Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kan ikke få ADSL, egen trådløs løsning

Anbefalte innlegg

Min far bor oppi en dal hvor det ikke er utbygd ADSL, jeg bor i et byggefelt ikke langt unna. Det har seg slik at byggfeltet er bygd oppover et fjell, jeg bor litt høyt opp, men det er 500-600 meter bratt opp lengere bak, og runt hjørnet på fjellet og lengre inn bor min far. Der er det ikke noe ADSL utbygd heller, og det er ikke mange som bor der.

En løsning jeg har tenkt på er å sette opp wlan fra meg til min onkel, og fra min onkel til et punkt i fjellet både min far og min onkel kan se, og fra punktet til min far.

Vil det gå?

Problemet da er at på punktet vil det ikke være noe strøm... Så planen var jo å få opp et bilbatteri og kansje solcelle. Et billig solcellepanel som kan lade batteriet.

Solcellepanelet, vil det generere strøm så lenge det er lyst, eller er det kun når sola titter opp??

Dette er noe jeg har tenkt på et par dager, fordi min far ga meg beskjed om å finne en måte å få bredbånd til han, for han var så lei modemet, det gikk så utrolig tregt.

Jeg har sett så mange fordeler i dette nettverket jeg har planlagt disse dagene at jeg vil gjøre et forsøk på å overtale min far.

Dessuten kan det jo ga an å få med flere i denne dalen på dette, og sette opp et slags lokalt bredbåndlevering.

Fantasien har ingen grenser :D

EDIT: La til bilde

post-61-1119741144_thumb.jpg

Endret av Gozarpz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette lar seg uten tvil gjere! Det finnes mange liknande prosjekt rundt om i landet. Det kan nok være ein god ide å få med seg litt folk ja. Danne eit lag. Det er litt arbeid som må gjerast, så det kan nok være fint å kunne ta det på dugnad. Lykke til!

Lenke til kommentar
Min far bor oppi en dal hvor det ikke er utbygd ADSL, jeg bor i et byggefelt ikke langt unna. Det har seg slik at byggfeltet er bygd oppover et fjell, jeg bor litt høyt opp, men det er 500-600 meter bratt opp lengere bak, og runt hjørnet på fjellet og lengre inn bor min far. Der er det ikke noe ADSL utbygd heller, og det er ikke mange som bor der.

En løsning jeg har tenkt på er å sette opp wlan fra meg til min onkel, og fra min onkel til et punkt i fjellet både min far og min onkel kan se, og fra punktet til min far.

Vil det gå?

Problemet da er at på punktet vil det ikke være noe strøm... Så planen var jo å få opp et bilbatteri og kansje solcelle. Et billig solcellepanel som kan lade batteriet.

Solcellepanelet, vil det generere strøm så lenge det er lyst, eller er det kun når sola titter opp??

Kan noen som har WAP54G fortelle meg hvor mange volt den skal ha og hvor mye strøm den bruker?

Dette er noe jeg har tenkt på et par dager, fordi min far ga meg beskjed om å finne en måte å få bredbånd til han, for han var så lei modemet, det gikk så utrolig tregt.

Jeg har sett så mange fordeler i dette nettverket jeg har planlagt disse dagene at jeg vil gjøre et forsøk på å overtale min far.

Dessuten kan det jo ga an å få med flere i denne dalen på dette, og sette opp et slags lokalt bredbåndlevering.

Fantasien har ingen grenser :D

EDIT: La til bilde

Jeg vil heller forelslå at du skaffer deg en parabol, hvis det gjelder lengre avstand.

Har du en stor og god parabol går den fint gjennon flere km uten problem.

Lenke til kommentar

Joda, paraboler har jeg, hjemmelagde antenner. Tenkte å ta en testrunde med hjemmelagde antenner og se om de holder mål.

Har et annet alternativ jeg har tenkt litt på, men har ikke fått skjekket ut, det er kanskje et punkt både jeg og min far ser, så da slipper vi 2 antenner ++.

Jeg får skjekket ut dette iløpet av dagen eller morgendagen, for da reiser jeg opp til min far og blir der noen dager, så vi får se om modemet er villig til å ringe opp så jeg kan komme me mer info:)

Endret av Gozarpz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...