Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst vs. TP nettverk

Anbefalte innlegg

Sitter her og lurer på alternativene som finnes hvis man skal legge et nettverk i huset. Det dreier seg bare om to maskiner og deling av Telenor ADSL.

For å dele telenor ADSL trenger man en rutewr eller en av PC'ene som står som "ruter". Så en ruter er nok det som trengs.

Jeg har ikke særlig god peiling på trådløse nettverk, men har funnet ut at det kan være ganske dyrt.

Hvordan er det fra ruteren og videre i nettverket om man har trådløst, må man ha en sender eller finnes det rutere som sender trådløst?

Hvordan er det med stabilitet på trådløst nettverk i forhold til vanlig TP, tenker da også på hastighet. Det er en del vegger i mellom og det er i en annen etasje (om det har noe å si)?

Trenger også anbefaling til ruter, skal ikke ha en gammel PC med linux, ettersom jeg ikke har noen PC å bruke som ruter, så det forslaget er utelukket.

Som sagt ser jeg for meg trådløst nettverk som dyrere enn vanlig, og kanskje mer tungvindt på noen måter. PC'ene har vanlig 10/100 ethernet nettverkskort og jeg drar en del på LAN hvor trådløst er utelukket. Kan jo selvfølgelig ha to net-kort i PC'en, men igjen; pris. Det som er fint med trådløst er at man kan ha PC'en litt rundt om kring i huset, at man ikke har en fast plass.

Hvis det er noen som brenner for trådløse nettverk, kan dere sette opp et billig forslag til løsning ?

Jeg er også interesert i å høre om det er noe vits å satse på trådløst i det hele tatt.

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer nok til å koste tett oppunder 4 tusen, for du må ha 1 accesspoint og 2 trådløse nettverkskort. Dette nettverket klarer da bare 11 MB/s.

Har du mye filoverføringer mellom maskinene i nettverket vil jeg heller anbefale å gå for et nettverk som klarer 100 MB/s. En router her vil koste litt over 1000 kroner + nettverkskort og kabel.

Vet ikke hvordan det trådløse nettverket virker med mye vegger mellom og ev. en etasje, men mistenker at hastigheten går ned en del(kanskje til det halve).

Lenke til kommentar

ok, vi gyver på...

Ja, det finnes "trådløsroutere" for adsl.

Kjapp titt viser at komplett har f.eks. en 3com router for 2294,- og en smc for 2488,-

Så kommer jo kortene i tillegg, da.

Dette er den enkle løsningen der begge maskinene kan bevege seg fritt omkring.

Dersom det blir dyrt, så ikke spleis med naboene, og del på utgiftene (og dsl linja), for det er ikke lov ifølge avtalen du skrev med Telenor da du fikk adsl...

Den billige løsningen(en maskin med tp snor til adslmodemet som router til trådløst):

Kjør radiokortene i ad-hoc mode (de snakker direkte til hverandre uten accesspunkt) og sett opp et "delingsprogram" på maskinen med adsl. Trenger ikke *nix for det...internet connection sharing er jo innebygd i windows, og selv om det suger, så kan det brukes når man har bare to maskiner som her.

Håper det hjalp litt.

Lenke til kommentar

Quote:

Dumbo skrev (2002-07-25 08:34):

Takk for svar, tror nok det blir et vanlig "TP-nettverk". Dette pga. ytelse og pris. Selvom trådløst hadde vært fint tror jeg at det blir den enkle løsningen denne gangen, igjen takk for hjelpen.

Tror nok det er det beste. Skal forresten mekke et hjemme hos meg og, blir gøy å se om ejg får det til! Jeg skal ha en server til smoothwall'en til når ejg får bredbånd om ti år, en server til domene kontroller og filserver/backupserver, og en Unex switch 16p. Har ellers tenkt å sette opp en DivX komprimerings maskin når jeg kjøper meg ny PC etter jul. Alle skal stå i min serverpark på loftet! Jeg har fire klient maskiner, ikke mye, men det er kult å drive på med servere og nettverk og slikt!

(Serverpark er et jæv.li kult ord!!! ikke sant?!?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...