Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mulig å PLUTSELIG få allergi?

asad

Anbefalte innlegg

Jeg er en ganske frisk 21åring. Jeg trener 3-4ganger i uka. Løfter vekter og jogger. Ikke noe treningsfreak, men jeg har utstyr hjemme så det er lett å sette igang.

Har aldri hatt allergi. Men ifjor sommer, da jeg var på ferie begynnte en ufattelig irriterende kløe i halsen ( mellom halsen og nesa ). PÅ den tiden trodde jeg at det var pga peppersprayen som jeg og en kompis spraya på hverandre et par ganger.

Men nå, nøyaktig ett år senere kommer liknende symptomer, bare ikke så jævlig som ifjor. Kan jeg ha utvikla en pollenallergi? Det som er litt rart er at jeg kan jogge i skogen, sitte i hagen eller være ute i mange timer, uten at det skjer noe. Men plutselig hjemme, eller et annet sted inne, begynner kløet.

Kjøpte meg noe allergipiller, tok en nå, skal se om det hjelper. Bare rart at jeg plutselig skulle fått allergi. særlig siden INGEN i familien min har det.

skjedd med flere her eller? Og til dere som går på piller, er det bare å ta pillene og chille hele sommern eller er det "problematisk" på noen måte`?

setter pris på respons!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan hende du har støv-allergi, husstøvmidd-allergi eller noe lignende...

Jeg hadde bare pollenallergi, men fant ut i fjor at jeg også er allergisk mot støv og husstøvmidd... Jeg er 18år

Ta en tur til fastlegen, koster ikke mer enn 160kr ellerno.

Ellers kan du prøve å bare støvsuge og bytte sengetøy litt oftere.

Lenke til kommentar
Eg blei plutseleg kjempeallergisk mot både pollen og støv no i vår.

Kjipe greier.

Edit: Og ingen andre i familien min er allergisk mot noko som helst.

Kjemperart. At man pluselig blir det. Får legge om spisevanene mine snart.

Lenke til kommentar

Allergi er vel noe som kan utvikle seg over tid. Som oftest fungerer det vel andre veien, dog. At man har allergi som liten og så kanskje vokser det av seg.

Husk at å være over-rengjøringsfreak også kan ha motsatt virkning. Man kan rett og slett utvikle allergi hvis man støvsuger tre ganger for dagen og derfor ikke er vant til støv. (dette er noe jeg har hørt, jeg har ikke sikre kilder)

Lenke til kommentar

Allergi tror mange forskere kommer av at kroppen ikke har vært i nok kontakt med bakterier/virus, og at den derfor har for lite erfaring til å vite hva som er skadelig eller ei. Det som kan skje da er at kroppen tror pollen f.eks er farlig mot kroppen, og kroppen begynner å reagere. Så ja; å være for renslig kan derfor gi deg allergi over tid (hvis teroien stemmer).

Jeg trodde i over ti år av mine første liv at jeg tålte aboslutt alt og ikke var allergisk mot noe som helst. En bestevenn av meg har katt, og jeg overnattet ofte hos han. En gang jeg overnattet hos han i fire netter (sommerferie), så våknet jeg sånn helt plutselig av store pusteproblemer. Jeg trodde jeg var syk. Men dette begynte å skje hver gang jeg var hos han, så moren min bestemte seg for å teste meg hos legen. Gjett om det ga utslag!!

På en skala fra 1-6, så lå jeg på 6 i allergi mot katt! Det vil si at så fort jeg er i nærheten av flasset til en katt, så hovner halsen opp. Ikke nok med det, men jeg var også allergisk mot hund og visstnok litt allergisk mot timotei gress, midd og attpåtil kunne utvikle allergi mot hest.

Jeg besøkte han jo mange ganger, over flere år, uten å merke noe. Men så plutselig en morgen våknet jeg uten å kunne puste særlig, med pipelyder og veldig hoven hals. Så JA, det kan komme sånn plutselig. Jeg som ikke var allergisk mot noe som helst... (trodde jeg), var visst allergisk mot masse rart! Kom som et sjokk. :p

Edit: rettet noen leifer

Endret av Lincoln
Lenke til kommentar

Vi som tar piller/tabeletter(Iallefall jeg :p): Nei, jeg kan ikke chille hele sommeren. Går på tabeletter daglig, pollentrekk(Noe du klistrer forran vinduet som skal ta vekk 85% av all pollen) og fortsatt har jeg helvete med allergi. Klør konstant i halsen, renner og klør i nesa, kør på øynene, har vondt i halsen, ja, et rent helvete! Har også diverse kryssallergier for ting etterhvert. F.eks brød, epler osv.

Kjipt men sant.

Lenke til kommentar

Jeg har det nok ikke så ille som DiskSpace10GB, men det merkes til tross for piller (og en sprøyte jeg fikk tidligere i år). Hittil har det ikke vært så ille - men det kommer nok når været blir mindre vått. Er jeg i nærheten av nyklippet gress begynner jeg å nyse, og jeg merker allerede nå at øynene klør litt.

Var verre da jeg var mindre, da merket jeg det konstant til tross for piller. Håper for din skyld at du ikke har utviklet allergi, asad; det er noe herk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...