Gå til innhold

hvor lenge vil denne pc holde?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om 1 år vil jeg tro du kanskje vil skifte CPU, og legge til litt ekstra minne.

Det spørs litt på bruksområde osv.

Hvis du skal spille alle de nyeste spillene uten at det hakker osv ville også jeg satset på 1 år. Spørs hvordan de fremtidige spillene blir.

Uansett. Jeg har hatt samme PC i 1 1/2 år (Skjermkort som er oppgradert, av de "viktigste" komponentene), og jeg stor trives med min pc den dag i dag. Den kunne selvsagt være kjappere, men jeg har ikke bruk for det med tanke på mine bruksområder.

Lenke til kommentar

det kommer HELT an på hva du skal bruke den til. Som spill-maskin vil den nok kunne begynne å slite med nye spill i høye oppløsninger om 1 års tid. Til vanlig kontorbruk og litt lett spilling holder den nok 2-3 år MINST. Personlig sitter jeg med xp2400 og har ikke planer om å bytte ut med det første.

Det eneste jeg ville vurdert var kanskje mer minne hvis du har planer om å kjøre xp64.

Lenke til kommentar

Grei PC det der, sku klare seg lenge den. Den klarer vel å drive nye spill, selv om ekstremgamerne sikkert mener noe helt annet om den saken. Litt individuelt.

Men det jeg egentlig poster for, er det slik at 64-bit windows vil kreve såpass mye mer minne? Noen som har noen kule linker så jeg kan gå rett til "godbitene" istedet for å søke meg halvt fordervet i alle "buy your software here" som søkemotorene gjerne prioriterer?

Lenke til kommentar

Det spørs hva du mener med "holder". Mora mi har en Pentium III med 128MB ram og 10GB harddisk, og hun synes den holder fint ennå.

Normalt vil nok en som spiller trolig synes at denne varer i 1-3 år.

Men legg merke til at nesten uansett hva du kjøper så vil varigheten bli omentrent uendret. Dette er fordi utviklingen går så raskt at det ikke utgjør store forskjellen om f.eks 2 år. Dette er lettere å se for seg hvis du ser hva som var populært for 2 år siden: Radeon 9000-9700/Geforce4 Ti4200-Ti4800, AthlonXP 2000+-2500+, Pentium4 2,4-2,8GHz, 256-512MB ram, 60-120 GB harddisk osv. Uansett om du valgte toppmodellen eller den laveste så ansees det som omentrent like utdatert nå.

Lenke til kommentar
Grei PC det der, sku klare seg lenge den. Den klarer vel å drive nye spill, selv om ekstremgamerne sikkert mener noe helt annet om den saken. Litt individuelt.

Men det jeg egentlig poster for, er det slik at 64-bit windows vil kreve såpass mye mer minne? Noen som har noen kule linker så jeg kan gå rett til "godbitene" istedet for å søke meg halvt fordervet i alle "buy your software here" som søkemotorene gjerne prioriterer?

Les 64bits-guiden som ligger på hw.no. Ved bruk av 32bits-applikasjoner på 64bits OS vil du i teorien bruke dobbelt så mye minne selv om de 32 første bitsene vil være 0.

Lenke til kommentar
Les 64bits-guiden som ligger på hw.no. Ved bruk av 32bits-applikasjoner på 64bits OS vil du i teorien bruke dobbelt så mye minne selv om de 32 første bitsene vil være 0.

Jeg finner ikke den guiden du prater om (link?) men jeg er ganske uenig i det du sier. Vanlige 32bits applikasjoner vil oppta akkurat like mye plass som før i minnet. Det stemmer ikke at det legges til 32 nuller forran en hver instruksjon, adresse og data en eller annen plass mellom harddisken og ram'en. Det skjer heller ikke i L1 eller L2 cachen, men muligens i enkelte deler av pipelinen i CPUen.

Ekte 64bits programvare er noe større enn om det hadde vært laget i 32bit. Men det er fortsatt ikke snakk om noen dobling. Det er bare snakk om ca 15-20% større plass enn 32bit-versjonen.

Det med at alt må dobles (harddiskplassen, ram, L1 og L2 cache, minnebåndbredden, og doble CPU-kjerner) stemmer ikke. Det er en myte.

Lenke til kommentar
Det med at alt må dobles (harddiskplassen, ram, L1 og L2 cache, minnebåndbredden, og doble CPU-kjerner) stemmer ikke. Det er en myte.

Men så er det jo også sånn at de fleste nyere spill og applikasjoner er laget for å utnytte over 1Gb med minne, BF2 er et godt eksempel samt om man ønsker å være litt fremtidsrettet med tanke på unreal3 så burde man skaffe seg et system med for eksempel 2x1024Mb ram med mulighet for 2x1024 til.

Lenke til kommentar

Hovedsakelig så er det fordi spillutviklerene slenger inn alt de kan i spillet for å lage en best mulig opplevelse, BF2 er jo en stor spillverden som har veldig store arealer og mange forskjellige kjøretøy/fly så det er ikke rart at det tar sin plass.

En annen grunn til at vi trenger mer minne er jo desverre alle programmene som har en tendens til å legge seg i system tray og opptar minne og ressurser, mange av disse er nødvendige for eksempel å spille (steam : 24MB), andre legger seg inn fordi de bare gjør det : Webcamera, quicktime , winamp etc og man har lite valgmuligheter når det gjelder noen av disse.

Lenke til kommentar

ser bra ut det oppsette der ja. til spilling må du nok bytte ut noen komponenter da spillene blir mer og mer avanserte. MEN til kontorbruk da du bruke en gammel 200 MHZ med Windows 2000. det funker skal jeg si deg. jobba selv med en sånn en på jobben endel. det funka jo til sitt bruk :p var ikke noe spillmaskin nei. gammel traver :p

Lenke til kommentar

kan dere sette opp en bra pc te ca 7k. den skal ha amd prossesor,minne hk og kjermkort pluss en hdd på 250bg???

skal bruke den til å spille (battlefiled 2)

oppsette skal være fra netshop

Endret av XanderX
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...