Gå til innhold

Hvorfor får jeg støy i bildene mine?

Anbefalte innlegg

Se på vedlagt bildet... :no: hvorfor blir det så mye støy?

Jeg brukte disse instillingene:

lukker: 1/320

blender: f 5,6

ISO: 100

brennvidde: 300

Canon 300D

Tamron 70-300mm LD

(Bildet er selvfølgelig ett utsnitt fra orginalen.)

RDW

post-208-1119651894_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du justert eksponeringen (f.eks. med Levels/Curves) i etterkant? Hvis du justerer opp eksponeringen i bildebehandlingsprogrammer vil dette tilsvare å øke ISO-verdien, og man introduserer støy.

Kombinert med JPEG-komprimering kan det bli slik du viser her..

Lenke til kommentar

Bildet er undereksponert og fokus sitter nok ikke helt nei :)

Objektivet du bruker er heller ikke av de aller beste, da særlig ved bruk av full zoom sammen med åpen blender som her brukt.

Blend ned til F8 og ikke gå lengre ut enn rundt 200mm på zoomen så blir nok resultatene bedre. Pass også på å ikke undereksponere bildene så mye som her, da det vil komme støy i bildet når man drar opp lyset i ettertid. Bruk av RAW gir mye bedre muligheter til å få et bra resultat til slutt, men selvfølgelig ikke like bra som et bilde som er eksponert riktig.

Om man tar en titt på Histogrammet på dette bildet så mangler det informasjon i alt av høylys og mesteparten av de lysere mellomtonene. Histogrammet bør være slik at man har informasjon lengst mulig mot høylysene (høyresiden av histogrammet) for å ha et best mulig utgangspunkt.

Lenke til kommentar

Mange har vært inne på hvordan du unngår dette problemet;

1) fokuser rett

2) eksponer rett

3) bruk RAW-modus hvis du ikke kan eksponere rett, da har du større bitdybde og litt større muligheter til å rette opp undereksponering.

Ad eksponering og bitdybde vil jeg anbefale deg å lese denne artikkelen; http://www.luminous-landscape.com/tutorial...ose-right.shtml , veldig opplysende mht. hvorfor man får støy og posteurisering (eller-hvordan-man-staver-det, posterisering kanskje?) i undereksponerte fotografier.

Ad fokus; kan være tusen ting ANNET enn kameraet, motivet sitter ikke stille nok (sånne som er avbildet der gjør ofte ikke det :) ) eller brukerfeil av et eller annet slag, sistnevnte er nok det vanligste.

Lenke til kommentar

Støy er egentlig eit overkomelig og litt "opphausa" problem. Her har eg tatt ei kjapp behandling med "neat image", hadde eg hatt originalen så kunne det blitt mykje betre.

Det at det er ute av fokus er verre å gjere noko med ;)

post-208-1119706508_thumb.jpg

Endret av hev
Lenke til kommentar

Noen forslag til hvordan jeg kan gjøre dette i PS, har prøvd masse, men får det liksom ikke helt til, og bildet i seg selv (ikke kvaliteten) ble så sinnsykt bra, og det hadde vert så synd hvis bildet ble ødelagt pga. dårlig "fotoarbeid" :blush:

Takk for alle tips hitil!! :D

Og for all del kom med flere tips for å unngå disse feilene igjen.

RDW

Lenke til kommentar
Noen forslag til hvordan jeg kan gjøre dette i PS, har prøvd masse, men får det liksom ikke helt til, og bildet i seg selv (ikke kvaliteten) ble så sinnsykt bra, og det hadde vert så synd hvis bildet ble ødelagt pga. dårlig "fotoarbeid" :blush:

Er usikker på om PS har støyfjerning, har ikkje lagt merke til det, men du kan laste ned neat image gratis her:

http://www.neatimage.net/. Visst du vil kjøpe ein versjon, så kan du også få det som plugin i PS etter som eg forstår.

Men at det er uskarpt er vanskelig å gjere noko med, du må nesten berre prøve og sjå kva du får juksa til med "sharpen" eller "unsharpen mask" ;) .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...