HKS Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 du mener vel Shader Model 2.0b som er i X800/X850og man kan ikke samenligne en X850 kort med et 7800 kort hvorfor? x850 er jo en gammel arkitektur (x800) med noen forbedringer 16 pipelines mot 24 pipelines? (som 7800 har) det er jo lattelig! og går det ann å sammenligne en Ferrari med folkevonga di? hvem trur dere vinner ? Ferrarien så klart for den har jo mere hestekrefter! btw: for penga dine er jo et 6800 eller et x800/x850 kort noe mindre i pris hmm ca 2800 kr? eller noe mot et 7800 kort til hmm 4200 kr og oppover i tillegg er det veldig få spill nå som kan bruke de ekstra hestekreftene i de nye gpuen Det er jo det råeste ATi har, så må jo sammenligne med det... Nei, i den casen jeg snakket om mener jeg ikke shader model 2.0b, Splinter Cell støtter enten 1.1 eller 3.0. Model 2.0b er "utdøende", er nesten ingen spill som støtter det, og det kommer vel ikke så mange spill på det heller, siden ATi også kommer til å støtte model 3.0 i Fudo. Forresten... Det billigeste X850XT PE koster 3789, og det billigeste 7800GTX koster 4295. Da er det ganske naturlig å sammenligne dem spør du meg. Siden folkevogna di koster nesten like mye som en "Ferrari" så må jeg kunne sammenligne dem... Selv om Ferrarien har flere hester Lenke til kommentar
wiak Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 (endret) Raptor,28/06/2005 : 10:19] du mener vel Shader Model 2.0b som er i X800/X850og man kan ikke samenligne en X850 kort med et 7800 kort hvorfor? x850 er jo en gammel arkitektur (x800) med noen forbedringer 16 pipelines mot 24 pipelines? (som 7800 har) det er jo lattelig! og går det ann å sammenligne en Ferrari med folkevonga di? hvem trur dere vinner ? Ferrarien så klart for den har jo mere hestekrefter! btw: for penga dine er jo et 6800 eller et x800/x850 kort noe mindre i pris hmm ca 2800 kr? eller noe mot et 7800 kort til hmm 4200 kr og oppover i tillegg er det veldig få spill nå som kan bruke de ekstra hestekreftene i de nye gpuen Det er jo det råeste ATi har, så må jo sammenligne med det... Nei, i den casen jeg snakket om mener jeg ikke shader model 2.0b, Splinter Cell støtter enten 1.1 eller 3.0. Model 2.0b er "utdøende", er nesten ingen spill som støtter det, og det kommer vel ikke så mange spill på det heller, siden ATi også kommer til å støtte model 3.0 i Fudo. Forresten... Det billigeste X850XT PE koster 3789, og det billigeste 7800GTX koster 4295. Da er det ganske naturlig å sammenligne dem spør du meg. Siden folkevogna di koster nesten like mye som en "Ferrari" så må jeg kunne sammenligne dem... Selv om Ferrarien har flere hester hehe men du 2.0b er jo omtrent 3.0 anyway 1.1 er jo utdatert og 2.0 er NYERE og IKKE udatert! Half-Life 2 bruker 2.0 Doom 3 bruker vel også 2.0 det nye Splinter cell spillet bruker jo 2.0 og 3.0 og 1.1 anyway btw: man kan jo ikke samenligne pris da hehe (for 7800 kom jo for bare 1 uke siden!) menen menmen Ferrarien min er bedre en din Endret 28. juni 2005 av wiak Lenke til kommentar
HKS Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 hehe men du 2.0b er jo omtrent 3.0 anyway1.1 er jo utdatert og 2.0 er NYERE og IKKE udatert! Half-Life 2 bruker 2.0 Doom 3 bruker vel også 2.0 det nye Splinter cell spillet bruker jo 2.0 og 3.0 og 1.1 anyway Nei... Splinter Cell bruker ikke 2.0, er kun 1.1 og 3.0 der! Fra Xbitlabs sitt review av 7800GTX This sequel to the famous Splinter Cell series supports Shader Model 3.0, but the GeForce 6800 Ultra is anyway slower than the RADEON X850 XT Platinum Edition. Don’t forget, however, that all ATI’s graphics cards can run SC: Chaos Theory using version 1.1 pixel shaders only. In other words, NVIDIA’s modern cards are greatly handicapped in this test in terms of speed, but they do provide a much nicer-looking image: the lighting and relief look much more realistic in the Shader Model 3.0 mode. Doom III bruker vel tilnærmet 2.0, men via OpenGL, ikke DirectX som de andre. Half-Life 2 motoren (Source) har støtte for shader model 3.0 og HDR... Det er aktivert i Vampires (som baserer seg på denne motoren). Hvorfor det ikke brukes i Half-Life 2 vet jeg ikke... Skal nok ikke se bort ifra at det dukker opp en patch når R520 har blitt lansert! Lenke til kommentar
apwr Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 "HL2: Lost Coast" skal ta bruk HDR-teknologien. Dette tilleggsbrettet er like rundt hjørnet, og skal vise hva Source-motoren virkelig er god for. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 (endret) skjønner nå at jeg bør satse på et 7800 kort men siden det er forskjell i pris på de hos komplett er kortene også anneledes eller er det bare tilleget som er annerledes? og når kommer det nye ati kortene ut? selv var jeg bare dum og sjekket prisen på det eneste 7800 kortet hadde inne og det var svindyrt men fant selv et annet til en billigere penge edit: hvor mye har pipelines å si i et spill og hva gjør de? Endret 28. juni 2005 av Slettet+130498 Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 hm, nå brenner pengene i lomma her. har kraftig lyst på et 7800gtx kort! noen som vet om det kommer i agp format i nærmeste fremtid? *gidder ikke google modus* Lenke til kommentar
HKS Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 hm, nå brenner pengene i lomma her. har kraftig lyst på et 7800gtx kort! noen som vet om det kommer i agp format i nærmeste fremtid?*gidder ikke google modus* Nei har nVidia sagt... Men det er neppe noe problem for partnerene å smekke på en PCIe -> AGP bru på kortet... Og hvis det skjer at R520 kommer på AGP så kommer nVidia garantert med en AGP versjon de også... Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 får håpe de gjør det. blei litt små tent på bildekvaliteten til dette kortet! Lenke til kommentar
daniel_984 Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 komplett har 6800 GT 256 mb på ukens tilbud til 2300 kr http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304723&cks=WYO BTW: Jeg trur vi er Off topic når vi snakker om 7800 og ja X850 tar råtta på 6800 korta ! Dette er da et AGP kort. 7800GTX er bare i PCI-e foreløpig. Forskjellen på 6800U og 7800GTX i PCI-e er 400,- Har også tro på (som alle andre her) om at nVidia's 7800GTX vil hevde seg om det kommer drivere som er litt mer "spesifisert" (eller skreddersydd) om du vil kalle det dèt. Lenke til kommentar
Freeky2k Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Raptor' date='28/06/2005 : 15:28'] så kommer nVidia garantert med en AGP versjon de også... Bare ikke inngå veddemål om det, slik en annen her på forumet gjorde. Lenke til kommentar
radivx Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Noen som har "bevis" for den påståtte ekstremt mye bedre bildekvaliteten? Kunne tenkt meg å se skikkelige screenshots av forskjellene. Lenke til kommentar
Juke Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 7800GTX er et rått skjermkort, ingen tvil om det. Men det er likevel ikke rått nok til at jeg gidder bytte ut mitt X800XT helt enda, SÅ bra er det ikke. Får se hva som skjer senere i år. Da kommer jo ATI med sitt neste kort, og jeg vil også tippe Nvidia kommer med en kjappere utgave av 7800GTX for å konkurrere mot ATI sitt hvis det trengs. Det blir forøvrig for dumt hvis ATI gir ut et kort som IKKE er raskere enn 7800GTX, siden ATI sitt kommer ut flere måneder etter Nvidia sitt. Lenke til kommentar
erlend_halvorsen Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 får håpe de gjør det. blei litt små tent på bildekvaliteten til dette kortet! Har noen noen linker til bildekvaliteten? Lenke til kommentar
daniel_984 Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 (endret) Her blant annet: Dette er noe kortet kan gjøre uten så stort ytelsestap som blant annet 6800U. X8xx serien har ikke dette engang. Enkelt forklart fjerner denne teknikken "artifacts" i Anti-Aliasing nesten uten merkbart tap i framerate. Til moderator\admin: All unnskyldning for å quote bilder her, men erlend_h har ikke giddet å lese gjennom hele tråden. Edit: Og for ikke å glemme at dette kortet kjører HDR spill uten særlig problemer (i høye oppløsninger) mye bedre enn disse "gamle" kortene (6800\x800 serien) Endret 30. juni 2005 av daniel_984 Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 He he, en interessant og artig tråd dette. Men jeg må si jeg synes det er en litt merkelig holdning at man ikke "kan" sammenlikne feks X850 med 7800. Når ATI så langt ikke har hostet opp noe bedre (mer moderne) må man jo det. Hvis det i praksis er slik at de to eneste konkurerende bilmodellene er VW boble og Ferrari, er det jo de to man må sammenlikne. Til tross for at Ferrari har 8/12 pipelines mot boblas 4, samt innsprøytning og vannkjøl, i steden for forgasser og luft... (bobla bruker mindre bensin/strøm da...) Men derimot og fable om hva VW's 2006 modell vil ha og tilby (X900) er vel foreløpig litt meningsløst. Vi vet vel kanskje en del om spesifikasjonene, men hvordan den faktisk vil yte i praksis ifht Ferrari'n, vet vel ingen helt enda, eller? Og til de som allerede har bestemt at ATI er best, fuc.. the rest (eller Nvidia for den saks skyld), hvorfor gidder dere i det hele tatt og lese/diskutere her? Hvis man ser litt bakover i tid, vil man selv om man bare er 13 år, se at det ikke lønner seg og være opphengt i et merke. Det er da hvis man ønsker best mulig ytelse ut av sitt datautstyr. Men jeg må si jeg ble bitte litt overasket over de benchmarkene som daniel_984 har postet på 1. side. I det første innlegget frekommer det jo i grunn mer eller mindre at det er et fett hva man har, men det er altså disse "pure speed" testene hvor fps uansett er svært høy. Forskjellene blir jo mer gjeldene når GPU får litt mer å tygge på i form av høy oppløsning og AA/AF. Men det jeg reagerte litt på var at X850 ikke bare er "litt" bedre, det yter jo veldig mye bedre enn 6800U i det neste innlegget (også fra daniel_984, og som vel kanskje er ment som illustrasjon på hvor mye/lite man ser ut fra benchmarktester ). De fleste som har svart, sier jo litt forsiktig at X850 er litt bedre, og litt avhengig av hvilket spill osv. Det er forøvrig også hva jeg har trodd. Men er denne siste testen på side 1 ikke særlig representativ da eller? Jeg ser jo at oppløsning er veldig høy, og kanskje urealistisk høy også, men slik jeg tolker det tyder det på at X850 er ikke litt, men mye bedre enn 6800U når det blir skikkelig travelt for GPU...? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 Selvfølgelig må det være tillatt å sammenligne 7800 med 850 XTpe, dette er jo de beste kortene disse produsentene har på markede nå, når en av dem kommer med et nyere kort ja da får en sammenligne med det, men det er ikke her enda . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå