Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Striper overalt på skjermen. Defekt skjermkort?

Anbefalte innlegg

fik ksåvidt startet pc'en nå.

da jeg startet den var den fin, hadde den va i 5 min. Men etter 1 min va det en hel haug striper,, og de formerer seg.Blit fler og fler. Kan ikke lese hva jeg skriver nå. Sender ved et bilde. Av problemet da det ikke vr så ille. Har testet LCD og CRT skjerm her nå, samme problem. Kom en melding om at windows ikke bootet som det skulle istad. Kunne velge sikermodus osv. Er nå i ordentlig modus, men det ser ut som sikkermodus. :roll:

Alle temp er grei. Help meg! Krisesituasjon her nå.

EDIT: Byttet topic

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mhm, var sånn i BIOS og. har nå satt inn et gammalt Radeon 9200 PCI og alt funker som det skal. Pc'en har vært på i ca. 1-2 min nå og ikke noe galt enda. *håpepådetgrbra*

Ser det var endel speeling mistakes ovenfor også ja. Sorry. ;)

Skal kjøre AquaMark 03 nå. Må bare finne noen drivere til dette kortet.

EDIT: For enelendig topic jeg hadde, må nesten bytte den. Men har dårlig tid nå, mekker det i morra.

Så: Hvordan fikser jeg kjølinga på kortet mitt igjen da?

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar
Så: Hvordan fikser jeg kjølinga på kortet mitt igjen da?

Hvis kortet er rimlig nytt, så reklamer der du kjøpte det. Noen ganger når kjølingen går, så "brennes" prosessoren på kortet, slik at kortet aldri blir bra igjen. Hvis du prøver å skifte ut kjølingen selv, så får du problemer med reklamasjonsretten. Kan du ikke reklamere, så kan du prøve å sette på ny kjøler. Micorplex har f.eks. kjølere til en del skjermkort.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke oppdatert noen chipset driver... Det ble sånn da jeg gikk inn i CS og etter 1min i CS så hang hele skiten seg. Jeg venta i 2 min og det skjeddelitt, var på vei ut i windows men så hang den seg. Reboota og fikk melding om at jeg kunne starte i sikkermodus fordi windows ikke bootet korrekt.

Kortet er ca 6mnd gammelt, kjøpte det i desember. Nå koster det 1800kr på databutikken, i desember 2500kr. (Leadtek A400 6800)

Hva skjer om jeg reklamerer? Nytt kort eller penga tilbake? Er nemlig veldig fornøyd med det, vifteløsningen er helt stillegående.

Og det med at GPU'n er brent, det tror jeg egentlig ikke. Bildet er helt fint de første 20-50 sekundene pc'en er på og etter det blir det værre og værre. Men nå sitter jeg på R9200 inntill jeg finner ut av noe annet.

Hvordan reklamere da? Kjøpte det hos databutikken.com

EDIT: Har sjekket litt til nå. Kjølinga på kortet er helt fin.

Jeg har en viftestyring som jeg styrer diverse vifter med, men ikke skjermkortvifta da.

Når jeg skrudde alle til max begynte det å bli noe bull med skjermen igjen (var helt fin inntill jeg 10sek etter jeg skrudde opp). Men alle voltages er fin-fine.

Temperaturen på kortet er heller ikke gal, den er på 55-58C som alltid.

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar
Og det med at GPU'n er brent, det tror jeg egentlig ikke. Bildet er helt fint de første 20-50 sekundene pc'en er på og etter det blir det værre og værre. Men nå sitter jeg på R9200 inntill jeg finner ut av noe annet.

Om prosessoren er brent, ser du ikke før du eventuelt har skiftet kjøling og belaster skjermkortet igjen.

Hvordan reklamere da? Kjøpte det hos databutikken.com

Du reklamerer ved å ringe eller sende en epost til Databutikken, så får du instrukser fra dem om hvordan du skal forholde deg. Om de finner noe galt med kortet, så får du normalt ett nytt. De bryr seg ikke med å skifte kjøling. Siden kortet bare er seks måneder gammelt, så har du også garanti.

Jeg har en viftestyring som jeg styrer diverse vifter med, men ikke skjermkortvifta da.

Når jeg skrudde alle til max begynte det å bli noe bull med skjermen igjen (var helt fin inntill jeg 10sek etter jeg skrudde opp). Men alle voltages er fin-fine.

Er dette med R9200 kortet eller det andre? Hvis det er med R9200-kortet, så kan det tyde på at du har en feil løsning på viftene dine. Dvs. at du ikke har luftgjennomstrømming.

Endret av sofTest
Lenke til kommentar

Er dette med R9200 kortet eller det andre? Hvis det er med R9200-kortet, så kan det tyde på at du har en feil løsning på viftene dine. Dvs. at du ikke har luftgjennomstrømming.

Altså, R9200 kortet fungerer helt fint, om du ser bortifra ytelsen.

Og luftgjenomstrømning har jeg, har 3 vifter som blåser ut, og det er "luftinntak" på sidene av kæbbiset. Greia er at det ikke er noe galt med kjølinga på 6800kortet, så jeg skjønner ikke bæret av hva som har skjedd. Ringer "datorbutiket" til mandag da det bare telefonsvarar idag.

-----------

Tenkte litt på at det kunne jo være kjekt å oppdatere alle driverne mine på ALT siden jeg ikke har oppdatert noe siden jeg installerte alt i september, unntatt skjermkort driverne.

Noen som kan finne drivere til alt her:

AMD64 3000+ BOXED

ASUS K8N-E DELUXE

TwinMOS 1024MB RAM PC3200

Leadtek Winfast A400 TDH GeForce 6800 128MB DDR

120GB Seagate Baracuda

80GB S-ATA Seagate Barracuda

Eller kan hjelpe meg med hva driverne heter / hva jeg bør oppdatere?

-----------

EDIT: Fant det nå. TOo 30 min å komme igjennom pga "stor pågang" hos asus sine nedlastningsider.

Har oppdatert chipset driver, ide driver og noe sw driver greie som visstnok ikke var 100% nødvendig men kunne øke systemets ytelse eller noe... Hadde noe med HD å gjøre.

Har også lastet ned siste "skikkelige" versjon av skjermkort driveren og skal installere den etterpå. (Har brukt drivere fra guru3d.com før fordi ytelsen har vært opptill 10% høyere med disse)

Det jeg gjør i kveld:

• Avinstallere R9200 driverne
  • Ta ut R9200 og sette inn 6800
  • Installere siste 6800 drivere
  • Reboote 100ganger elns

Noen som tror det kan funke? :p

-------

Er litt nysgjerrig på:

Hvordan har dette kunne hende?

Pleier det å være problemer med å få nytt kort? Stod at ting skulle "repareres" i FAQ'n deres på www.databutikken.com . :shrug:

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar
Noen som tror det kan funke? :p

-------

Er litt nysgjerrig på:

Hvordan har dette kunne hende?

Pleier det å være problemer med å få nytt kort? Stod at ting skulle "repareres" i FAQ'n deres på www.databutikken.com . :shrug:

Det koster lite å prøve. Om det ikke er varme kjølingen som har sviktet på kortet, så kan det likevel ha oppstått en feil på kortet. Av og til så oppstår det feil på komponenter, uten utenforstående grunner.

Når det gjelder reparasjon, så tviler jeg sterkt på at de prøver å reparere, spesielt når kortet har produsentgaranti. Ting de normalt reparerer er f.eks. en PC, ikke de enkelte komponentene.

Endret av sofTest
Lenke til kommentar

Det kan godt hende at det er hovedkortet. Jeg hadde nøyaktig samme problem en gang, men etter å ha byttet skjermkort 4-5 ganger, og de "defekte" kortene virket perfekt i andre maskiner begynte jeg å prøve andre løsninger. Det hjalp verken å bytte minne, prosessor eller andre enheter, så tilslutt byttet jeg hovedkort, og maskinen har ikke engang hengt seg på snart et år.

Lenke til kommentar
Det kan godt hende at det er hovedkortet. Jeg hadde nøyaktig samme problem en gang, men etter å ha byttet skjermkort 4-5 ganger, og de "defekte" kortene virket perfekt i andre maskiner begynte jeg å prøve andre løsninger. Det hjalp verken å bytte minne, prosessor eller andre enheter, så tilslutt byttet jeg hovedkort, og maskinen har ikke engang hengt seg på snart et år.

Men jeg har prøvd med et annet skjermkort, og det funker fint. ;)

Bruker pc'en nå, sitter bare på et Radeon 9200 PCI mens 6800'et ligger pent forpakket i eksen sin.

Lenke til kommentar

Har sendt en slik returforespørsel nå, uff så mye tull.

Først sendte jeg mail, og fikk kundenr.

Deretter ringte jeg da jeg fant ut at jeg også trengte ordrenummer og artikkelnummer.

Da spurte han etter kundenummer, og jeg leste opp det jeg fikk på mail. Men det var ordrenummeret sa han. Deretter fikk jeg bådre kundrenr, ordrenummer og artikkelnummer.

Satser på at han har gitt meg rett info nå... :shrug:

Har sendt inn returforespørsel, og det kan ta inntill to dager før jeg får svar... :hm: Blir vel litt Gameboy Color på meg da. :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...