Gå til innhold

Powershot s60 vs IXUS 700

Anbefalte innlegg

Hvis dere kunne velge mellom et Canon Powershot S60 og et IXUS 700- hvilket kamera ville dere ha valgt?

Foreløpig vurderer jeg etter disse forskjellene:

-IXus 700 har bedre oppløsning - men jeg vet ikke om dette har noen særlig betydning ettersom jeg sjelden lager større kopier enn 20x30

-IXUs 700 er mindre, har større skjerm og er vesentlig raskere.

- S60 har bedre batterikapasitet (tror jeg) og har enkel programstyring med hjulet på toppen. Liker også bedre zoomknappen.

-Er litt i tvil hvilket zoomområde som passer meg best. Vidvinkelen på s60 er selvfølgelig fin å ha, men jeg tar flest utebilder, og har også bruk for telen på Ixus'en. Ixus'en har også noe bedre lysstyrke på full tele.

-S60 har mange flere manuelle instillingsmuligheter. Av erfaring vet jeg at disse sjelden blir brukt når jeg bruker kompaktkamera, men det er likevel synd å velge dem helt bort, spesielt den dagen jeg trenger dem.

Det viktigste er selvfølegelig bildekvaliteten. Den har jeg ikke fått sammenlignet, fordi jeg ikke har prøvd begge kameraene.

Jeg håper derfor noen kan hjelpe meg med å klassifisere hvilket av disse kameraene som er best- tar de beste bildene- og om det er noe jeg har uteglemt i sammenligningen.

Pris på kamera og tilbehør er forøvrig ikke tema.

På forhånd takk for svar!

Endret av Sina
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis dere kunne velge mellom et Canon Powershot S60 og et IXUS 700- hvilket kamera ville dere ha valgt?

Foreløpig vurderer jeg etter disse forskjellene:

-IXus 700 har bedre oppløsning - men jeg vet ikke om dette har noen særlig betydning ettersom jeg sjelden lager større kopier enn 20x30

Syv megapixler vs. fem har ingenting å si så lenge du ikke lager større kopier enn 20x30 eller tar små utsnitt. Fem er mer enn bra nok, og med tanke på at syv gjør hver enkelt pixel mindre, så kan du risikere mer støy i bildet med et Ixus 700 på tross av høyere oppløsning.

-IXUs 700 er mindre, har større skjerm og er vesentlig raskere.

Dette er sant, men størrelsen går jo da på bekostning av manuelle funksjoner, batterilevetid osv... som du selv nevner lenger ned i posten.

-Er litt i tvil hvilket zoomområde som passer meg best. Vidvinkelen på s60 er selvfølgelig fin å ha, men jeg tar flest utebilder, og har også bruk for telen på Ixus'en. Ixus'en har også noe bedre lysstyrke på full tele.

Nå husker jeg ikke helt om S60 har tre, 3,5 eller fire ganger optisk zoom, men om det er "bare" tre ganger, så blir ikke forskjellen på tele mellom S60 og Ixus 700 stor. Du vil nok heller finne ut at forskjellen i vidvinkelen har mer å si enn tele. Mer zoom kan du i nødstilfeller få ved å ta utsnitt på datamaskinen i etterkant, mens du ikke får mer vidvinkel i etterkant samme hva du gjør.

Det viktigste er selvfølegelig bildekvaliteten. Den har jeg ikke fått sammenlignet, fordi jeg ikke har prøvd begge kameraene.

Jeg vil faktisk tro at bildekvaliteten på S60 blir bedre, på grunn av færre megapixler, ihvertfall i maks 20x30. Men Ixus 700 har også god bildekvalitet.

Ellers er S60 et mer robust kamera. De manuelle funksjonene er interessante når man blir mer interessert i å eksperimentere, og optikken er beskyttet bak en kraftig luke.

Du får også S70, som er helt lik S60 bare med syv megapixler. Dette kameraet har visst ikke så mye mer støy på tross av flere megapixler.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Har prøvd Ixusen idag, og må si den frister- ikke minst fordi den er mye kjappere enn Powershoten. Det har mye å si om man tar bilder av barn!

Designen på Ixus 700 er også fin, syns jeg, S60 virker svært gammeldags i forhold. Dessuten har Ixus 700 en kjempemorsom funksjon hvor man kan ta s/hv-bilder med en farge. :yes:

Manuelle innstillinger er det ikke så farlig med. Av erfaring vet jeg at jeg sjelden bruker dette når jeg fotograferer med kompaktkamera; da finner jeg heller fram speilrefleksen.

Men det var dette med zoomområdet, da.. Begge kameraene har 3x optisk zoom. S60 har vidvinkel tilsvarende 28mm, mens Ixusen har tilsvarende 37mm. Hmf.

Dessuten liker jeg programstyringen bedre på S60.

Forhåpentligvis får jeg tatt noen testbilder og kjørt ut på papir fra begge kameraene. I øyeblikket heller jeg mot Ixus'en. God følelese for kameraet gir oftest størst fotoglede!

Lenke til kommentar

Powershot S60 er knusende overlegen på bildekvalitet. Ta en titt på eksempelbilder fra diverse tester, for eksempel på www.akam.no. Etterkommeren S70 har 7 megapiksler, er raskere (1,5 sek oppstart/0,5 sek på bilde innendørs med blitz), og mye lekrere ettersom den er svart, og koster kun ca 4000.

Lenke til kommentar

Eksempelbilder, Canon Powershot S70 (obs: store filer!)

Makrobilde:

http://www.steves-digicams.com/2004_review...es/IMG_0348.JPG

Utendørs, detaljert landskapsbilde:

http://i.pbase.com/u26/johnrbek/upload/437...inSydney102.jpg

http://i.pbase.com/u26/johnrbek/upload/437...inSydney104.jpg

Flere eksempelbilder:

http://www.pbase.com/cameras/canon/powershot_s70

(trykk på 'more'-linken for å få opp flere bilder)

Lenke til kommentar

Men det var dette med zoomområdet, da.. Begge kameraene har 3x optisk zoom. S60 har vidvinkel tilsvarende 28mm, mens Ixusen har tilsvarende 37mm. Hmf.

S60 og S70 har 3,6x optisk zoom. 28-100mm

Da blir jo plutselig trådstarters argument med mer tele på Ixus'en irrelevant (100 vs. 105mm har så godt som ingenting å si). Da får man jo vidvinkel som ikke går på bekostning av tele på S60.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...