Gå til innhold

Krigsfilmer til Anbefalninger?

Mammuten

Anbefalte innlegg

Flere som har noen gode filmer på lager?

Hearts War, verdt og se?

Harts War faktisk. Og nei, den er ikke å anbefale. Do the math, alle amerikanske storproduksjoner som ikke har kommet på kino, er dårlige.

En annen dårlig film å nevne, men ikke anbefale er To end all wars.

Hart's war kom på kino, ihvertfall i stavanger..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer vel an på om du vil ha en historisk korrekt film eller ikke. Acopalypse Now!, Pearl Harbor, Windtalkers osv er ikke særlig bra historisk sett.

Gallipoli, The Beast (meget bra film om den Sovjet - Afghanske krigen), Pork Chop Hill, The Great Dictator.

Ellers har du de propagandafilmene fra USA fra 1950 til 1970 (artige for å få seg en god latter):

They Were Expendable

The Green Berets

Where Eagles Dare

Dirty Dozen

Etc, etc, etc.

Endret av HeavenHell
Lenke til kommentar
Ni Liv er en knall krigsfilm. Anbefales!

Kampen om tungtvannet (1948) > The Heroes of Telemark (1965). Dette er pga det er mer som en rekonstruksjon. Troverdighetsverdien skyter til været da det er de samme som gjennomførte aksjonen som spiller i filmen.

som du sikkert ikke vet min fetter lars så var faktisk Jan Baalsrud i min familie på min bestemors side.

Sammen med 100-lappen, kirsten flaggstad :p

Lenke til kommentar

Idi i smotri (Kom og se) som nevnt allerede. Det er verdens beste og sterkeste krigsfilm. Volden er ikke spesielt grafisk eller noe, men den fremstiller krig på en måte jeg aldri før har sett. Den oppviser en guddommelig original måte å skildre elendighet på. Filmen viser hvordan krigen simpelthen voldtar hovedpersonenes hjerner mens tiden og kulene flyr forbi. Det finnes ikke helter eller badguys i denne filmen; enhver kriger er et forpult dyr.

Forskjellen mellom denne og Saving Private Ryan (med diverse andre krigsfilmer, mange verre såklart) at den lar seeren pumpe tårer fremfor krigsadrenalin. Det er en ganske markant forskjell i mine øyne. Etter en Spielberg-krigsfilm ville jeg eksempelvis sagt: "Det var en trist film."

Hvorfor ikke "Krig er fælt?" Hvorfor er det bare én krigsfilm i denne verden som noengang har klart å fortelle meg at det er krigen som er fæl og ikke filmen som er god?

Lenke til kommentar
Idi i smotri (Kom og se) som nevnt allerede. Det er verdens beste og sterkeste krigsfilm. Volden er ikke spesielt grafisk eller noe, men den fremstiller krig på en måte jeg aldri før har sett. Den oppviser en guddommelig original måte å skildre elendighet på. Filmen viser hvordan krigen simpelthen voldtar hovedpersonenes hjerner mens tiden og kulene flyr forbi. Det finnes ikke helter eller badguys i denne filmen; enhver kriger er et forpult dyr.

Forskjellen mellom denne og Saving Private Ryan (med diverse andre krigsfilmer, mange verre såklart) at den lar seeren pumpe tårer fremfor krigsadrenalin. Det er en ganske markant forskjell i mine øyne. Etter en Spielberg-krigsfilm ville jeg eksempelvis sagt: "Det var en trist film."

Hvorfor ikke "Krig er fælt?" Hvorfor er det bare én krigsfilm i denne verden som noengang har klart å fortelle meg at det er krigen som er fæl og ikke filmen som er god?

Hmm den der hørtes intressant ut, sku nesten sett den ;)

Noe sier meg at eg må slite litt for å få tak i denne filmen?

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Jeg har ikke sett Idi i smotri, men jeg må nevne at Spielberg uttalte under produksjonen at han aldri ville lage nummer 403 av krigsfilmer som sier "War is hell". Temaet i filmen er om det er mulig å finne anstendighet i krigens helvete, som jeg finner genialt. :)

Dessuten er Private Ryan stappet av goodies som at hvem som dør er utradisjonelt og tilfeldig. Private Reiben, som hele tiden har vært negativt, umoralsk og aggresiv er den eneste, utenom Ryan selv - som overlever. De en har mest sympati for gjennom filmen - dør. Herlig!

Nå skal jeg prøve å få tak i Idi i smotri :)

Hart's war kom på kino, ihvertfall i stavanger..

Weird. Bor selv i Stavanger og plukket ikke opp filmen. Kanskje er jeg en anelse distrè?

Er du sprø?? To end all wars er jo fantastisk film, flotte skuespiller prestasjoner heile veien  men igjen,smak og behag.

Absolutt en smaksak. Noen liker faktisk klisjèr oppå klisjèr oppå klisjèr, som attpåtil hærmer sanseløst etter The bridge on the river Kwai. :tease:

EDIT: Leif.

Endret av Kyrre (GHL)
Lenke til kommentar
Jeg har ikke sett Idi i smotri, men jeg må nevne at Spielberg uttalte under produksjonen at han aldri ville lage nummer 403 av krigsfilmer som sier "War is hell". Temaet i filmen er om det er mulig å finne anstendighet i krigens helvete, som jeg finner genialt. :)

Dessuten er Private Ryan stappet av goodies som at hvem som dør er utradisjonelt og tilfeldig. Private Reiben, som hele tiden har vært negativt, umoralsk og aggresiv er den eneste, utenom Ryan selv - som overlever. De en har mest sympati for gjennom filmen - dør. Herlig!

bra sagt, fikk virkelig frem hva filmen er om :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er sikkert korrekt, og å foretrekke en av disse to filmene blir da et spørsmål om personlige preferanser. Begge er jo tydelig gjennomarbeidede.

Jeg har ikke sett uhorvelig mange krigsfilmer, men jeg har tydeligvis ikke sett noen av de 403 som sier "War is hell". Jeg vet ikke om Idi i smotri flyttet min definisjon på krigshelvete, eller om Elem Klimov simpelthen hadde et helt annet utgangspunkt enn andre regissører. Poenget er vel at filmen ga meg ti ganger så mye som en Hollywood-produsert krigsfilm bare kunne drømme om.

Idi i smotri (Come and See) er vel å få tak i hos de fleste amerikanske DVD-forhandlere på nett? Riktignok ikke noe Sone 2 som jeg vet om, men en del sonefrie bootlegs er å finne rundtomkring.

Lenke til kommentar

War And Remembrance

En mini-serie på 12 episoder. En episode varer fra en halvannen time til 2 og en halv om jeg ikke husker helt feil. Tar for seg flere momenter ved krigen, men i hovedsak følger den N.Henry og hennes barn (amerikanere) som har vært i Europa når krigen bryter ut. Som jøder er de naturligvis i fare, og de må komme seg vekk fortest mulig. Forøvrig den dyreste miniserien nonesinne.

Lenke til kommentar
War And Remembrance

En mini-serie på 12 episoder. En episode varer fra en halvannen time til 2 og en halv om jeg ikke husker helt feil. Tar for seg flere momenter ved krigen, men i hovedsak følger den N.Henry og hennes barn (amerikanere) som har vært i Europa når krigen bryter ut. Som jøder er de naturligvis i fare, og de må komme seg vekk fortest mulig. Forøvrig den dyreste miniserien nonesinne.

Trodde BoB var det? :dontgetit:

Lenke til kommentar
War And Remembrance

Trudd eg også, men dette er en gammel serie da, kansje den VAR den dyreste ;)

Lenke til kommentar
War And Remembrance

Leste det på imdb.com, og det sto at det var den dyreste miniserien ever ($110M). Sjekka BoB nå og det kosta visst $120M. Kanskje på tide å fjerne den "dyreste miniserien ever-greia"? :roll:

Lenke til kommentar
War And Remembrance

Leste det på imdb.com, og det sto at det var den dyreste miniserien ever ($110M). Sjekka BoB nå og det kosta visst $120M. Kanskje på tide å fjerne den "dyreste miniserien ever-greia"? :roll:

Selger slikt vettu :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...