Atrof Skrevet 25. juni 2005 Del Skrevet 25. juni 2005 Har et lite bygge prosjekt på gang, har minimale kunnnskaper om elektronikk. Gått med tanker en stund om å bygge en pc inn i en verktøy boks men trengte et lite display og tastatur, Fått tak i en strippet laptop lcd skjerm og tastatur fra en laptop. Er det noen som vet om det er mulig å koble / lodde en dvi kontakt til en laptopskjerm, og hvordan koble om strøm til denne skjermen?( kommer til å bruke en vanlig atx 350 W strømforsyning ) Tastaturet må det også finnes en løsning for, mulighet til å koble den om til USB eller en annen løsning? Vet at dette kanskje blir vanskelig / umulig. Om noen sitter med løsninger og kunnskaper tas forslag hjertelig imot . Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. juni 2005 Del Skrevet 25. juni 2005 Det er ikke DVI kobling internt i en laptop. Spørsmål om å bruke slike skjermer kommer med jevne mellomrom, men ingen har funnet noen grei måte å gjøre det på. Det trengs en ekstra kontroller, og det blir dyrt. Tastatur er antagelig heller ikke enkelt, og siden standard tastatur er så rimelige er det vel få som gidder å kaste bort tid på slikt. Lenke til kommentar
Atrof Skrevet 25. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2005 Hmm ja men det hadde likevel vært morsomt å prøvd, greia er vel å få det så kompakt som mulig. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 Jeg har byggeprosjektplaner som med samme behov. Har du funnet noen løsning? Lenke til kommentar
SacrefiZer Skrevet 8. juli 2005 Del Skrevet 8. juli 2005 Jeg mener jeg har fått til ett tastatur fra laptop til vanlig, for om du ser på ledningene fra tastaturet på laptoppen så er det en 5-6 ledninger, det samme var det inne i tastaturet mitt så jeg koblet dem sammen, den eneste forskjellev var at jordingen var svart og ikke gul og grønn.. Det med skjermen så skulle jeg prøve det samme, men fikk det ikke til fikk tak i en gammal laptop for det skal visst gå lettere med dem... Men er spent på om du får det til.. Lykke til..! Mvh. SacrefiZer Lenke til kommentar
petterg Skrevet 8. juli 2005 Del Skrevet 8. juli 2005 Tastaturet på toshiba'n jeg akkurat har plukket i deler har 13 ledninger til hk... tviler på at det er like enkelt å sette opp som det du hadde. Når det gjelder skjerm.... det er vist noen som lager agp->lcd skjermkort, men de er dyre. vga->lcd overgang koster vist ca $500. Ingen av disse er veldig kompatible med forskjellige lcd elementer. Det kreves visst en bios som er lcdelement avhengig. Leste på et forum at en kar hadde funnet ut en måte å koble vga signalet rett på kontrollerkortet på en lcd fra en dell. Lodda ledningen til noen punkter som ikke brukes på laptoper... Hans påstand er at alle lcd elementer kan ta vga signaler på dette viset. I steden for å informere oss andre om hvordan han gjorde dette ville han ta patent på oppdagelsen og utnyttelsen, så det ble lite nytteverdi. For alt jeg vet var det hele bare noe oppspinn han måtte ro seg ut av. Tror jeg skal grave fram en 286 laptop og se om det kan være vga input på skjermen der.... Lenke til kommentar
rozon Skrevet 8. juli 2005 Del Skrevet 8. juli 2005 Nå har jeg lært å ikke være for påståelig, men jeg føler meg ganske trygg på at LCD i laptops ikke har VGA inngang. I tillegg virker det som hver og en produsent (og til dels fra modell til modell) varierer med antall ledninger og greier. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 For alt jeg vet var det hele bare noe oppspinn han måtte ro seg ut av. Det kan du nok være helt sikker på, ja. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 Fikk lcd'n ut av toshiba'n... kontakta ligna veldig på den som er på sony'n, så her måtte jeg bare prøve... Toshiba lcd kobles til sony hk (begge er laptoper). Kontaktene passet perfekt! Hmmm, det var da et snodig sted å plassere lysdioder på baksiden av lcd kontrolleren! Hvorfor lyser de nå som laptopen er slått av? Der slukner de. *Kikke nærmere* R3 og R4. Det er da ikke lysdioder, det er motstander! Prøve power on - ikke skjermbilde. Mest sansynlig ble både de lysende motstandene og diverse annet grillet på den skjermen. Tror jeg slår fra meg forsøket på å bruke laptopskjerm på dekstop nå. Må få tak i en desktop lcd med vga / dvi kontakt for å få det til. Lenke til kommentar
ExMoRTiN Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Tastaturet må det også finnes en løsning for, mulighet til å koble den om til USB eller en annen løsning? Sitter her og skriver på et "Packard Bell"(pb kb400) usb-tastatur (med blå bakgrunns belysning) som får normale laptop tastaturer til å virke store og overflødige, kjøpte det på Elkjøp for 200,- Lenke til kommentar
petterg Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Skrudde fra hverandre en gammel 286 laptop jeg har hatt i skapet en del år i den tro at i gamle dager kanskje de brukte vga signaler innternt i laptopper.... nope! VGA var ikke engang oppfunnet den gang! Selv ekstern skjermtilkobling er 9 pins kontakt ment for monochrom skjerm! (Lcd tilkoblingen var forøvrig mange pinner.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå