Gå til innhold

2 installasjoner på samme partisjon

Anbefalte innlegg

Hei,

har et problem med Windows XP her, som ikke vil starte pga problemer med SOFTWARE register filen. Tenkte da jeg skulle lage en ny Windows installasjon for å redde all dataen, før jeg formaterte hele greia.

Tingen er at under Windows installasjonen der jeg skal velge hvor jeg vil installere hen, så har jeg kun 1 partisjon tilgjengelig, og på den så ligger allerede den gamle Windows installasjonen. Jeg ble frarådet å installere 2 Windowser på samme partisjon når jeg prøvde å gå videre.

Er det noen måte å lage en ny partisjon ut av den ledige plassen så er på den allerede tilgjengelige partisjonen? Da selvfølgelig uten å måtte slette min nåverendes partisjon slik at all data går tapt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

har et problem med Windows XP her, som ikke vil starte pga problemer med SOFTWARE register filen. Tenkte da jeg skulle lage en ny Windows installasjon for å redde all dataen, før jeg formaterte hele greia.

Tingen er at under Windows installasjonen der jeg skal velge hvor jeg vil installere hen, så har jeg kun 1 partisjon tilgjengelig, og på den så ligger allerede den gamle Windows installasjonen. Jeg ble frarådet å installere 2 Windowser på samme partisjon når jeg prøvde å gå videre.

Er det noen måte å lage en ny partisjon ut av den ledige plassen så er på den allerede tilgjengelige partisjonen? Da selvfølgelig uten å måtte slette min nåverendes partisjon slik at all data går tapt.

Sjekk programmer som for eksempel PartitionMagic. Partitionmagic er i stand til å redusere størrelsen på en allerede eksisterende partisjon, slik at du får anledning til å opprette en ny på den plassen som da frigjøres. Merk at dette gjøres på eget ansvar, og at f eks strømbrudd kan føre til at data går tapt.

Lenke til kommentar
Partition Magic er vel avhengig av et oppegående operativsystem, noe som ikke er tilstede i dette tilfellet.

Jeg mener da bestemt at PartitionMagic kan kjøres fra en bootbar floppy eller cd, men siden det er eviglenge siden jeg har brukt progrmamet kan det hende at jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Jeg valgte først "installer Windows" funksjonen, så tok den til å søke etter tidligere installasjoner av Windows.

Så kom der fram 3 valg:

- Installere Windows XP på valgt partisjon

- Opprette en partiasjon på det upartisjonerte området

- Slette valgt partisjon

Ingen "reparer installasjon" funksjon med andre ord.

Det er en OEM-installasjon av Windows ja. Er Dell Inspirion 510m det er snakk om.

Lenke til kommentar
Du velger "Installere Windows XP på valgt partisjon". Så skal det komme et valg om du skal reparere eller installere alt på nytt.

Det som kommer opp når jeg gjør det, er en advarsel om å installere 2 operativsystem på samme partisjon. I og med at jeg bare har 1 partisjon, så kan jeg kun velge denne. Jeg har her valgene om enten å fortsette installasjon, eller å avslutte.

Lenke til kommentar

Ser ikke ut som om du har mulighet til å kjøre "repair".

Har to forslag til løsning.

1. Hvis mulig, ta med HDD'en til en annen PC og utfør kopiering

2. Få tak i en Linux Live-CD. Dette vil gi deg mulighet til å kopiere data til f.eks cdbrenner.

Når du har funnet en løsning på dette og skal installere på nytt, partisjoner HDD'en din slik at du ikke behøver å bekymre deg for viktige data hvis XP går på trynet.

Lenke til kommentar

joda. du kan reparere Windows med OEM versjon av Win2k og XP. har selv en OEM versjon av Windows XP Home som ikke brukes, og det funker fint å reparere Windows med denne.

tilbake til Topicen:

det er en god stund siden jeg holdt på med Partition Magic i DOS nå, men mener å huske at du IKKE kan endre størrelsen på en partisjon når du kjører PM i DOS. dette kan bare gjøres i Windows versjonen. (rett meg hvis jeg tar feil) et program som du derimot kan bruke til denne jobben er Acronis Disk Director Suite 9.0. denne kan du enten installere på disken eller insallere den på en annen maskin og lage en bootbar rescue cd av den, slik at du får boota opp cd`en. denne rescue cd`en er Windows bassert. ikke DOS. denne cd`en mener jeg kan endre størrelsen på en partisjon. det er nemmelig det du må gjøre for å kunne lage en partisjon i tillegg til den du har nå. selv bruker jeg Acronis True Image Rescue cd ofte og den funker fint den.

Lykke til.

Lenke til kommentar
joda. du kan reparere Windows med OEM versjon av Win2k og XP. har selv en OEM versjon av Windows XP Home som ikke brukes, og det funker fint å reparere Windows med denne.

Men hvordan kjøre "repair install" når alternativet for dette ikke kommer opp?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...