Gå til innhold

WindowsXPPro,kan lisensen brukes på flere maskiner

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men står:

Antall lisenser: 3 brukere

På detaljene på komplett. Er det en feil eller?

Hva vil skje om jeg bruker den på begge PCene? Vil Windows Update starte å laste ned bugs og sånt som med piratkopier?

Endret av torsvb
Lenke til kommentar
Windows 64 er et nytt OS, men det vil nok være en betalt upgrade path fra XP til 64 så du slipper å betale full lisens.

Feil. Windows lisensieres per versjon, ikke plattform. Har du lisens for Windows XP Pro kan du selv velge om du vil installere 32-bits eller 64-bits-utgaven.

Lenke til kommentar
Så hvis jeg kjøper Windows XP Pro SP2 OEM nå, så trenger jeg ikke betale noe mer når Windows 64 "Pro" blir utgitt som ferdig versjon?

64-bits XP er allerede tilgjengelig, men hvordan det evt står til med norsk vet jeg ikke, men det stemmer, du har allerede lisens for produktet, ja.

Lenke til kommentar
Windows 64 er et nytt OS, men det vil nok være en betalt upgrade path fra XP til 64 så du slipper å betale full lisens.

Feil. Windows lisensieres per versjon, ikke plattform. Har du lisens for Windows XP Pro kan du selv velge om du vil installere 32-bits eller 64-bits-utgaven.

Uten å ha studert detaljene i dette så tør jeg annta at dette er for XP 64 som i aller beste tilfeller kan kalles en "test" av et 64 bit OS. MS er ikke i markedet for å drive veldedighet, men det er i dem sin interesse å få en bred bruker gruppe av det første 64 bit OSet som de har. Når de får stablet på bena et "ekte" 64 bit OS tror jeg vi alle kan være enig om at det vil koste cash. Eier man en lisens på XP (32 eller 64 bit) så kan jeg si med 100% sikkerhet at du må betale for dette. Anntar det vil bli en versjon av Longhorn.

Jeg synes dette forumet kan ha en sloagen eller sub tittel:

HARDWARE.NO FORUM

Nitpickers guide to hardware and software, and there aint no grey areas.

Kall det natt ironi for de som tar den...

AKIRA

Lenke til kommentar
Uten å ha studert detaljene i dette så tør jeg annta at dette er for XP 64 som i aller beste tilfeller kan kalles en "test" av et 64 bit OS. MS er ikke i markedet for å drive veldedighet, men det er i dem sin interesse å få en bred bruker gruppe av det første 64 bit OSet som de har. Når de får stablet på bena et "ekte" 64 bit OS tror jeg vi alle kan være enig om at det vil koste cash. Eier man en lisens på XP (32 eller 64 bit) så kan jeg si med 100% sikkerhet at du må betale for dette. Anntar det vil bli en versjon av Longhorn.

Microsoft har gjentatte ganger gjort det klart at de lisensierer pr produkt, ikke plattform. Dette gjelder ikke bare Windows, men også for eksempel SQL Server, som også finnes i såvel 32-bits som 64-bits utgave. Dersom en kunde har lisens på SQL Server 2000, gjelder denne på såvel 32-bits som 64-bits utgaven, og dette er såvidt meg bekjent en bevisst strategi fra Microsoft sin side. La meg sitere Windows Server 2003 Pricing and Licensing: Frequently Asked Questions:

Q. How do I find the pricing and licensing terms for the 64-bit versions of Windows Server 2003?

A. The 32-bit and 64-bit versions of the software are the same price. The license grants the customer the option of using either the 32-bit version or the 64-bit version of the software. Client access licenses (CALs) are still required to access or use the server.

Såvidt jeg kan se er det ikke gjort noe skille mellom de forskjellige 64-bits utgavene heller, og dette er i tråd med det jeg har hørt fra Microsoft, at du kan velge mellom f eks x86, x64 og IA64 på Windows-versjonene. Jeg har enda til gode å treffe på noen som har hevdet at sistnevnte ikke er en skikkelig 64-bits versjon av operativsystemet.

Lenke til kommentar
Hørte noen som sa at Microsoft legger inn bugs i update-filene på kjente serials. Har bare hatt problemer etter jeg prøvde å bruke en cd jeg fikk av en venn.

For det første, lisensnøkkelen ligger ikke på CDen, så du vil uansett ikke få problemer på bagrunn av CDen du har brukt, men evt lisensnøkkelen. Om disse ryktene er sanne eller ikke (personlig betviler jeg det), så spiller det egentlig svært liten rolle. Man skal ha gyldig lisens på programvaren, og har man ikke det så har man seg selv å takke.

Lenke til kommentar
Microsoft har gjentatte ganger gjort det klart at de lisensierer pr produkt, ikke plattform. Dette gjelder ikke bare Windows, men også for eksempel SQL Server, som også finnes i såvel 32-bits som 64-bits utgave. Dersom en kunde har lisens på SQL Server 2000, gjelder denne på såvel 32-bits som 64-bits utgaven, og dette er såvidt meg bekjent en bevisst strategi fra Microsoft sin side. La meg sitere Windows Server 2003 Pricing and Licensing: Frequently Asked Questions:
Q. How do I find the pricing and licensing terms for the 64-bit versions of Windows Server 2003?

A. The 32-bit and 64-bit versions of the software are the same price. The license grants the customer the option of using either the 32-bit version or the 64-bit version of the software. Client access licenses (CALs) are still required to access or use the server.

Såvidt jeg kan se er det ikke gjort noe skille mellom de forskjellige 64-bits utgavene heller, og dette er i tråd med det jeg har hørt fra Microsoft, at du kan velge mellom f eks x86, x64 og IA64 på Windows-versjonene. Jeg har enda til gode å treffe på noen som har hevdet at sistnevnte ikke er en skikkelig 64-bits versjon av operativsystemet.

Dette gjelder ikke WinXP. Les betingelsene på denne siden. Det står helt tydelig, at om du benytter deg av WinXP x64-bytteprogrammet, så vil lisensen på 32-bit-versjonen ikke lenger være gyldig. Dette bytteprogrammet har også en begrenset gyldighetsperiode. Etter dette, så vil man måtte kjøpe en oppgraderingsversjon e.l. Les mer om bytteprogrammet her.

Endret av sofTest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...