Gå til innhold

hvilket OS brukes mest av "de store"?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Forskjellige Unix varianter er vel vanlisgt dersom du tenker i server sammenheng.

Jasså? Nå har jeg veldig lite peiling, men jeg vil tro windows faktisk er mer brukt i bedriftsnett, selv om det er mulig at linux vinner på webservere. Hadde vært gøy å se tall på dette

Lenke til kommentar
Forskjellige Unix varianter er vel vanlisgt dersom du tenker i server sammenheng.

Jasså? Nå har jeg veldig lite peiling, men jeg vil tro windows faktisk er mer brukt i bedriftsnett, selv om det er mulig at linux vinner på webservere. Hadde vært gøy å se tall på dette

Skal forsøke å finne ut av dette til uka.

Jeg mener jeg har sett dette et sted, og jeg tror faktisk det er Windows-miljø som er mest utbredt. Om det er UNIX som brukes mest i STORE servermiljø, er vel heller mer sannsynlig.

Vi får se hva tallenes tale blir...

Lenke til kommentar

Ang. servere. Hvis du ser på surveygrafikken til Netcraft skjønner du fort at Apache leder stort over konkurentene. Og jeg vil tro at det er relativt få (dog, sikkert noen) som kjører Apache på en Windows-plattform.

http://news.netcraft.com/archives/web_server_survey.html

Hvis du tenker på applikasjonsservere er sannsynligvis langt de fleste av disse Windows-servere, rett og slett siden de aller fleste bedrifter bruker Windows på workstationene.

Endret av Gimper
Lenke til kommentar

Det kommer vel litt an på hva man mener med store servere. Mener man mindre applikasjonsservere i bedrifter vil jeg nok anta, som Gimper, at Windows er realtivt utbredt. I større nett mener jeg derimot at UNIX varianter er mest utbredt, uten å ha sett tall på dette.

Endret av Frekkas
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For å tippe, vil jeg tro at i små/mellomstore bedrifter har Windows overtaket. I større bedrifter finner man en god blanding, med både UNIX/Linux og windows baserte systemer. Siden man ofte har brukere på alle plattformer(linux, windows og mac).

Når det gjelder webservere er vel Linux/apache/MySql/Php mest ubtbredt, mens også en god del sitter med Windows\.NET\ASP.net.

Lenke til kommentar

Hva som er mest utbredt skal jeg ikke uttale meg om, men her på bruket kjører vi hvertfall Linux både på web og kontor. (LAMP, Tomcat, DNS, mail, Samba osv.)

Edit: Grunnen til at vi kjører Linux? Ingen lisenskostnad, enkelt å vedlikeholde med apt, og viktigst, det er det vi kan best.

Lenke til kommentar

Har jobbet som konsulent i en del år nå, og vært hos alt fra kunder med to ansatte til kunder med 40.000 ansatte. Jeg vet ikke helt hva du mener med "store" bedrifter, i norske forhold snakker vi vel om 500+ ansatte.

Det som går igjen er Windows på fil/print, mail, katalog (AD). Linux har jeg sett veldig lite til, men antar at det er utbredt hos hosting/web firmaer. Hos større firmaer er Unix vanlig på databaseservere, overvåkning og backup.

Det er forøvrig diskutabelt om Apache er størst på web servere, netcraft målingen viser kun antall siter, men ikke antall servere per site. Husk at de fleste private webservere er apache siden det er gratis, men dette er bare én maskin.

Mange av de store selskapene (MS, HP f.eks) kjører på IIS, og de har et cluster av webservere for last-distribusjon og feiltoleranse, så dems to siter i netcraft målingen er kanskje 50-100 servere.

Lenke til kommentar

Ser vi på de virkelig store serverne/cluster løsninger kjører nok disse, med unntak, NIX baserte operativsystem. Da snakker vi om løsninger som alene gjerne tar opp 100 kvm.

Dette bevises av top500.org. Blant de 15 på topp, kjører 14 av disse NIX baserte operativsystem. En av de kjører Mac OS X. Det sier jo litt.

Nå er jeg ingen Windows Server ekspert, men jeg har en følelse av at Windows Server ikke ville taklet cluster med 500-600 prosessorer. Det blir kanskje litt mye for Bill? ;) Arrester meg gjerne hvis jeg tar feil...

Lenke til kommentar

Mange av de største bedriftene kjører Stormaskin, som feks. z-900 fra IBM, eller tilsvarende, mange kjører også Tandem eller andre såkalte nonstop maskiner/os.

