Gå til innhold

En stille pc!

Anbefalte innlegg

Jeg har en pc nå som bråker fælt!! og jeg har den stående inni en pult med lukket dør,og der blir det GANSKE varmt over natten!

SÅ jeg har lyst å få pcen min stille,sånn at jeg kan få sove om nettene!

Og så må den ikke bli alt får varm heller.

Den jeg har nå er et "wannebe" kabinett, det har en PSU som følgte med,pluss den har to 80mm vifter med leds,og disse bråker fælt!

pluss jeg har GeForce4 4400 ti ,og jeg har på følelsen at dette grunnen til mye av bråket! har jeg riktig? kan jeg få fjerna den vifta på skjermkortet og få byttet den ut? ;)

Hva skal jeg kjøpe får å få en pc som kan stå 10 cm fra øret mitt når jeg sover uten at jeg våkner og uten å få smeltet ansiktet mitt?? (LITT drøyt da men..:p)

takker får svar :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp deg to vifter med lavt turtall og tacho-signal (for HK'et ditt).

F.eks:

80mm 9dB Papst eller 80mm 9dB SilenX

Til skjermkortet ditt kan du jo kanskje kjøpe Arctic Cooling VGA Silencer NV1 eller Zalman VF700-Cu. Begge er så stille at du praktisk talt ikek kan høre de. Vil du allikevel ha noe helt passivt på skjermkortet ditt så kanskje:

Ramkjølere

Zalman chipsetkjøler

Arctic Silver 5

Vantec Spectrum systemkjøler (monteres over skjemkortet ditt, som du eventuelt kan slå av om natta når du ikke spiller).

Lenke til kommentar

Um tror ikke den passer til skjermkortet dette pga. den er cpu kjøler, jeg ville ha satsa på en av de to viftekjølerene som daniel_984 anbefalte. Passiv kjøling er å bra, men veier en del.

Har selv ikke prøvd støydempingsmatter, men det er bestilt ;)

Kjølepasta er et "must" dette gjør at varmen blir bedre ledet bort fra prosessoren til kjøleren slik at en ikke trenger å kjøre eventuelle vifter på full hastighet hele tiden.

Om du har muligheten så kan du kjøpe større kabinettvifter og kjøre de på halv hastighet (mindre støy ;) )

Dette var mine forslag ;)

Lenke til kommentar
' date='29/06/2005 : 15:00'] Tror nok det, bare sjekk etter om du har monteringshull.

"Den kan brukes på nesten alle nVIDIA og ATI skjermkort som har monteringshull for kjøler."

Hvor er monteringshullene?? ;)

Eller,hvor skal de være vis jeg har noen...?

Lenke til kommentar

hmm, denne tråden trenger jeg og ;)

Lurer på akkurat det samme

Dette står i mitt emne

Ja. nå er jeg lei av at maskinen min høres ut som et fly :( Ja, du så riktig et fly :D

Jeg er også lei av at den går seg varm hele tiden;)

Så jeg tenkte å bruke ca 1500kr på å få maskinen min til å gå stille og holde seg kald hele tiden :wee:

Lenke til kommentar

Jeg har selv jobba en god del i det siste med å få maskinen så stille som mulig og det med gode resultater ;)

Det første jeg gjorde var å skifte kabinettvifter fra Papst til SilenX, alle Papst viftene jeg hadde var 80x80, så jeg skifta til 92x92 og 120x120.

Disse ble montert med gummiknotter som fulgte med viftene (Demper vibrasjonsstøy fra viften).

Samtidig som jeg gjorde dette skiftet jeg vifte på prosessorkjøleren fra orginal vifta (80x80) til en 80x80 SilenX vifte, som faktisk er bedre og støyer mindre ;)

(Alle silenX viftene er 14db og de er så og si lydløse)

Har å skifta vifte på skjermkort fra orginal til denne, skjermkortet ser ikke ut til å slite med vekta, og den har faktisk blitt stillere ;)

Støydempingsmatter er nesten et must om en skal dempe ekstra mye, men husk det blir noen grader varmere om en gjør dette, pga varmen inni blir ikke kjølt av metallet i kabinettet da. Støydempingsmatter skal en legge på så mye flate som mulig. Kjøper en dette som ikke skal lede strøm eller statisk elektrisitet så kan en å plassere dette på hele bakplaten, tilogmed bak hovedkortet. Det er anbefalt å bruke sidedøra, men på noen kabinett så er denne popnaglet på plass.

Strikkoppheng av harddisk er også å anbefale, dette demper vibrasjonsstøy fra hardisken(e) til kabinettet. En liten guide til dette kan du finne her.

Ellers så kan en få masse ideer her.

Neste jeg skal prøve på er å skifte vifta i PSU'en fra orginal (som bråker når jeg spiller) til en SilenX 120x120.

Ellers så hjelper det å skru til ting skikkelig for å ikke få den dunkelyden når tinga treffer metallet. Ha de største viftene som mulig og heller halvere spenning for å få samme effekt som en mindre en som kjører på full (12V).

Får håpe dette hjelper ;)

Edit: La til noe mer info :D

Endret av Meendel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...