Gå til innhold

Sykkelister og fartsgrenser

Gromle

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Syklister regnes som kjørende, og må følge fartsgrensene deretter.

På fortauet er fartsgrensen 30 km/t, i tillegg til at syklister har vikeplikt der. På sykkelsti er jeg ikke sikker på om det er samme fartsgrensen.

Det jeg har hørt er at syklister skal holde seg i gangfart når de sykler på fortau.

Lenke til kommentar
Det jeg har hørt er at syklister skal holde seg i gangfart når de sykler på fortau.

Neida, 30 km/t på fortau. Men er det fotgjengere der, må man tilpasse fart slik at fotgjengere ikke opplever det som ubehagelig. Fotgjengere har 1., 2. og 3.-rett på fortauet. :p

Lenke til kommentar
§ 18. Særlige bestemmelser for syklende

3. #  Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.

:)

( http://sykkelspill.vegvesen.no/sykkelvett/fortauet.html )

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
Må nok følge fartsgrensen på veien der du sykler... Jeg skulle sikkert vært noen 1000-lapper fattigere siden jeg har sykklet i 75 km/t i 50-sone uten hjelm :ermm:

Hjelm er vel ikke påbudt på sykkel vel?

(ikke misforstå meg, det er sinnsykt lurt å bruke hjelm)

Lenke til kommentar

I veien skal syklister holde til høyre side av høyre fil, og skal ikke hindre trafikken nevneverdig. Ellers gjelder vikeplikt og andre slike regler like mye for syklist som for bilist (bortsett fra #1 og 2 her).

Ersa: 75 km/t er jo svinaktig fort på sykkel. Hvordan i alle dager greier du å komme opp i så stor fart på sykkel? I 60 km/t møter jeg en vegg av luft som jeg aldri i verden greier å bryte (sykler på en litt stor sykkel med grove dekk). :hmm:

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Jeg har en sykkel med feite dekk også... men tråkket noe inni helvete nedover en lang bakke (birkelundsbakken, Bergen) til det ikke hadde noen effekt lenger så la jeg meg flatt over styret, det gikk fort.

Edit: På den gamle sykkelen møtte jeg en bariere på ca 60 km/t. Har nå en Everest Rocky

Endret av ersa
Lenke til kommentar

Det jeg alltid har lurt litt på er hvordan en vanlig syklist kan vite hvor fort man sykler. Slik sykkelspeedo er ikke akkurat standard.

Det eneste svaret jeg har fått fra politiet er at "det er syklistens ansvar å forvisse seg om at han/hun ikke bryter fartsgrensen". Noe de fortalte meg etter jeg sykla forbi en bil i 30-sonen (de hadde kontroll og bilen jeg sykla forbi ble målt til 38 km/t, så derfor stoppa de like godt meg også).

Lenke til kommentar
Det jeg alltid har lurt litt på er hvordan en vanlig syklist kan vite hvor fort man sykler. Slik sykkelspeedo er ikke akkurat standard.

Det eneste svaret jeg har fått fra politiet er at "det er syklistens ansvar å forvisse seg om at han/hun ikke bryter fartsgrensen". Noe de fortalte meg etter jeg sykla forbi en bil i 30-sonen (de hadde kontroll og bilen jeg sykla forbi ble målt til 38 km/t, så derfor stoppa de like godt meg også).

:D

Kanskje purken prioriterer råsyklistene fremover he he.

Husker vi ringte politiet en gang om de ikke kunne foreta fartsmålinger der vi bor fordi det var så mange som kjørte som griser (det var 30 sone og kombinert vei\ gang- og sykkelsti), fikk da til svar at det var helt vanlig at folk kjørte for fort i 30 sonen og det ville derfor ikke bli foretatt noen ting. Samme svar fikk naboene som hadde ringt før oss (de hadde spurt om ikke vi kunne ringe også.). Det sluttet imidlertidig da de som bodde på toppen investerte i fartsdumper selv (kostet dette selv).

Lenke til kommentar

Hmm.. Får skjerpe meg selv litt.. Jeg sykler og følger trafikken anderles med sykkel enn med bil. Pleier ofte å sykle på rødt dersom det kan skje uten fare.. Med bil så stopper jeg selvfølgelig..

Jeg blinker ikke så ofte med sykkel heller.. Kun viss jeg må gi viktig info til de andre i trafikkene.. (jeg strekker høyre hånd ut når jeg skal ut av rundkjøringer)..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...