Der er mange store bedrifter som har sin økonomi systemer på slike maskiner, enten i egen bedrift eller leier kapasitet hos andre, f.eks. EDB Business Partner ASA på Skøyen, så bruker de f.eks. Windows servere eller unix servere som henter data fra disse stormaskinene og bruker på f.eks. Web, mange banker gjør akkurat dette.

Stormaskin kan kjøre z/OS, VM, Linux eller blanding av alt (deles opp i mange partisjoner)

Mange andre bruker også AS/400 eller iSeries som kjører OS/400, Linux eller AIX (de aller siste modellene kan kjøre disse 3 systemer)

Disse maskiner er designet til at kjøre nonstop i flere år.

Som f.eks.. z-900 stormaskin fra IBM, så er den fortsatt binary kompatible med maskiner fra tidlig på 70 tallet...

Det er kjent at når Microsoft først byttede ut sitt økonomi system fra AS/400 over til Windows, da måtte de bytte tilbake da Windows tålte ikke belastningen... :ermm:

Mvh

J. :cool:

Lenke til kommentar
Nå er jeg ingen Windows Server ekspert, men jeg har en følelse av at Windows Server ikke ville taklet cluster med 500-600 prosessorer. Det blir kanskje litt mye for Bill?

Grensen for Windows Server 2003 er 8 Noder av 64 CPUer, det skulle vel alt i alt bli 512 CPUer.

Lenke til kommentar
Nå er jeg ingen Windows Server ekspert, men jeg har en følelse av at Windows Server ikke ville taklet cluster med 500-600 prosessorer. Det blir kanskje litt mye for Bill?

Grensen for Windows Server 2003 er 8 Noder av 64 CPUer, det skulle vel alt i alt bli 512 CPUer.

Ved bruk av MS Cluster ja, men hvis man bruker Veritas Cluster så kan man bruke opp til 32 noder, og trenger kun Windows 2003 Standard!!!

Veritas Cluster er brukt en del steder i Norge, meget effektiv cluster løsning og ofte billigere en Windows basert cluster, spesielt på MS Sql cluster, da den krever ikke de dyre lisenser som MS Cluster krever (Enterprise lisenser)

mvh

Johan

Lenke til kommentar
Veritas Cluster er brukt en del steder i Norge, meget effektiv cluster løsning og ofte billigere en Windows basert cluster, spesielt på MS Sql cluster, da den krever ikke de dyre lisenser som MS Cluster krever (Enterprise lisenser)

Meget interessant, denne tar jeg tak i. Her er det sikkert en del å lære. Og siden clusteringløsninger er så interessant måtte jeg bare se på dette.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

De virkelig store selskapene i verden kjører fortsatt hovedsaklig ulike UNIX varianter på serversiden. HP-UX, Solaris, AIX, OSF m.fl. Bruk av stormaskin har avtatt betydelig de siste årene, og er i stor grad blitt erstattet av UNIX og Linux varianter.

Her hjemme planlegger både DNB og EDB ASA (Fellesdata) å legge om fra stormaskin til Linux/Oracle i nærmeste fremtid, mens eksemeplvis TV 2 allerede kjører over 50% Linux på sine servere. Statoil har nylig gjort seg til RedHats største kunde her i landet ved å kjøpe flere tusen lisenser på RedHat Enterpise Linux

Jeg har ikke funnet noen statistikk som bare gjelder Fortune 500 bedriftene, men Microsoft Windows har omlag 30% av det TOTALE servermarkedet, uavhengig av bedriftens størrelse. Jeg vil anslå at dette tallet er betydelig lavere hos de største selskapene. Når vi ser på antall servere er det også verdt å merke seg at man ofte prosesserer mye større mengder data på UNIX og stormaskin i forhold til antallet fysiske bokser. Eksempelvis vil en SunFire 15000 med 128 cpu'er telle som 1 maskin, mens et Windows cluster med 64 cpu'er gjerne teller som 32 maskiner.

De store forretningsapplikasjonene er fortsatt ikke anbefalt å kjøre på Windows, deriblant SAP, PeopleSoft, Vita, IFS-Applications, Oracle Applications m.fl. Derimot kan alle disse applikasjonene brukes fra en Windows klientmaskin.

På desktop leder Windows fulgt av Linux og deretter Mac OS. De øvrige har en ubetydelig markedsandel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...