Gå til innhold

vanskelige betegnelser for en grønn fotograf!

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer i disse dager kjøpe et nytt objektiv til mitt Canon 350D og er blitt anbefalt et 55-200mm EF-S fra canon. Har skjønt at det kan være lurt å satse på digitale linser, derfor EF-S.

Men hva om jeg kjøper linse fra Sigma? Hvilke betegnelser bruker de for vise at linsen er digital??

Er denne i så fall å anbefale?

Sigma 55-200mm

Håper noen kan hjelpe en grønn fotograf...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva de ulike betegnelsene står for:

http://forum.akam.no/index.php?showtopic=2...hl=forkortelser

Ellers: Det finnes ikke noe som heter "digital linse". Men det finnes objektiver som er spesialtilpasset for mindre formater, slik som EF-S (Canon), DX (Nikon), DC (Sigma). Disse vil imidlertid ikke nødvendigvis gi bedre resultater enn andre objektiver, men i noen tilfeller vil disse objektivene være litt lettere og billigere enn tilsvarende for vanlig filmformat.. Altså, så lenge objektivet passer på ditt kamera kan du like gjerne bruke EF-objektiver som EF-S-objektiver, og du kan bruke et hvilket som helst Sigma-objektiv eller Tamron-objektiv så lenge disse er av nyere dato og tilpasset til Canons EF-fatning (altså må du passe på å ikke kjøpe 3.parts-objektiver som er tilpasset for f.eks. Nikon-fatning).

Lenke til kommentar

Det er et par ting til som er forskjell på objektiver som er optimaliserte for digitale kameraer.

Det første er at bildebrikken reflekterer mer lys enn film sånn at det er mye viktigere at objektivet ikke reflekterer tilbake lyset på en ugunstig måte sånn at det blir synlig som lav kontrast eller annen form for defekter i bildet.

Det andre er at lys som kommer skrått inn på chipen kan brytes og gjøre bildet dårligere ut mot kanten. Derfor er optimaliserte objektiver konstruert sånn at lyset faller mest mulig vinkelrett på chipen.

Under normale forhold så er forskjellen ikke synlig og billige "digitale objektiver" vil uansett ikke ha god nok kvalitet til at det vil gjøre en betydelig forskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...