Gå til innhold

Hjelp, feil under installasjon av os

Anbefalte innlegg

Prøvde å installere Windows xp på en gammel maskin som jeg hadde windows 95 på, men det gikk ikke. Husker ikke hva det stod i feilmeldingen. Nå får jeg ikke startet windows 95 på den heller, for jeg får valg mellom å installere windows eller starte windows. Og da får jeg opp en lang feilmelding, der jeg blir bedt om å starte i sikker modus. Det går heller ikke. Hvordan kan jeg få installert windows 95 igjen?

Har lastet ned en bootdisc og prøvd å starte opp fra denne, men den stopper etter litt og så står det: A:\>

aner ikke hva jeg skal gjøre..

Endret av Goatse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det enkleste er å laste ned en bootdisk for Win98 som har drivere for CD-rom'en. Etter at maskinen har startet og A:\> dukker opp, bør du først kjøre FDISK for å partisjonere C: disken og deretter boote maskinen igjen med bootdisken. Når A:\> kommer igjen skriver du FORMAT C: for å formatere C disken. Ved 3'dje oppstart med bootdisken skriver du D: + Enter for å bytte til CD-romen med Win95 plata. Du skal da få opp D:\> og skriver så INSTALL + Enter...

Mener at dette skal være rett... Lenge siden jeg brukte Win95 :-)

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Da du skulle installere XP over Win95, brukte du muligheten til å boote fra XPCDen og installere på den måten, eller satte du i CDen og kjørte oppgradering? Tror ikke det går an å oppgradere fra 95 til xp, så det du må gjøre er å boote fra XPCDen, formatere diskene dine, og installere på den måten. Hvis du bare har oppgraderingscden, så må du i løpet av installasjonsprosessen sette i en win 98, me eller 2k-cd for å verifisere at du har lov til å oppgradere. Dette er fordi oppgraderingscden er betydelig billigere en fullversjonen

Lenke til kommentar

trn100: hvorfor skal jeg laste ned bootdisc for win98 når jeg skal installere win95?

lastet ned en bootdisc fra bootdisc.com og satte instillinene i bios til å starte opp fra A: den begynner å starte opp win95 men så stopper det. Har også prøvd å starte opp med win95 cd'en og xp cd'en uten hell. Noen som kan skrive en detaljert forklaring på hva jeg skal gjøre, siden jeg er ganske grønn på dette området.

Fant ut at det ikke gikk å installere xp på denne maskinen pga. for lite ram, men vil veldig gjerne få installert win 95 sånn at lillesøster kan spille flåklypa på den igjen.

Endret av Goatse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...