Gozarpz Skrevet 25. juni 2005 Del Skrevet 25. juni 2005 Hei! På SMUK-LAN V2 fikk vi levert en linje på ukjent kapasitet( vi fikk det som var ledig på radiolinken) og det lå på 2000/2000 ca. Vi fikk det fra et lokalt bredbåndselskap, og en snodig mann som jobber der monterte det opp til oss. OT: Jeg kan fortelle litt om denne mannen, for noen av dere kommer kanjse til å si: be han om å oppgradere firmwaren. Denne fyren er en egenrådig fyr som ikke tåler at jeg andre kan ting som han kan...... Det er liskom han som er sjef over utstyret, og jeg får ikke en gang se på utstyret hans.... On topic: Vi brukte iptraf via SSH fra to maskiner(monitorene våre) som vi overvåkte bruken, og hvilke porter det var størst trafikk på. Da det ble ca 40 maskiner oppkoblet funket alt ei lita ri. Plutselig hører jeg alle rope: "Hey! Hvorfor virker ikke nettet????" Og jeg, som var den eneste admin`en der, løp til monitorene og alle målerene stop på null. Det første jeg tenkte var utstyret til Bjørn(den egenrådige elektrikeren). Jeg hadde fått lånt hovednøklene til huset og sprang inn på "det forbudte rom" og fulgte nettkabelen vår(vi brukte en egen ruter også, ei clarkconnect maskin, som vi hadde uti salen). Det kom nesten som et sjokk at kabelen vår endte opp i en mer sofistikert ruter. Jeg har hatt en dritruter hjemme hvor jeg bare måtte ta strømmen fra og sette den inn igjen, og jeg gjorde det med denne også. Jeg hadde fått en til å skjekke monitorene våre og han ropte ut at det ble trafikk igjen. Dette måtte vi gjøre hvert kvarter, og da jeg la meg ble det en internettfri stund. Jeg har ikke fortalt Bjørn om dette da han kommer til å fly i taket:p Er problemet her at ruteren rett og slett ikke klarer rutingen? Jeg fikk ikke med meg hvilken type dette var, men den ble brukt for å sperre oss ute fra Vlana til det lokale selskapet og justere hastigheten vår ned. Jeg beklager at denne tråden ble lang, men jeg hadde virkelig et godt skrivehumør nå En ting til: Denne Bjørn sa at hvis nette ble konstant brukt i høy hastighet ble hastigheten automatisk skrudd ned helt til den nulles ut og da ville vi ikke få nett mer. Kan dette stemme? Og kan det være grunnen til at ruteren stoppet? Jeg har mye mer om denne saken, men jeg synes denne tråden ble litt lang... Spør om dere vil vite mer! Lenke til kommentar
ranvik Skrevet 25. juni 2005 Del Skrevet 25. juni 2005 har hadt sånn problem før ja med h-net i horten og et lan i telemark.. !. begge over wlan link. problemene h-net: problem: fra forsjelige ip'er som må routes. (nei vi hadde heller ikke axx) løsning midleretidig: kjøre alt over 1 ip løsning permanent: kjøre alt over en vpn til annet bedrift som kune låne noen ip'er og linje. det i telemark: problem høy ping! lagg. packet tap, IKKE support , IKKE nøkler. kun 1 ip,skule være 100mbit (i praksis 1mbit med 10% mong,) løsning: nat alt. kjøre firewall på ALLT borsett fra web på port 80 over en proxy kun port 80 og alt blir kjørt over proxy server. IKKE NOE untak ikke enngang admins. det funka jo så der, men folk hadde værtfall web. det med "speed" limit kan han gjøre avidi gjorde det før og løsninga til avidi var og kjøre alt mellom en vpn. siden da går alt mellom 2ip'er bare nødløsning: ta med en laptop og 90m tp kabel og en bil. sjekk rundt hallen eller der dere er om det er noen naboer med inet og kjør bort ditt du har wlan og parker og sett laptop der. som gateway :=) husk låsbilen. og ha en litten ups som kan byttes ut. eller en 12volt til 230volt så man får ladet den laptopen enn gang i blandt Lenke til kommentar
Pondi Skrevet 25. juni 2005 Del Skrevet 25. juni 2005 Vil da tro at det er den ene routeren der som står før dere som bare blir et dårlig ledd.. Et spørmål... Routet dere trafikk eller lot dere routingen ligge på den switchen / routeren som sto i det skapet? Lenke til kommentar
Gozarpz Skrevet 26. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2005 Nettet vårt var slik: bordswitcher-gigabitswitch-clarlconnectmaskin-ruter.inni.skap så den ruteren tar bare selve internett, som clarkconnectmaskina spør om. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå