Gå til innhold

overgår x850xt pe det råeste gf 6800 kortet?

Gjest Slettet+130498

Anbefalte innlegg

Saken er jo slik at gutten har tydelighvis planer om å kjøpe et skjermkort her. Om dette er tilfelle hvorfor få ham til å kjøpe et skjermkort som 6800/x850 når 7800 slår begge til et par hundre mer?

Jeg ser hva du mener om at han spesifiserer 6800 seinere osv, men saken er at det er irrelevant i mine øyne. Han spør etter råeste Gf kort, og mitt svar da er 7800GTX. Om andre mener 6800 (som denne "u-nyhetsriktige" unge mannen skriver) går meg hus forbi. Jeg veit jeg virker sta her, men ærlig talt, hvem er det som tror at 6800 kortet er det drøyeste skjermkortet idag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Saken er jo slik at gutten har tydelighvis planer om å kjøpe et skjermkort her. Om dette er tilfelle hvorfor få ham til å kjøpe et skjermkort som 6800/x850 når 7800 slår begge til et par hundre mer?

Jeg ser hva du mener om at han spesifiserer 6800 seinere osv, men saken er at det er irrelevant i mine øyne. Han spør etter råeste Gf kort, og mitt svar da er 7800GTX. Om andre mener 6800 (som denne "u-nyhetsriktige" unge mannen skriver) går meg hus forbi. Jeg veit jeg virker sta her, men ærlig talt, hvem er det som tror at 6800 kortet er det drøyeste skjermkortet idag?

Ett par hundre mer er jo som å få de siste sekundene ned når du er på 20tallet i super pi. Når man først strekker seg til 6800/x850 så er det ganske drastisk å "kaste på hundre mer" feks IMO!

Lenke til kommentar

En ser jo i Battlefield Benchen at 7800GTX er over 2x6800U hele veien.

Selv om det ikke alltid er mye, så koster 2x6800U 11-13k og ett 7800GTX koster 5-6k.

Så du sitter igjen med mer ytelse for mindre penger, dessuten er det mye lavere effektforbruk på ett 7800kort enn 2 6800kort.

Endret av suprsid
Lenke til kommentar

Når du er inne på OC:

Here we'll take a look at the overclocked performance of the GeForce 7800 GTX. Bear in mind that the overclocked speeds are not representative of all boards of its kind, especially so as this is a reference board, however gains similar to these may be available elsewhere. The board tested here was able to overclock the core from its default speed of 430MHz to 509MHz, representing an 18% performance increase, whilst the memory moved from 600MHz to 650MHz, representing an 8% increase in memory bandwidth.

Kilde: Link til Beyond3D

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar
LOL

man kan IKKE samenligne en Ferrari med en folkevong!

alså x850 XT PE var fjor årets generasjon

vis man ser på R520 *fudo* mot Geforce 7800

dette er årets generasjon!

Ble ikke X850XTPE lansert på januar/februar? Da er det ifølge deg selv "årets" generasjon.

Og du skyter deg selv i foten. Såklart kan man sammenligne X850XT PE med 7800GTX, akkurat som man kunne sammenligne med 6800 Ultra.

Morsomt at alle snakker om R520 som om ATi allerede har lansert grafikkbrikken, og at den kommer til å være bedre enn 7800GTX. Dette er en selvfølge da denne brikken sannsynligvis ikke kommer til å være i butikken før på slutten av året, altså opptil 6 måneder etter at nVidia lanserte 7800GTX. Da bør man forvente en enorm forskjell i ytelse mellom de to kortene.

Men hva betyr dette? Jo, at nVidia kommer til å ha det klart beste skjermkortet en rimelig lang tid, på tross av alle de sporadiske testene diverse fanboys vil klare å hoste opp.

Lenke til kommentar

Nei, X850XT (PE) regnes ikke som en ny generasjon. Lanseringen var en såkalt 'refresh'. Kortene har nøyaktig samme funksjoner som X800XT(PE). Hovedforskjellen er forbedret arkitektur og litt høyere klokkehastigheter. En viktig grunn til at ATI lanserte X85x serien var vel på grunn av dårlige yields (tilgjengelighet) av X800 kortene

Jeg vil tippe at nVidia kommer med en refresh av G70 hvis det viser seg at ATI's kommende toppmodell blir raskere (Geforce 7800Ultra? )

Endret av Spaz
Lenke til kommentar
Nei, X850XT (PE) regnes ikke som en ny generasjon. Lanseringen var en såkalt 'refresh'. Kortene har nøyaktig samme funksjoner som X800XT(PE). Hovedforskjellen er forbedret arkitektur og litt høyere klokkehastigheter. En viktig grunn til at ATI lanserte X85x serien var vel på grunn av dårlige yields (tilgjengelighet) av X800 kortene

Jeg vil tippe at nVidia kommer med en refresh av G70 hvis det viser seg at ATI's kommende toppmodell blir raskere (Geforce 7800Ultra? )

Vi får vente å se om et halvår da. Inntil da er 7800GTX alene på tronen :)

Lenke til kommentar

Ja, liten tvil om hvilket skjermkort som er raskest nå. Er også meget imponert over nVidia siden de hadde mange kort tilgjengelig på lanseringsdatoen. Får håpe dette er en trend som fortsetter. Papirlanseringer = Big no-no :thumbdown:

Endret av Spaz
Lenke til kommentar

Ett par hundre mer er jo som å få de siste sekundene ned når du er på 20tallet i super pi. Når man først strekker seg til 6800/x850 så er det ganske drastisk å "kaste på hundre mer" feks IMO!

mulig jeg har oppfattet deg feil her men, om man først strekker seg til et 6800/850 så er man STOKK DUM om man ikke strekker seg liiiitt lenger til 7800 og får et MYE bedre kort.

Lenke til kommentar

Som noen kanskje nevte.

Det smarteste Nvidia gjorde på denne lanseringen var å ha kortet i butikken på dagen.

Håper ATI satser på det samme, for det er en virkelig nyttig trend for forbrukerne sin del.

Leser lissom ofte her på HW om nye kraftfulle produkter som er nylansert.

Finner man dem igjen i butikken?

Endret av suprsid
Lenke til kommentar

Nja, X850XT PE yter ikke særlig dårligere i spill enn 7800GTX. Det får bedre 3dmark score ja men i spill er ikke FPS'ene stort bedre. X850XT PE slår faktisk 7800GTX i noen spill, blandt annet hl2.

Jeg var skuffet over 7800GTX, jeg forventet mer. Gleder meg til Fudo (R520) kommer, det blir nok skikkelig kraftkort hvis specs'ene jeg har lest stemmer.

Lenke til kommentar

Klart en kan sammenligne X850 og 7800, hva skulle man ellers sammenligne med. Det er klart 7800 vinner her og noe annet ville vært en sensasjon, hva angår R520,vel vi får vente til den kommer.

Men pr i dag er det liten tvil om at 7800 er det beste kortet .

Lenke til kommentar
Klart en kan sammenligne X850 og 7800, hva skulle man ellers sammenligne med. Det er klart 7800 vinner her og noe annet ville vært en sensasjon, hva angår R520,vel vi får vente til den kommer.

Men pr i dag er det liten tvil om at 7800 er det beste kortet .

Enig.

Dessuten tror jeg 7800GTX viser mer musker etterhvert.

Hvis man feks ser på bf2 yter jo 7800gtx en del bedre.

Bare spekulasjoner fra min side da men.

Edit: Selv om jeg egentlig trodde 7800GTX kom til å yte bedre enn det den åpenbaret gjorde.

Endret av babbakaørn
Lenke til kommentar

Nja, X850XT PE yter ikke særlig dårligere i spill enn 7800GTX. Det får bedre 3dmark score ja men i spill er ikke FPS'ene stort bedre. X850XT PE slår faktisk 7800GTX i noen spill, blandt annet hl2.

Jeg var skuffet over 7800GTX, jeg forventet mer. Gleder meg til Fudo (R520) kommer, det blir nok skikkelig kraftkort hvis specs'ene jeg har lest stemmer.

Når oppløsning, AA og AF settes høyt nok så drar 7800GTX fra X850XT PE uten problemer...

Grunnen til at de kommer likt ut i mange tester er fordi CPU er flaskehalsen, og grunnen til at X850 "slår" 7800GTX i lavere oppløsninger er at driverene til X850 er mer optimaliserte.

BF2 er et eksempel på et nytt spill som krever mer av grafikkortet, der knuser 7800GTX alt som heter ATi, samme med Slinter Cell (kan egentlig ikke sammenlignes, da nV kortet bruker shader model 3.0 & HDR, mens ATi kortet bruker shader model 1.1)

Tipper at Fudo kommer til å få samme problemer med at CPU er flaskehals... Når det omsider kommer da... ;)

Lenke til kommentar
Raptor,28/06/2005 : 09:15]

Når oppløsning, AA og AF settes høyt nok så drar 7800GTX fra X850XT PE uten problemer...

Grunnen til at de kommer likt ut i mange tester er fordi CPU er flaskehalsen, og grunnen til at X850 "slår" 7800GTX i lavere oppløsninger er at driverene til X850 er mer optimaliserte.

BF2 er et eksempel på et nytt spill som krever mer av grafikkortet, der knuser 7800GTX alt som heter ATi, samme med Slinter Cell (kan egentlig ikke sammenlignes, da nV kortet bruker shader model 3.0 & HDR, mens ATi kortet bruker shader model 1.1)

Tipper at Fudo kommer til å få samme problemer med at CPU er flaskehals... Når det omsider kommer da... ;)

du mener vel Shader Model 2.0b som er i X800/X850

og man kan ikke samenligne en X850 kort med et 7800 kort hvorfor? x850 er jo en gammel arkitektur (x800) med noen forbedringer

16 pipelines mot 24 pipelines? (som 7800 har) det er jo lattelig!

og går det ann å sammenligne en Ferrari med folkevonga di? ;)

hvem trur dere vinner ? Ferrarien så klart for den har jo mere hestekrefter!

btw: for penga dine er jo et 6800 eller et x800/x850 kort noe mindre i pris hmm ca 2800 kr? eller noe mot et 7800 kort til hmm 4200 kr og oppover

i tillegg er det veldig få spill nå som kan bruke de ekstra hestekreftene i de nye gpuen ;)

komplett har 6800 GT 256 mb på ukens tilbud til 2300 kr ;)

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304723&cks=WYO

BTW: Jeg trur vi er Off topic når vi snakker om 7800

og ja X850 tar råtta på 6800 korta ! :)

Endret av wiak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...