Gå til innhold

Rykter og nykomlinger fra SE


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
P990i - 15 Mai

M600 - 12 Juni

w950 - 25 Septebmer

5619774[/snapback]

Dette er ca det jeg også har hørt...
Etter at jeg skrev den posten, så jeg specs et sted på K610, at den har autofocus. Men hva som er sant er jo en annen ting, inntil noen får den i sin hånd og kan ta bilder med den.

5602722[/snapback]

Står ingenting på Sonyericssons hjemmeside om den har autofokus, heller ikke fotolys. Skulle ønske den hadde begge deler, da hadde den vært perfekt :)

5605411[/snapback]

 

Noen som faktisk har regnet på behovet for autofoku s når linsa er på størrelse med en knappenål?

 

Jeg tror behovet er overdrevet og pushet av hype-avdelingen til SE...

 

-k

5619868[/snapback]

Tror du det er mer behov for 3-4 mxpl på en mobiltelefon..? Heller kamera med autofokus enn flere megapixler.

5620227[/snapback]

<repeat>

Noen som faktisk har regnet på behovet for autofoku s når linsa er på størrelse med en knappenål?

</repeat>

 

-k

5633190[/snapback]

 

vel jeg har hvertfall k750 selv og bildene blir mye bedre når den klarer å fokuserepå det du tar bilde av istede for fix fokus som ble brukt før. så det så!

Lenke til kommentar

Vi vil forresten se 4 mobiler 28.2, ikke tre som jeg nevnte tidligre.

 

De første tilbakemld mht kamerakvalitet på K800 høres meget bra ut.

For første gang bruker SE en bilde prosessor fra Sony som er brukt i Handycam/Cybershot kamera.

K800 har også en funksjon som kalles "steadyshot", for å redusere støy med ustøe hender.

 

:)

Lenke til kommentar
K800 har også en funksjon som kalles "steadyshot", for å redusere støy med ustøe hender.

 

Jeg har litt erfaring med fotografering, og har sett en del bilder tatt med W800i/K750i som har ghosting rundt konturer.

 

Min teori er at det er relatert til bevegelsesuskarphet. Jeg har brukt tidligere kameramobiler som T610 og T630, og det er veldig vrient å ikke få bevegelsesuskarphet. Og det på tross av at jeg har stødige hender. Bildene på de mobilene er uansett ikke brukbare til annet enn notisblokk.

 

Jeg så også noen bilder hvor den ene siden av bildene var uskarpe. Jeg antar det kan ha vært smuss på linsen, men er ikke sikker.

 

Det er selvfølgelig mulig at linsen er dårlig, men jeg holder en knapp på bevegelsesuskarphet inntil jeg har prøvd en selv og sett hvordan resultatene blir under relativt kontrollerte former.

 

Uansett, steadyshot kan ha stor uttelling for en sånn kameramobil. Takk for den opplysningen, bmwm3. Da er jeg glad jeg ikke kjøpte en w800i i dag. Det er nok bryet verdt for meg å vente noen måneder da, ja...

Lenke til kommentar
Hah, ta makro bilder med og uten autofokus...

 

Jeg tar mye makro, og jeg har sett bilder tatt med Nokia N70 på makro avstand. HEEELT forferdelig!

5643885[/snapback]

Selvfølgelig er det stor forskjell :)

 

Regner med at du mener ta makro bilder med og uten makromodus :)

 

Om en mobil har valget mellom makromodus og vanlig modus, som f.eks. N80, ser vi at den fortsatt kan ta utrolig bra bilder uten autofokus, altså mine eksempler over.

Lenke til kommentar

Syns det virker som om det er en oppfatning hos endel brukere her på forumet, at hvis en kameramobil ikke har autofokus, så blir alle bildene uskarpe. Uansett. Det er jo ikke riktig. Kameraene har jo fremdeles linsene sine fokusert på en bestemt avstand (bedre kjent som fixfokus), og så lenge motivet er på denne avstanden, vil jo bildet bli like skarpt som om det hadde hatt autofokus. Men jo lenger vekk man beveger seg fra denne "idealavstanden", jo mer uskarpe blir bildene, men man reddes jo også endel av den relativt lille blenderåpningen og den høyere dybdeskarpheten man får av det.

 

Joda, det er klart det blir forskjell mellom autofokus og ikke, men ikke så mye som mange brukere her på forumet (og flere store mobilprodusenter) vil ha det til... ;)

 

Edit: ... og som arehei sier bør ikke autofokus forveksles med makro. N80 har makro, men ikke autofokus.

Endret av Tjohei
Lenke til kommentar
Joda, det er klart det blir forskjell mellom autofokus og ikke, men ikke så mye som mange brukere her på forumet (og flere store mobilprodusenter) vil ha det til... ;)

5647387[/snapback]

Tror du oppsummerer det fint her. SE har lykkes i å skape en "Er det ikke autofokus er det ikke bra"-holdning, og har klart å hype opp autofokusens viktighet med reklamekampanjer o.l..

 

Men ikke misforstå meg, det er klart at autofokus gir bedre bilder.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...