Gå til innhold

Prosessor-oppgradering IBM Aptiva?

froebe

Anbefalte innlegg

En bekjent av meg ønsker å oppgradere prosessoren i sin IBM Aptiva 2164-702. Er det noen som kan fortelle meg hvilken socket som er på dette hovedkortet, og hvilke(n) prosessor(er) han eventuelt kan oppgradere til? Prosessoren som fulgte med maskina er en Pentium 3 450mhz.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg siterer fra IBM sine sider:

Quote:

IBM does not provide technical support for any processor other than the one shipped with your system. The user is responsible for any third-party processors installed by the user. The warranty does not cover the repair or exchange of a Machine resulting from failure or damage caused by a product for which IBM is not responsible. The warranty does not cover the repair or exchange of a Machine resulting from failure or damage caused by modification of processor speed settings.

Det betyr jo ikke at det ikke er mulig. :smile: Dette høres ut som en Hjemme-pc fra en avtale som skoleetaten i Oslo inngikk for tre år siden ganske nøyaktig. Har akkurat samme maskin selv. (Med fare for å irritere noen: Den har funket som en klokke hele tiden og har vært en drøm å jobbe med. Men YMMV). Regner med at den er såpass gammel og da vil jo garantien eventuellt være utløpt uansett og det er bare å fikle i vei.

Prosessoren sitter i en SECC2-adapter (eller hva det nå kalles) som de første PIII-prosessorene kom i. Det betyr at du må ha samme type prosessor nå, altså ikke FC-PGA. Har ikke funnet noen som har denne typen prosessorer nå men det er sikkert mulig å få tak i noe brukt. Bussen på hovedkortet er på 100 Mhz og kan ikke stilles. Multiplieren kan stilles til 8 i følge denne siden: http://www.pc.ibm.com/qtechinfo/DETR-42RK6...pe=&subtype=Cat

Det betyr etter det jeg kan forstå at det bør være mulig å få det til å funke med en 800 Mhz prosessor med 100 Mhz busshastighet. Har vært inne på tanken selv men får ny maskin fra jobben nå så da er det ikke så mye vits.

Jeg kjenner mange som har akkurat den maskinen og som er interessert i det samme. Hvis du får det til å funke hadde det vært greit med en tilbakemelding. :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...