Ayabara Skrevet 25. juni 2005 Del Skrevet 25. juni 2005 Jeg var for en god måned siden i bryllup hos et vennepar. Var utstyrt med mitt flunka nye Ixus 50 kamera og en god porsjon pågangsmot. I kirka var det som vanlig vanskelige foto-forhold. Mørkt rundt meg og langt frem til motivet. Jeg prøvde å stille litt på de ulike tingene jeg trodde kunne hjelpe meg, men da jeg fikk bildene inn på pcen så jeg at det ikke akkurat ble bra. Jeg er av de som alltid har tatt mesteparten av bildene mine på auto-instilling, men som tror jeg kunne være tjent med å stille litt nå og da. Har noen et tips til en kort og god begynnerguide som sier hva en bør stille på i ulike omgivelser? F.eks hva gjør man når motivet står mot en veldig lys/mørk bakgrunn, når motivet står langt fremme i et mørkt rom. Når bør man justere ISO, lukkehastighet, hvitbalanse osv. Kan sikkert lære meg dette ved å lese en bok om foto, eller til og med manualen til kameraet mitt, men jeg skulle gjerne hatt en "quick reference" jeg kan ta med meg rundt omkring. Alle tips mottas med takk. Lenke til kommentar
Madmax30 Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 I kirker bruker jeg stativ og lengre lukkertid for tilfredstillende resultat. Nå er ikke et superkompakt kamera det som er mest egnet til slike mer krevende bilder, men det går an å få ganske så bra resultater likevel. Blitzen bør du deaktivere i en kirke, hverfall når du er lengre enn noen få meter fra motivet. Lengre lukkertid krever selvfølgelig at motivet ikke er for mye i bevegelse, men litt bevegelse kan skape en fin effekt. Hvis du ønsker å kunne ta bilder av motiver i bevegelse i dårlig opplyste rom, på lengre avstand med god kvalitet er det kun speilrefleks med lyssterk objektiv som gjør susen. Lenke til kommentar
foton Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Har noen et tips til en kort og god begynnerguide som sier hva en bør stille på i ulike omgivelser? F.eks hva gjør man når motivet står mot en veldig lys/mørk bakgrunn, når motivet står langt fremme i et mørkt rom. Når bør man justere ISO, lukkehastighet, hvitbalanse osv. Bok -> Leses -> Hodet. Tror det er den beste quick reference du kan få. Men kanskje et par svar her: Motiv mot lys bakgrunn: Eksponer for bakgrunn og bruk fill flash, dvs blits. Mørk bakgrunn: Muligens undereksponer litt og juster på pc i ettertid. Veldig situasjonsavhengig av motivet og hvordan du ønsker at bildet skal se ut så det er bortimot umulig å gi noe generelt tips. Motiv langt framme i mørkt rom: Dersom du ønsker å bevare noe av lyset i bakgrunnen kan du øke lukkertiden + pluss bruke blits som vanlig. Dersom du ønsker sort bakgrunn bruk kort lukkertid og blits. Auto gir det som regel en forholdsvis sort bakgrunn. ISO: Justeres opp dersom du får for lang lukkertid til å få et skarpt bilde og blenderen allerede er fullt oppe, (dvs minste F tall). ISO bør alltid stå på minste mulige verdi som etter forholdene gir deg en akseptabel kombinasjon av blenderåpning og lukkertid. Lukkerhastighet: Justeres avhengig av hva du ønsker å gjøre. F.eks. å fryse bevegelser eller vannsprut -> kort lukkertid. For å få med bakgrunnsbelysning på bildene på restaurant -> lengre lukkertid. Men dette er det umulig å gi noe annet generelt svar på enn at lukkertiden bør være så kort at du ikke får uskarpe bilder. Deretter må du vurdere situasjonen og se hva du ønsker å få til med bildet. Hvitbalanse: Kan med hell generelt justeres manuelt dersom du tar bilder inne uten blits. Ellers er det kanskje best å la den stå på auto dersom du ikke er helt sikker på hva du gjør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå