Gå til innhold

Spørsmål om ESD-sikring


Anbefalte innlegg

Har nylig kjøpt et ESD "field service kit" som inneholder matte og håndlenke, men da jeg prøvde multimeteret mitt på lenkene, viser disse rundt 1 Kohm fra krokkodilleplug til ende...

 

Skal ikke overføringen av fremmedspenninger til jord gå gjennom så lite resistans som mulig for størst sikkerhet, og er i så fall ESD-matta og håndlenken ubrukelig?

 

Er kjøpt på Clas Ohlson, så skulle igrunn ikke forundre meg, men setter stor pris på om noen med littegrann peil kan hinte om jeg bør kjøpe nytt ett annet sted med større kvalitetskrav, eller om andre måter å sikre seg mot elektrostatiske spenninger. Da jeg er totalt nybegynner lurer jeg også på hvorvidt og hvor mye dere andre med mer erfaring tar hensyn til ESD-sikring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, motstanden skal ikke være lav. Sannheten er motstaden til jord helst bør være høy ved ESD sertifisert utstyr. Lav motstand mot jord kan være helsemessig risiko. Tenk deg at du fikler med noe elektronikk, gjennom armbåndet er du koblet til jord og motstanden er tilnærma null ohm. Det går greit så lenge du jobber med lave spenninger, men hva om du støter borti høye spenninger?

 

Dessuten, ESD utstyr er kun ment til å utligne potensial(ikke lede store strømmer) og unngå oppbygning av spenninger slik at sensitivt ustyr ikke blir ødelagt.

Lenke til kommentar

Ved å bruke antistatisk matte og armlenke, er du så godt sikra som du kan bli...

 

Jeg pleier å dra ut ledningen til pc'n, og koble en leder fra kabinettet og til vasken, eller noe annet som er jorda...

Ved å da holde på kabinettet mens jeg holder på nedi maskinen unngår jeg å ødelegge noe med statisk elektrisitet....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...