Gå til innhold

Asus P4C800-E Deluxe hk og pentium-m for folket!

Anbefalte innlegg

I disse overklokkingstider av Pentium-m og hypet rundt gode gamle i875 så har jeg et lite råd til alle som vil overklokke en pentium-m men ikke har lyst til å bruke vannkjøling eller noe annet ekstremt.

Jeg har gjort følgende:

1 stk Asus P4C800-E deluxe rev 2.00

1 stk Pentium-m Dothan PC533 1,86Ghz

Valueram fra twinmos bruker jeg.

Så over til selve saken.

Noe av problemet for folk "flest" er at de ikke har bh-5 ram som kan yte ekstremt bra på høy FSB + at de ikke har lyst til å betale 6-7k for vannkjøling eller fasekjøling. Heller har de fleste lyst til å modde hk eller annet utstyr..

Men om du installerer siste betabios for Asus hk'et så kan du stille ratio + vcore + fsb ++ noe som gir deg muligheten til en "fin" klokkefrekvens uten bruk av sykt kjøleutstyr.

Jeg kjører nå 11x201 (for å enable PAT må man kjøre 201 ikke 200 Mhz på FSB) Dette gir meg en hastighet på 2,2Ghz@1,3v. I følge sisoft yter den nå som en P4E 3.8Ghz dog til 1/10 av prisen og temp på rundt 43grader full load.

Da har jeg kun brukt standar vifte som følger med oppgraderingskit + AC5!

Tenkte bare jeg skulle nevne det for de som ikke har lyst til å bruke tusenvis av kroner ekstra på kjøleutstyr :)

Har hatt min cpu oppe i 2,7Ghz stabilt på 1,5v men da ble temp noe høy, 60 grader ved full load..

Kjør på folkens! :dribble:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har hatt min cpu oppe i 2,7Ghz stabilt på 1,5v men da ble temp noe høy, 60 grader ved full load..

60 grader load for Dothan gjør ingenting så lenge den er stabil. Den skal tåle mye høyere temp enn det. Så hvorfor kjører du da ikke på 2.7 spør da jeg...?

Off topic : Dothan frister for meg også, men dual core frister enda mer. Skal ikke ha deg det da?

Lenke til kommentar

Er en del missvisende informasjon i innlegget ditt iceraven.

For det første: Med det hovedkortet må du i tillegg ha ett kit som omgjør socketen fra 478 til 479. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308956&cks=PRL

For det andre: BH-5 ram koster 500kr, så det er ikke at folk "flest" ikke har, for det finnes og er billig.

For det tredje: Vannkjøling koster ikke 6-7k, får vannkjøling fra 500kr og oppover til 3-4k. Og det er vel det dyreste jeg har sett av vannkjølingssett.

Var bare for å klargjøre at det ikke skal så mye til :)

Lenke til kommentar

Poenget mitt var ikke at bh5 ram har blitt billig. De fleste sitter med vanlig pc3200 ram på dette hk'et. Det er med andre ord ikke vits å oppgradere til noe som tåler høyere hastighet + at det krever mye volt for å klare en høy FFB. Om man kjører siste beta bios så kan man stille den til nøyaktig 800Mhz på FSB og velge ratio som cpu takler.

Vannkjøling i 500-1000,- klassen = havari. Du har jo selv sett hva som skjer med det billige skrotet som psdata (eller var det komplett?) hadde på tilbud i jula. Skal man ha kvalitet koster det penger. Men vann/strøm hører jo dårlig sammen alt i alt (annen diskusjon)

Poenget mitt var ikke prisen på vannkjøling/LN2 kjøling. Poenget mitt var at den originale vifta&ribba som følger med klarer jobben utmerket godt sammen med en dothan.

Vannkjøling på denne cpuen er også risikabelt for de fleste. Det krever shims + at den bygger en del opp i tillegg og har ubeskyttet kjerne.

Poenget med "dothan til folket" var som du sier, det trengs en adapter for socket 479 (alle vet vel det nå). Men det kreves ikke dyr vannkjøling eller andre eksotiske kjølesystemer for å klare rundt 2,2-2,6Ghz.

Til Betroz:

Ingen planer om dualcore ennå gitt..skal klare å holde meg til denne maskina en god stund til :thumbup: (får bare håpe at R520 kommer som AGP)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...