Gå til innhold

Noen frekvens og andre spørsmål om 6800GT


pcp160

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Er det bare meg eller er det raskeste av disse 2 Gainward kortene også det billigste?

Gainward GeForce 6800GT 256MB 2ns GDDR3 PCI-Express,"Ultra/2400PCX",2xDVI,Retail

der står det 350Mhz kjærnehastighet, pris 3149.

og

Gainward GeForce 6800GT 256MB GDDR3 GS PCI-Express,"Ultra/2400PCX GS",2xDVI

her står det kjærnehastighet 400Mhz, pris 2995.

 

Er det forskjellig minne eller hva er egentlig forskjellen på disse kortene. For meg ser det billigste best ut...

 

Og hva er standard frekvenser på 6800 GT GPU/minne?

Hva er standard på 6800 Ultra GPU/minne?

 

Er det mulig og feks fra Komplett levere tilbake kortet uten annen grunn en at jeg ikke er fornøyd med ytelsen? (selvfølgelig innen rimelig tid)

 

Er litt smålei av et kort som er "nesten bra nok" og vil derfor bytte ut Gainward 6600GLH kortet jeg har i dag.

Men vil ha et kort som er bra nok! Hvis det innebærer 7800, så blir det det. Men i og med at det blir såpass vanvittig dyrt lurer jeg på om jeg vil klare meg med et 6800GT. Derfor lurer jeg altså litt på dette med retur muligheter.

 

Spiller så og si kun simulatorer, FS9 og diverse bilspill. Bortsett fra FS9 spiller jeg på en lcd skjerm som vel har max oppløsning på 1024x1280. Så ytelse på høyere oppløsninger er ikke viktig. Men det MÅ kunne kjøre alle mine spill med max oppløsning og noe AA, uten tegn til framedrops...

Kjenner noen til test- steder som tester med Simulator spill, så jeg kunne smmenlikne litt forskjellige kort. Vil helst ha Nvidia, men er ikke et must. Gjerne også gainward, er veldig fornøyd med de.

 

Håper noen kan svare på noe av dette i alle fall. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-uHVgFQ

GS står for golden sample, tror jeg, så de har gainward klokket litt ekstra for deg, standard er 350. 6800gt tror jeg snart kommer til å bli det beste pris/ytelse kortet

 

 

Her er en benchmark fra simulator spillet pacific fighters:

 

image028.gif

Endret av Slettet-uHVgFQ
Lenke til kommentar

Komplett har ikke alltid like riktige spesifikasjoner. Denne gangen tror jeg det er noe muffins. Det er vel en eller annen ansatt som har forvekslet kjernefrekvensen med frekvensen på RAMDACen (Den brikken som omformer signalet fra digitalt til analogt).

 

Hvis du kikker på spsesifikasjonene i prisguiden så er de ganske annerledes:

Gainward GeForce 6800GT 256MB Ultra/2400PCX Dual DVI 350/500MHz

Gainward GeForce 6800GT 256MB Golden Sample Ultra/2400PCX Dual DVI 390/525MHz

 

I følge spesifikasjonene hos Gainward ser det ut til at det prisguiden har rett og komplett tar feil:

Gainward GeForce 6800GT 256MB Golden Sample Ultra/2400PCX Dual DVI 390/525MHz

Gainward GeForce 6800GT 256MB Ultra/2400PCX Dual DVI 350/500MHz

 

Men selv om tallene hos komplett ikke stemte helt så stemmer det at det raskeste kortet er billigst.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Takk for oppklaring, det gs kortet ser jo ut til og være et greit kjøp da.

Men Prohelp; jeg får ikke opp noen link, bare ikonet/bildet Tom's HW, kan du se på den, eller evnt si hva søkeord du brukte der for å finne den?

 

Hva med og levere tilbake til Komplett, noen som vet om det går greit, eller bør jeg spørre dem på forhånd?

 

Og hva er standard klokk på ultra?

Lenke til kommentar

Ok takk for all hjelp, tror jeg hopper i det og trykker bestill på det Gainward golden Sample jeg. Har funnet passende kjøleblokk og får da også råd til "nødvendige" oppgraderinger til vannkjøl på min htpc også.

Så får 7800 bli ved neste korsvei.

 

Etter hva jeg kan skjønne kan jeg benytte angrefristen hos Komplett hvis jeg blir skuffet...

 

 

Edit; Fjernet litt, da jeg har fått svar :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Da er Gainward GeForce 6800GT 256MB GDDR3 GS PCI-Express,"Ultra/2400PCX GS",2xDVI bestilt, sammen med en Alphacool NexXxoS NVXP-2 For 6800GT/Ultra

og samtidig ny radiator; AC radiator, "airplex EVO 360",

Så da håper jeg det klokker like lykkelig som mitt nåværende 6600GT.

Må si jeg er svært spent på dette prosjektet, det er jo relativt mye penger for 2000 poeng mer i 3DMark 03. Men jeg håper at teori og praksis ikke vil henge helt sammen denne gangen, og at det nye viser seg bedre enn det nåværende i praksis, i mine simulator-spill :whistle:

 

Samtidig får jeg byttet ut X600pro til 6600GT i min htpc, og det påstås jo og være det beste til denslags bruk.

 

Wish me luck :)

Lenke til kommentar
stinger82 Skrevet 26/06/2005 : 22:44

Men tror ikke du vil få noe særlig mer ytelse ut av dette kortet siden det allerede er klokket 

Hmm, tja den som lever får se. Dette med hvor langt det evnt klokker handler jo etter mitt syn i tillegg til kjøling, en god del om flaks. Så man kan være heldig, eller mindre heldig.

Det 6600GT (GLH) kortet jeg har nå er vel så vidt jeg vet det høyest ferdig klokkede 6600 man får. Det har likevel klokket lenger enn de fleste andre jeg har sett.

 

Jeg har i grunn tenkt litt omvendt jeg da, at med feks GLH kortene er oddsen større for en god klokk, enn med de andre, fordi det i utgangspunktet er testet og godkjent på høyere frekvens.

 

Men nå vet ikke jeg akkurat hvordan Gainward gjør denne utvelgelsen i praksis. Tanken har streifet meg at hvis de feks bare plukker ut 1000 kort, og alle de som ikke klarer stabil glh fart blir da gs eller lavere. Da kan det bety at man nærmest er dømt til og ikke klare en god klokk med alt annet en toppkortene.

Mens det fra de leverandørene som ikke har ferdiklokkede kort vil være mer åpent hvor langt man kommer.

 

Men dette ser heldigvis ikke ut til og være virkeligheten av det jeg har sett av klokkeresultater med "ikke glh" kort, så jeg håper jeg tar grundig feil. For hvis min teori stemmer har jeg nettopp bestilt "avfallskortene" fra glh testene :)

 

He he, som sagt; den som lever får se, i mine øyne er det meste av hardwarekjøp litt gamble :)

Lenke til kommentar
stinger82 Skrevet 02/07/2005 : 20:25

  pcp160, har du fått kortet og testet det? det lager masse artifact's hos meg ved 400/1200  men kjører fint ved 414/1150, samt at jeg får høyere 3dmark score da 

Ok, så da er du i alle fall over Ultra fart da... Har i grunn ikke satt meg så mye inn i hva som er bra og mindre bra med disse kortene enda jeg.

 

Men ja, jeg har fått det, men har ikke fått prøvd det enda. Driver og bygger om pc'n, så det tar litt tid. Og har desverre ikke hatt så mye tid til det prosjektet.

Men det er vel på plass i løpet av noen dager i alle fall, så da skal jeg poste de første resultatene her. :)

Lenke til kommentar

Ja stinger82, nå skjønner jeg hva du mener. Det skjer omtrent det samme her, om jeg via Expert tools setter "echanged mode" 400/1200 blir det artifacts i 3Dmark. Jeg kan klokke langt, 470/1300 var vel det meste jeg prøvde med Expert tools, men selvsagt da masse artifacts.

 

Det som jo er litt rart er at når jeg prøver med cool bits, og klokker gjennom Nvidia driveren godtar den ikke echanged mode farten på minnet...

 

Så langt ser det her ut til og gå greit med 444/1160 uten at det blir artifacts.

Har ikke fått testet så mye enda, men det virker som noe særlig over det gir lavere score/artifacts.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har vannkjøl, stor blokk som dekker både kjærne/minne/strømforsyning.

Jeg må si jeg ble overasket/imponert over den orginale kjøleren da jeg jeg demonterte den, relativt massiv kobber med masse løvtynne finner.

Jeg vil tro at om man sørger for og mate den med kald nok luft (altså ikke 42 grader kabinett temp) bør den ha potensiale for og kjøle ganske godt.

 

Men jeg la også merke til at det så ut til og være litt tilfeldig hvor god kontakt det hadde vært mot minnebrikkene. På alt annet enn selve kjærnen var det sånn goop som brukes feks på boxed cpu (sånne tykke pad's som er avhengig av og smeltes ned noen ganger)

 

Jeg prøvde aldri mitt kort med orginalkjøler, så vet ikke hvor langt det ville kommet da, men avtrykket var ikke synlig på alle minnebrikkene i alle fall. Så jeg ser ikke bort fra at du kan hente ut litt av og bytte goop.

Jeg håper og tror jeg har god kontakt mellom minnet og den nye kjøleren hos meg, men så langt ser det jo ikke ut til og gjøre noe forskjell ifht hva du får til med orginal kjøleren på minnet. Men det skal jo sies at både AS5 og orginal goop trenger en viss tids innkjøring for og yte maksimalt, så kan hende det blir bedre etterhvert.

 

Blir det ikke det, begynner jeg og tro at min litt dystre teori om klokkbarhet med Gainward's GLH vs GS faktisk stemmer...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...