nil Skrevet 25. juni 2005 Del Skrevet 25. juni 2005 Lurer litt på hvilket format tar vare på mest informasjon fra en DV tape, MPEG-4 eller MPEG-2 (både audio og video). nil Lenke til kommentar
SUiCiDE_COMMANdO Skrevet 25. juni 2005 Del Skrevet 25. juni 2005 dette kommer an på hvordan man konfigurerer enkoderen, og hvilken bitrate man velger, så det finnes ikke noe "fasit" på dette svaret. Samt at folk oppfatter "bildekvalitet" på forskjellige måter. Hvis man tar utgangspunkt i en DVD som er konvertert til SVCD (mpeg2) eller DIVX/XVID (mpeg4).... For min egen del foretrekker jeg MPEG2 da dette gir færre artifakts enn MPEG4, men jeg vet mange foretrekker MPEG4 (divx/xvid) fordi DVD-ripper ofte har høyere oppløsning enn en mpeg2 S-VCD. Men tar man og analyserer én og én frame, så vil faktisk en MPEG2 har mindre forskjeller i bildeinformasjonen sett i sammenligning med originalen (DVD'en) mpeg4 benytter seg av keyframes... alle framene imellom disse keyframene kalkuleres ved at man kun lagrer forskjellen mellom forrige frame og den nye framen. Når så en ny keyframe kommer, så vil bildeinformasjonen "resettes", og en ny cycle starter hvor man kun lagrer forskjellene mellom framene. Mellomrommet mellom disse keyframene varierer, alt fra f.eks 1 sek til 10 sek er vanlig, men man kan også "tvinge frem" en ny keyframe på nye scener i filmen ved å benytte seg av en eller annen for for deteksjon. MPEG2-enkodere kan konfigureres på mange forskjellige måter... man hopper mye frem og tilbake og man analyserer ikke bildedata lineært/kronologisk (GOP struktur). Dette kan man selv bestemme i konfigurasjonen til enkoderen. F.eks... Sony har ett format som de kaller for IMX, hvor man KUN benytter seg av de såkalte I-framene i mpeg2-streamen, og dette gir overlegent bedre bildekvalitet enn mpeg4. MPEG2 brukes bl.a til digital tvsendinger og innen den profesjonelle tv-industrien. MPEG4 var i utgangspunktet laget for lavoppløslig streaming med veldig lav bitrate, og jeg synes fremdeles det er underlig at det er blitt såpass populært til f.eks DVD-ripping o.l. når det faktisk er veldig uegnet for slik bruk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå