FredrikFredrik Skrevet 25. juni 2005 Del Skrevet 25. juni 2005 Finnes det programmer i linux som gjør samme jobben som ffdshow? Jeg tenker da på biten angående oppskalering av video. Dette ville vært en stor fordel for HTPC-bruk, særlig om det hadde fungert under MythTv. Xp er jo noe dritt med all spywaren og popup'ene når man ser film. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 25. juni 2005 Del Skrevet 25. juni 2005 ffdshow er jo bare en vfw/directshow portering av ffmpeg / libavcodec Lenke til kommentar
FredrikFredrik Skrevet 26. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2005 Lover jo positivt På denne linken har jeg funnet info om FFmpeg. Jeg ser at Mplayer, xine og vlc bruker libavcodec. Under FFmpeg-Based Projects finner jeg ffdshow. Betyr det at disse fire programmene bruker den samme "kodec-pakken", og kan spille av de samme filformatene? Over til det viktigste, nemlig oppskalering av videoen. Jeg snakker om å sette opp oppløsningen på f.eks dvd opp til 800*600. Dette er ønskelig bl.a. fordi dette er skjermens native oppløsning (8"). Finnes det da et directshow-filter til FFmpeg som gjør denne jobben i linux? Siden man i mythtv kan velge hvilken videoavspiller man vil ha, blir det vel ikke noe problem å bruke FFmpeg. Lenke til kommentar
Klette Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 avsforums.com (tror jeg det var) har en fin tråd på filters i xine - ta en titt på den. =) Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 Jeg ser at Mplayer, xine og vlc bruker libavcodec. Under FFmpeg-Based Projects finner jeg ffdshow. Betyr det at disse fire programmene bruker den samme "kodec-pakken", og kan spille av de samme filformatene? libavcodec er produktet som lages av FFmpeg prosjektet... det er codec-pakken som ffdshow-baserer seg på og den kan spille av alt... og den har også den beste decodingen av mpeg4-basert materiale som er tilgjengelig. Over til det viktigste, nemlig oppskalering av videoen. Jeg snakker om å sette opp oppløsningen på f.eks dvd opp til 800*600.Jeg mener at du kan stille inn hvordan xine oppskalerer video gjennom instillings-siden til xine-ui. Altså, om den bruker bilineær, bikubisk eller lancoz opp-/nedskalering. Finnes det da et directshow-filter til FFmpeg som gjør denne jobben i linux? Siden man i mythtv kan velge hvilken videoavspiller man vil ha, blir det vel ikke noe problem å bruke FFmpeg. DirectShow er en del av Microsofts DirectX og det er derfor ikke snakk om DirectShow eller Vfw i Linux. Men Xine og Mplayer gjør en mye bedre jobb med å spille av video enn noe komersiellt program som er tilgjengelig for windows. Siden man i mythtv kan velge hvilken videoavspiller man vil ha, blir det vel ikke noe problem å bruke FFmpeg.Da må du nesten lese dukumentasjonen til mythtv, for jeg har ikke vært borti mythtv. Lenke til kommentar
zyp Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 MythTV (MythVideo) bruker MPlayer til å spille av videofiler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå