Hoppesagåsa Skrevet 24. juli 2002 Del Skrevet 24. juli 2002 Jeg har akkurat ned lastet ned en opennap-klient ved navnet Xnap. For å kunne kjøre denne installerte jeg Java 2 Runtime Enviorment, j2re-1_3_1_04-linux-i586-rpm.bin ved hjelp av $ sh. Når jeg så prøver å starte Xnap ved å skrive java -jar xnap-2.2-pre2.jar, så får jeg følgende feilmelding: bash: java: command not found. Hva er det som ikke henger på greip? har kikket både på web og usenet, men fant ingen svar for en linuxgrønning som meg. Jeg kjører forøvrig Redhat 7.3 Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 24. juli 2002 Del Skrevet 24. juli 2002 Har desverre ikke noe svar på spørsmålet ditt. Men jeg har kommet dithen, at jeg skyr mange disse javaprogrammene som pesten. Mange av disse programmene har jeg aldri fått til, uansett hva jeg har gjort. Feilmelding på feilmelding på feilmelding......... Det mest extreme jeg har vært borti er LimeWire for Linux, virker rett og slett ikke, bare installasjonsprogrammet. Lenke til kommentar
smetho Skrevet 24. juli 2002 Del Skrevet 24. juli 2002 Hei.. Problemet er at java-kommandoen (filen java som er kjørbar) ligger i /usr/java-ett-eller-annet, du og må enten være i den katalogen den ligger for å kjøre den, eller gjøre den kjørbar globalt..(slike filer finner man blandt anner i /usr/bin...) Hvordan en gjør dette er jeg usikker på. Nytter ihvertfall ikke å bare kopiere filen til den riktige katalogen. kanskje path=/usr/java-ett-eller-annet/java vil hjelpe? :smile: Noen proffer som vil legge til noe? Er ikke helt stødig i dette, skal innrømme det... God sommer... Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 24. juli 2002 Del Skrevet 24. juli 2002 Du må legge til java i path, legg /usr/java/jre1.4.x_x/bin til i PATH i .bash_profile. Der bør du også sette $JDKHOME til mappen der java er installert (export JDKHOME=/usr/java/jre1.4.x_x) Da skal alle javaprogrammer funke knirkefritt. Lenke til kommentar
Hoppesagåsa Skrevet 25. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2002 Okey, jeg hadde to bash_profile-filer. /etc/skel/.bash_profile /root/.bash_profile Jeg antar at det er den siste jeg skal redigere. Den ser nå slik ut: # .bash_profile # Get the aliases and functions if [ -f ~/.bashrc ]; then . ~/.bashrc fi # User specific environment and startup programs PATH=$PATH:$HOME/bin PATH=$/usr/java/jre1.3.1_04/bin:$PATH:$HOME/bin BASH_ENV=$HOME/.bashrc USERNAME="root" export USERNAME BASH_ENV PATH Også så skrev jeg 'export JDKHOME=/usr/java/jre1.3.1_04' Men desverre, jeg får fremdeles samme feilmelding. Jeg er bra grønn på linux, så jeg trenger nok mer hjelp. Lenke til kommentar
TiaZzz Skrevet 25. juli 2002 Del Skrevet 25. juli 2002 Quote: PATH=$PATH:$HOME/binPATH=$/usr/java/jre1.3.1_04/bin:$PATH:$HOME/bin "$/usr/java/jre1.3.1_04/bin" er feil. Ta vekk '$' så går det bedre. PATH=$PATH:$HOME/bin:/usr/java/jre1.3.1_04/bin Sett denne inn istedet for dine to linjer. Lenke til kommentar
Hoppesagåsa Skrevet 25. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2002 Takk for svar! Nå fungerer ihvertfall javadelen. Fant noen sider om bash_profile, så nå finner jeg kanskje ut hva jeg har gjort også. Men Xnap har foreløpig ikke latt seg kjøre. Jeg kom igjennom oppsettet, men ingenting skjer etter at jeg trykker 'finish', borsett fra noen sekunders surkling fra harddisken. Vet ikke om noen har en løsning på det problemet? Skulle gjerne kjørt xnap da den tillater at man kobler seg til flere servere på engang. Det finnes sikkert andre gode programmer som gjør det samme, men jeg har ikke funnet noen. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 25. juli 2002 Del Skrevet 25. juli 2002 Post hva du måtte få av output fra Xnap da, den skal ikke kreve noe mer enn java. Lenke til kommentar
Hoppesagåsa Skrevet 25. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2002 Jeg oppdaterte java til versjon 1.4.0_01 i håp om at det hjalp, men den gang ei. Når jeg starter xnap er dette den eneste feilmeldingen jeg får: Warning: Cannot convert string "<Key>Escape,_Key_Cancel" to type VirtualBinding Warning: Cannot convert string "<Key>Home,_Key_Begin" to type VirtualBinding Warning: Cannot convert string "<Key>F1,_Key_Help" to type VirtualBinding Warning: Cannot convert string "Shift<Key>F10,_Key_Menu" to type VirtualBinding Warning: Cannot convert string "<Key>F10,Shift_Key_Menu" to type VirtualBinding Warning: Cannot convert string "<Key>KP_Enter,_Key_Execute" to type VirtualBinding Warning: Cannot convert string "Alt<Key>Return,Alt_Key_KP_Enter" to type VirtualBinding Deretter står kursøren på stedet hvil i linja under. Må trykke ctrl+c for å komme ut. Det eneste som dukker opp på skjermen er som sagt oppsettet (brukernavn, passord, forbindelse osv...). Vinduet forsvinner når jeg trykker finish, og alt som er tilbake er overnevnte kursør. Denne meldingen får jeg også når jeg kjører andre .jar-filer, men de fungerer i det minste. Jeg prøvde også å kjøre xnap i kommandolinje-modus. Dette var da alt jeg fikk på skjermen: [root@localhost root]# xnap -c found xnap.jar: /usr/share/java/xnap.jar XNap 2.2-pre2 (http://xnap.sourceforge.net). XNap comes with ABSOLUTELY NO WARRANTY; for details type 'readme'. This is free software, and you are welcome to redistribute it under certain conditions; type 'license' for details. Ready (h for help, q to exit) Exception in thread "main" [ Denne Melding var redigert av: Hoppesagåsa på 2002-07-25 23:01 ] Lenke til kommentar
Hoppesagåsa Skrevet 25. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2002 Det må har vært en bug i xnap, for det kom en ny versjon i går. Og den fungerer! Forøvrig annbefaler jeg Xnap. Det later til å være et godt program. http://xnap.sourceforge.net/ Takk for all hjelp! [ Denne Melding var redigert av: Hoppesagåsa på 2002-07-25 23:25 ] Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 25. juli 2002 Del Skrevet 25. juli 2002 Vel, jeg fikk nå LimeWire til å funke i går, Men jeg la en PATH i /etc/profile i stedet. Kan ikke finne .bash_profile i SuSE. Selv om dette ikke er min tråd, så vil jeg takke for gode tips uansett! :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå