noe for meg. trodde jeg va litt nerd, og at det var nok for å i det minste å kunne forstå litt linux, men det blir litt mye programmering for min del dette her.

Hvorfor tror alle at jeg skal bli hacker? og at jeg er påvirket av diverse søppelfilmer. Greit at folk gjør det for å vise svakheten med diverse ting, men dersom noen har lyst å slette div. filer på en annen sin maskin så er vel jeg ett lett bytte. Jeg ser derimot ikke helt visten i det hele. Virus og drit og lort er jo enda dummere, men det er jo ikke det vi jeg vil diskutere her.

All takk til de som har gitt meg info, men dette var i grunnen bare ett test prosjekt for å se hva det hele gikk ut på, og det blir nok litt for tidskrevende for meg, og hvertfall mye mer en jeg hadde forestilt meg. Så det får bli en annen gang :smile:

Lenke til kommentar

ok, trenger litt mer hjelp her.

har nå installert win , men jeg finner ikke den ene HD, dette er en maskin jeg sjeldent bruker, bare en jeg brifer med for å ha hjemmenettverk.

Derfor vet jeg ikke hvilken HD jeg installerte linux på, men jeg regner med at det er den jeg ikke finner?? har hørt at det kan bli problemer med slikt?

men jeg trodde ikke det skulle være problemer allerede i start upen? finner den ikke i bios en gang? kan det bli slik? eller er det noe annet som er gæli?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...