Gå til innhold

Oppgradering av PC - vil denne være verdt pengene?

Anbefalte innlegg

Ok, føler at PC'en trenger litt ny kos. Har hatt den i ett år nå, og begynner å bli ganske lei av at den lagger som F noen ganger. Er litt for ustabil ytelse, syntes jeg. Anyway, her er det jeg har nå:

Hovedkortet er et Asus P4P800 SE.

I prosessorsokkelen der sitter det altså en Pentium 4 Prescott - originalt 2,4 GHz, overklokket til 3,11 GHz, 1 MB L2 Cache, original FSB på 533 MHz, nå på rundt regnet 790 MHz (husker ikke helt).

Så, i RAM-slottene sitter det en dual kit fra TwinMOS på totalt 512 MB. PC3200, altså 400 MHz, og en CAS Latency på 2.5. Disse spesifikasjonene er dog ikke SÅ viktige, noe jeg kommer tilbake til straks.

Uansett, grafikkortet er da et Radeon 9800 Pro på 128 MB fra Sapphire. Kjernen kjører på 380 MHz, minnet på 680 MHz. AGP 8x.

Okei, nå har dere fått vite mer eller mindre hva som sitter i min maskin. Som tidligere nevnt har jeg altså lyst å oppgradere denne. Her er det jeg har i planene:

Først så jeg på Abit AG8 3rd Eye som hovedkort. Socket 775, PCI-Express, gigabit LAN og Intels i915P-chipsett. Støtter da FSB på 800 MHz og dual channel DDR-minne.

Så, over til prosessoren. Her tenkte jeg meg en deilig Pentium 4 630 på 3,0 GHz, med 2MB L2 Cache, Intels EM64-teknologi, Hyper-Threading, og FSB på 800 MHz.

Grafikkortet jeg så på er et PowerColor Radeon X800 med 256 MB minne. PCI-Express, DVI-I og Tv-Out. Ganske fint. Kjerne på 392 MHz, minne på 800 MHz.

Til slutt har jeg funnet ut at jeg kan beholde RAM'en jeg har nå, og kjøpe ett til kit, identisk med det jeg har nå, noe som gjør at jeg da blir sittende med 1024 MB RAM totalt.

Okei, nå har jeg sittet og spydd ut informasjon til dere. Det jeg vil frem til er: vil det være verdt det å bruke 4-5000 kroner på denne oppgraderingen, eller burde kjøpe kraftigere skyts og gjøre det SKIKKELIG når jeg først skal oppgradere? Etter å ha tatt en titt på tallene, regner jeg teoretisk sett med å se en ganske kraftig ytelsesøkning med dette her, men har jo altså aldri prøvd disse delene satt opp mot de jeg har nå, så jeg vet ikke. Derfor spør jeg en gang til: er det verdt å oppgradere, eller bør jeg vente? Takker! :)

Endret av Wedvich
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm.. Jeg har nå kikket på det lange innlegget ditt og vil si at det er liten vits å oppgradere fra P4 - 3,11GHz til P4 - 3,0GHz. (selv om du skal overklokke den og den har orginalt 1% raskere FSB enn du har overklokket FSBen din til nå.

Hvis du vil oppgradere CPU så vil jeg anbefale deg å holde seg til det samme hovedkortet og prøve å få tak i en brukt og billig P4 med Sokkel 478. Hvis du får ta i en slik så er det trolig verd pengene, hvis ikke så synes ikke jeg det er verd den høye prisen det blir for en såpass liten oppgradering.

Når det gjelder ytelse i spill så er det veldig lite å hente på den oppgraderingen. Skjermkortet spiller derimot en vesentlig større rolle. Det kan du med fordel oppgradere uansett om du velger ny CPU eller ikke.

F.eks vil et Radeon X800XL gjøre underverker i forhold til ditt gamle Radeon 9800 Pro: Fillraten er 16 pipelines*400MHz = 6,4Gpixel/s i motsetning til 8 pipelines * 380MHz = 3,04Gpixel/s. Altså en forbedring på hele 110%. Minnebåndbredden er også bedre, men ikke fullt så mye: 1GHz*256/8 = 32GB/s mot tidligere 0,68GHz*256/8 = 21,76 GB/s. En forbedring på 47%. Ytelsemessig vil dette utgjøre ganske mye i oppløsninger 1280x1024 og oppover eller 1024x768 med 4xAA og oppover.

Mengden ram vil nok også hjelpe på en del. Med dagens lave minnepriser er dette en oppgradering jeg mener er vel verd pengene. de ekstra 512MB koster bare noen få hundrelapper (ca 400kr) og det vil sikkert merkes mer enn bare under spilling.

PS. Synd du ikke klarte å tyne CPUen opp på nøyaktig 3,2GHz (800FSB), det er jo et mye penere tall enn 3,11.

Oppsummert: Behold CPU og HK, men oppgrader ram og skjermkort. Selg det gamle skjermkortet ditt så trenger ikke oppgraderingen å komme på mer enn et par tusen og ytelsen vil bli vesentlig bedre.

Lenke til kommentar

Problemet er at kommer FSB'en opp på 800 MHz eller høyere, så slukner hele driten. Ikke tro at jeg ikke har prøvd :roll:

Men uansett, jeg trenger virkelig en prosessor som gir meg mer ytelse i vanlige programmer også, og jeg føler at Hyper-Threading og EM64-teknologi burde gi meg et dytt i riktig. Pluss at hvis jeg klarer å presse prosessoren jeg har NÅ fra 2,4 til 3,11 GHz, føler jeg meg ganske trygg på at jeg klarer å få en 3,0 GHz prosessor en god del høyere. Når jeg tenker på det, har jeg faktisk bestemt meg for å slenge i litt ekstra og kjøpe modellen over, altså den på 3,2 GHz. Burde klare å klokke den til 3,6 GHz minst, og da føler jeg meg trygg på at jeg vil merke forskjell.

... Eller?

Takk for svar, er alltid glad for å høre meninger fra folk som har mer peiling enn meg :)

Lenke til kommentar

Hva med et AMD64-system? Det yter jo bra, særlig til spill. Er det utelukket?

Ellers: I den prisklassen der ville jeg vurdert en annen Intel CPU også:

Intel Pentium D 820 (2,8 GHz) Fordi den har TO kjerner. Altså 2 prosessorer i en. (Ikke bare to virituelle prosessorer (HyperThreading), men to hele ekte prosessorer). Prisen er til og med et par hundrelapper lavere. I følge tester varierer ytelsen en del, noe programvare tjener veldig mye på dette, mens annen programvare tjener ingenting. Ytelsen vil virke mye jevnere fordi en ting som henger eller krever svært mye ikke vil gjøre systemet uresponsivt. Ulempen er selvfølgelig at den 13% lavere klokkehastigheten i forhold til P4-640 vil gjøre den ca 13% tregere i CPU-begrensede programmer som bare takler en tråd. En ulempe til er at den krever et litt dyrt hovedkort (brikkesett: i945/i955X eller Nvidia Nforce4 Intel edition) Overklokkbarheten sies å være passe god (krever ennå mer kjøling enn andre P4-prosessorer gjør). Jeg tror 3,4-3,8GHz skal være innen rekkevidde avhengig av kjølemetoden (stock luft, eller vannkjøling). Blandt intel-prosessorer så mener jeg denne er mest for pengene for tiden.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ustabil ytelse når du selv har overklokka det? :) LITT selvforskyldt kanskje? Syns at P4 630 3.0 blir lite når du først skal opgradere, enn hvis det blir ustabilt igjen ved overklokk, da har du ikke mye å falle tilbake på hvis du må klokke ned til orginalytelse.

Oppgrader skikkelig når du først skal gjøre det, "mellomoppgraderinger" gir for marginale ytelsesøkninger til å få frem de helt store glisa, så må man oppgradere igjen og synes ikke man kan skifte alt siden "brukte jo 4 lapper for bare noen måneder siden". Oppgradere til 3.0GHz nå og 3.6 igjen om et halvår, det blir dyrere enn å gå for en 3.4 med en gang.

Verdt å vurdere et i955x basert HK med DDR2, hvis du likevel må kjøpe 512MB vanlig gammeldags DDR, Komplett og noen andre har DDR2-512MB brikker til godt under 400kr pr stk. Ikke at vanlig DDR er så gammeldags men dessverre vil Intel ha oss over på DDR2, så de gamle brikkene blir vanskelige å bruke etterhvert, like greit å bytte først som sist. Desuten gir 955x-kortene mye artig man kan leke med, selv skal jeg iallfall teste ut den der Matrix-Raid kontrollern når det med tiden blir nytt kort. Har ikke noe spesifikt 955x-kort å anbefale, da jeg for tiden klart heller mot Intels eget 955x-kort, og det overklokker vel like godt som gamle gjøkur, lite interessant for deg sikkert :)

Lenke til kommentar
Ustabil ytelse når du selv har overklokka det? :) LITT selvforskyldt kanskje?

Overklokking er ikke noe som gir ustabil ytelse (= sterkt varierende ytelse). Overklokking kan gi bedre ytelse, og evt ustabilitet (kræsj), men dette er ikke det samme som "ustabil ytelse".

Syns at P4 630 3.0 blir lite når du først skal opgradere

Ja, det synes jeg også. Selv med overklokking. La oss si han klarer 3.6GHz med P4-3,2. Da har han en CPU som er bare 16% høyere klokket enn i dag og en FSB som er 13% høyere enn den han har i dag. 16% og 13% er ikke akkurat store sakene. Ikke noe man merker noe særlig til i hvertfall.

Dobbelt så mye L2 cache kan gi jevnere ytelse enn før og 64bit kan gi i gjennomsnitt ca 15-20% bedre ytelse dersom han bruker et 64bit OS kombinert med 64bit programvare. Disse to tingene vil nok hjelpe på noe, men jeg mener at hvis han først skal oppgradere for 4-5-6 tusen kroner, så skal det også merkes betydelig. Derfor foreslår jeg Pentium D (som jeg tror vil gi en merkbart bedre ytelse) eller et raskt AMD64-system. Men nå virker det som trådstarter har bestemt seg for Intel CPU uansett så hvis han ikke sier spesifikt at AMD64 kan være aktuell så tror jeg at vi glemmer det fra diskusjonen så det ikke blir den vanlige Intel vs. AMD krigen.

Lenke til kommentar

Ustabil ytelse er ikke noe man forventer i noe system, men ok, kan være flere grunner til den saken. Litt for mange definisjoner av "stabilitet" blant folk, dumt av meg å nevne det der til å begynne med, sorry. Tenkte det var ok nok når jeg smasha inn en smiley mellom der.

Pentium D 820 er lekker den, men da var det dette med mellom-opgraderinger igjen. En D830 har bare 8% høyere klokkefrekvens, men da 8% pr kjerne, og prisforskjellen er ca 28%. Fortsatt under 3000, så den blir mitt valg.

Begynner å bli godt over den prisen du snakker om nå. Hvis du skal gå for det 915P-kortet, så heller vurder en 550J CPU. Mister den der EMT64 men til gjengjeld lavere cache latency og bra mye bedre klokkefrekvens. 460kr mer enn 630'en på Komplett, "ferdig overklokka" :)

Lenke til kommentar

Denne tråden er vel kanskje død, men whatev. Puster liv i den igjen.

Har alt bestemt meg for at prosessoren skal bli en 64-bits P4. No discussion der. Har dog også bestemt meg for å hive inn litt ekstra cash grunnet... vel... la oss bare si visse positivt overraskende hendelser.

Så, minnet og hovedkortet jeg har sagt jeg skal kjøpe, blir stående, mens prosessoren og grafikkortet blir en smuuule dyttet oppover på rankinglisten. På prosessorsiden ligger nå en 650 i tankene, med deilige 3,4 GHz å by på ut fra esken. Ja visst skal den klokkes!

Og så har jeg tatt helt av angående grafikkort. Her har jeg bestemt meg for å dytte inn en saftig Radeon X850XT PE på 256 MB fra Sapphire. Det er så ulovlig deilig at jeg føler meg slem.

Vel? Eh? Eh? PC'en blir da seende slik ut:

Hovedkort: Abit AG8 3rd Eye

CPU: Pentium 4 650 på 3,4 GHz, 2 MB L2 Cache, EM64T og HT

RAM: 1024 MB TwinMOS DDR400

VPU: Radeon X850XT PE på 256 MB

... i forhold til nåværende PC, som ser slik ut:

Hovedkort: Asus P4P800 SE

CPU: Pentium 4 Prescott på 2,4 GHz, 1 MB L2 Cache og 533 MHz FSB

RAM: 512 MB TwinMOS DDR400

VPU: Radeon 9800 Pro på 128 MB

Vel? NÅ må vel denne oppgraderingen være vel verdt pengene. Eller? :)

Endret av Wedvich
Lenke til kommentar

Godt mulig at Radeon'en får dabb i BF2. Men det er likevel tvilsomme resultater - det er jo tross alt en demo. Blir nok noe annerledes i fullversjonen.

Men anyway, jeg kjøper jo ikke dette stashet for å få spille BF2. Det tar jeg faktisk med knusende ro. Etter å ha spilt demoen har jeg kommet frem til at CS: Source er langt gøyere, og det har jo satan meg bedre grafikk også. Og HL2-motoren kjører best på ATI-kort, så... vel... sier vel det meste om min mening i denne saken :D

Når jeg tenker over det, har vel de fleste som følger LITT med hørt ryktene om ATIs nye og hyperdeilige X950 XT på 512 MB... kanskje jeg sparer og venter til det kommer før jeg oppgraderer. Noe så hypersexy som R520-brikken kommer til å få GeForce 7-serien til å legge seg i fosterstilling og grine til solen står opp uken etter.

Endret av Wedvich
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...