fondus Skrevet 24. juli 2002 Del Skrevet 24. juli 2002 Hei. Jeg skal koble sammen 2 maskiner med krysset nettverkskabel, men vet ikke helt hvilken nettverkstype jeg burde gå inn for(TP, COAX, Trådløst). Kabelen skal ligge ute, muligens graves noen cm ned i bakken. Hvilken nettverkstype er best for meg når jeg vil ha: - billigst mulig - ganske stabilt - ganske raskt Lenke til kommentar
dragon Skrevet 24. juli 2002 Del Skrevet 24. juli 2002 TP fungerer kun innen 100 m, må nok bruke god gammeldags coaks... billig men kun 10mbit Lenke til kommentar
ZanZel Skrevet 24. juli 2002 Del Skrevet 24. juli 2002 jeg har nå hørt om folk som har dratt tp kabler mye lengre enn 100 meter.. Det eneste er vel at det ikke er garantert for å fungere etter 100m.. så det skulle ikke være noe problem med 100mbit og ett strekk med tp! Lenke til kommentar
EC Skrevet 24. juli 2002 Del Skrevet 24. juli 2002 Det _kan_ være lurt å ha en liten HUB i hver ende - så får du repetert signalet, og det korter inn distansen litt om du har hub'ene så nært inntaket i huset som mulig. -yummy- Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 25. juli 2002 Del Skrevet 25. juli 2002 Fikk nettopp inn en katalog her nå med en forsterker for TP kabler så man kan operere med lengder inntil 1000 meter og opprettholde Kat5 kvaliteten. Lenke til kommentar
dragon Skrevet 25. juli 2002 Del Skrevet 25. juli 2002 - billigst mulig - ganske stabilt - ganske raskt .... mitt svar .... Lenke til kommentar
Cyrus Skrevet 25. juli 2002 Del Skrevet 25. juli 2002 Trekker du tp kablen 150 meter uten forsterker eller repeter så vil du ikke får kat5 standaren... Men det har ikke så mye å si det vil bare være litt treigere, men det er nesten ingen ting å snake om Lenke til kommentar
Guybrush Skrevet 25. juli 2002 Del Skrevet 25. juli 2002 Det hadde jo vært sinnsykt tøft om hardware.no-gutta kunne ha kjørt en slik test som dette... F.eks. begynt på 300 og så om de fikk kontakt mellom maskinene, sett hvor mye data ble borte og så videre. Koblet til en hub og sett om dette hjalp osv. Og så korta ned kabelen 50 meter og sjekket det samme igjen... HARDWARE-GUTTA! Ta og gjør en slik test a ?! Mvh Guybrush Lenke til kommentar
MaxPain Skrevet 25. juli 2002 Del Skrevet 25. juli 2002 Vi har ca 160 meter med TP, vi har 1 10mbit hub og en 100mbit hub i den andre enden, vi "prøvde" med 2 100mbit switcher, men da fikk vi ikke kontakt med hver andre. (*Merk har blitt redigert etter at jeg ble retta på av min lan kompis :smile: *) Vi hadde først hele 160 meter i ett strekk, det virka fint i 2 uker, så ble det litt dårlig vær, og nettet virka ikke lenger, så da tok vi neste prosjekt, og gravde ned en Hub. Dette fungerte også meget bra, helt til det ble litt vel mye "overledninger" når det regna :razz:, så nå har vi skøytet kabelen, så nå er den 160 meter ca i 1 strekk, og har fungert snart i 2 år. [ Denne Melding var redigert av: MaxPain på 2002-07-25 09:49 ] Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 25. juli 2002 Del Skrevet 25. juli 2002 Du kan kjøpe en repeater og sitte mitt mellom husene. Det er litt vel langt å dra en tp-kabel 160 meter. Da ville jeg iallefall gått for en STP (skjermet). Ellers kan du vurdere trådløst... Lenke til kommentar
fondus Skrevet 25. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2002 Takk for mange gode løsninger med TP kabler, men vil ikke det koste en drøss? Jeg har en 4 porters 100mbit TP hub, men det strekker jo heller ikke til :sad: Det er jo to typer TP kabel, er det ikke? Den kryssa nettverkskabelen for nettverk mellom 2 maskiner uten hub, og den andre for tilkobling til hub. hva ville prisen på en 150 meters lang TP kabel kommet på? PS: Hastigheten har ikke så veldig mye å si, men ville foretrekt 2mbit overføringshastighet iallefall, grunnen til nettverket er at jeg skal dele 2mbits bredbånd fra INO med nabon (kanskje). Hva ville trådløst nettverk kommet på med kort, sendere og hva nå en trenger? Lenke til kommentar
moda1701 Skrevet 25. juli 2002 Del Skrevet 25. juli 2002 Quote: Den 2002-07-25 18:19, fondus skrev:hva ville prisen på en 150 meters lang TP kabel kommet på? Tja jeg betaler jo ikke mer en Kr 2,50 Pr. Meter for Cat5E kabel på jobben så butikkpris burde ikke ligge over Kr 7-10 Pr. Meter. Lenke til kommentar
fondus Skrevet 25. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2002 Var jo ikke så ille pris det da. Hvor mye vil COAX komme på da, eller trådløst? COAX kan virke uten forsterkninger flere kilometer har jeg hørt? Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 25. juli 2002 Del Skrevet 25. juli 2002 Coax (BNC) 10 Base-T kan være maksimalt 100m mellom nettverksenhetene. Da trenger du en repeater på halvveien. Lenke til kommentar
dragon Skrevet 26. juli 2002 Del Skrevet 26. juli 2002 det er feil, coaks = 185 m Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 26. juli 2002 Del Skrevet 26. juli 2002 Beklager, du har rett. Det er UTP (RJ-45) som har en begrensning på 100m mellom enhetene. BNC (Coax) har en begrensning på 185m mellom ytterpunktene og maksimalt 30 enheter pr nett. Ved bruk av repeatere (maks 4) kan den totale lengden utvides til 925m og totalt 86 tilknytninger. (Ved bruk av HUB kan nettverket forlenges ytterligere med 100m pr HUB (maks 3)) Max 10base-2 = 925m Max 10base-T (Tx) = 205m Eller der omkring ... Lenke til kommentar
cozmo Skrevet 26. juli 2002 Del Skrevet 26. juli 2002 Quote: Den 2002-07-25 18:19, fondus skrev:Takk for mange gode løsninger med TP kabler, men vil ikke det koste en drøss? Jeg har en 4 porters 100mbit TP hub, men det strekker jo heller ikke til :sad: Det er jo to typer TP kabel, er det ikke? Den kryssa nettverkskabelen for nettverk mellom 2 maskiner uten hub, og den andre for tilkobling til hub. hva ville prisen på en 150 meters lang TP kabel kommet på?PS: Hastigheten har ikke så veldig mye å si, men ville foretrekt 2mbit overføringshastighet iallefall, grunnen til nettverket er at jeg skal dele 2mbits bredbånd fra INO med nabon (kanskje). Hva ville trådløst nettverk kommet på med kort, sendere og hva nå en trenger? ______________________________ Hvis du skal bruke INO spiller det ingen rolle hva kabelen koster for da får du TP kabel fra INO( Gratis ). jeg og 3 andre naboer deler på en antenne fra INO og har trekt 300 meter med TP kabelca 90 meter til hver av de tre andre og ca 30 meter til meg og vi kjører lokalt lan i tilleg til Brebånd og det funker helt fint. Lenke til kommentar
dessident Skrevet 26. juli 2002 Del Skrevet 26. juli 2002 Tull at tp kabler kan maks være 100 meter. De kan god være mye lengre, men da blir ytelsen deretter. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 26. juli 2002 Del Skrevet 26. juli 2002 Joda, og man kan kjøre 80 i 60 sone osv ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå