kristian23 Skrevet 25. juni 2005 Del Skrevet 25. juni 2005 Jeg har en stasjonær pc med internett gjennom nettverkskort(kabel). Denne maskinen har også trådløst kort , og jeg ønsker å opprette et trådløst nettverk mellom laptop og denne maskinen. Det skal jo i teorien gå helt fint uten router, så lenge begge maskinene har trådløse kort. Jeg ønsker å dele internett fra den stasjonære og ut til laptopen. maskinene finner hverandre ikke og jeg får ikke til noen ting. HJELP! det skal legges til at når jeg prøver dette så hadde ene maskinen sp1 og den andre sp2, og jeg holder på å oppdatere nå. kan noen hjelpe en hjelpesløs fyr? og jeg må ha inn ting med teskje (tydeligvis) på forhånd takk! Lenke til kommentar
Pondi Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 Du må sette opp nettverkskortene til å stå i bridgemode for hverandre. Slik at det ene kortet kobler seg opp mot det andre og omvendt. Så skal hvert nettverkskort ha hver sin ip.. Det trådløse kortet på den maskinen som har internett kan ha følgende ip; IP: 10.0.0.1 Netmask 255.255.255.0 Glem Gateway og DNS På den maskinen som skal koble seg over trådløs til den andre for å få internett skal det være følgende: IP: 10.0.0.2 Netmask: 255.255.255.0 Gateway: 10.0.0.1 DNS: 130.67.60.68 funkerer visst for telenor.. Sjekk med din isp hvilken dns server du skal bruke Så skal du sette den maskinen du nå har internett på i gateway modus... Det gjøres visstnok i det nettverkskortet som er mot inet... Du deler internett forbindelsen med andre ord... Finnes vel sikkert en veiviser også for windows til dette Lenke til kommentar
kristian23 Skrevet 26. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2005 Må dette være så inn i hampen vanskelig??!?!? Jeg har jo knabbet internett av andre uten problem :-) tusen takk for svar, men jeg kan ikke gjøre det du skrev før jeg få maskinene til å finne hverandre på nettverket... Stasjonær : xp home sp1 Lap : xp home sp2 er det dette som er grunnen til at de ikke finner hverandre? jeg vet at sp1 er helt f***** på trådløse nettverk. -rive seg i håret- Lenke til kommentar
Einar n Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 Trodde ikke du kunne ha nettverk mellom 2 trådløse nettverskort uten et aksesspunkt . Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 Trodde ikke du kunne ha nettverk mellom 2 trådløse nettverskort uten et aksesspunkt . du kan ha det.. men det er mye styr og stress og mye enklere å bare kjøpe seg en ruter /aksesspunkt Lenke til kommentar
kristian23 Skrevet 26. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2005 NØYAKTIG HVA er det jeg må gjøre for å få dette til UTEN ROUTER/AKSESSPUNKT? hvordan får jeg maskinene til å finne hverandre? arrrrrrrrrrrhg Lenke til kommentar
TEE Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 Software for å sette opp den ene maskinen som aksesspunkt. Dersom du ikke gidder å gjøre noe som helst selv for å finne ut av det burde du kanskje droppe et par hakk på syteskalaen. Lenke til kommentar
Crossy Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 Som standar er vel det trådløse kortet ditt konfigurert opp til å koble deg til et aksesspunkt/ruter. Siden du vil koble deg til en annen pc, så trur jeg du må bruke "Ad hoc" . Bare bla blant innstillingene på kortet ditt, så finner du sikkert en plass der dette står Mvh Crossy Lenke til kommentar
Crossy Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 (endret) Jeg trur ikke han trenger noen form for ekstra software, xp har en "gateway" funksjon innebygd der du kan dele internettet. Problemet hans er jo at han ikke finner denne pcen på nettverket. Jeg trur Ad hoc løser problemet *Edit* fant denne linken, men gadd ikke lese gjennom den http://www.microsoft.com/windowsxp/using/n..._02april08.mspx Etter overskriften å bedømme så står svaret ditt her Endret 26. juni 2005 av Crossy Lenke til kommentar
kristian23 Skrevet 26. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2005 DETTE LØSTE BIFFEN!!!! SINNSYKT BRA ARTIKKEL!!!!! TUSEN TAKK!!!!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå