Gå til innhold

WindowsXPPro,kan lisensen brukes på flere maskiner

Anbefalte innlegg

Microsoft har gjentatte ganger gjort det klart at de lisensierer pr produkt, ikke plattform. Dette gjelder ikke bare Windows, men også for eksempel SQL Server, som også finnes i såvel 32-bits som 64-bits utgave. Dersom en kunde har lisens på SQL Server 2000, gjelder denne på såvel 32-bits som 64-bits utgaven, og dette er såvidt meg bekjent en bevisst strategi fra Microsoft sin side. La meg sitere Windows Server 2003 Pricing and Licensing: Frequently Asked Questions:
Q. How do I find the pricing and licensing terms for the 64-bit versions of Windows Server 2003?

A. The 32-bit and 64-bit versions of the software are the same price. The license grants the customer the option of using either the 32-bit version or the 64-bit version of the software. Client access licenses (CALs) are still required to access or use the server.

Såvidt jeg kan se er det ikke gjort noe skille mellom de forskjellige 64-bits utgavene heller, og dette er i tråd med det jeg har hørt fra Microsoft, at du kan velge mellom f eks x86, x64 og IA64 på Windows-versjonene. Jeg har enda til gode å treffe på noen som har hevdet at sistnevnte ikke er en skikkelig 64-bits versjon av operativsystemet.

Dette gjelder ikke WinXP. Les betingelsene på denne siden. Det står helt tydelig, at om du benytter deg av WinXP x64-bytteprogrammet, så vil lisensen på 32-bit-versjonen ikke lenger være gyldig. Dette bytteprogrammet har også en begrenset gyldighetsperiode. Etter dette, så vil man måtte kjøpe en oppgraderingsversjon e.l. Les mer om bytteprogrammet her.

Hmrf. Det var ikke helt bra. Her er det noe jeg må kikke nærmere på når jeg får anledning, men nå kommer jeg til å være onkel reisende Mac de nærmeste ukene. Men dette var definitivt ikke hyggelig lesning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...