Gå til innhold

AGP 8X skjermkort på AGP 4X hovedkort?

Anbefalte innlegg

Hei,

Spørsmål om skjermkortoppgradering og AGP:

Jeg har en Dell 8250 P4 2.8 hjemme pc med ATI 9700 PRO (AGP).

For å forlenge levetiden litt til har jeg tenkt på skjermkortoppgradering.Jeg har søkt litt her og på andre forum og har sett at det er blitt gjort av andre.

Problemet er at hovedkortet på min del støtter AGP 4X.(intel 850e)

Kundeservice på Dell sier at jeg kan bruke AGP 8X,men at jeg ikke får utnyttelse.

Jeg spurte hva det skulle bety,men det kunne ikke de svare mer på.

Er det noen her som kan gi meg svar på hva jeg kan forvente hvis jeg kjøper et AGP 8X kort?

Takker for svar.

Endret av lowlevel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bruker selv 8x agp skjermkort i amd systemet med 4x støtte på hovedkortet. null problem.

Har et GeForce 6600GT, og siden det er agp vi snakker om så er det kanskje ikke noe vits å legge veldig mange tusen i nytt kort?

Uansett, leadtek 6600gt klokka til 550mhz/1ghz funker gull.

Edit: med stock kjøler

Endret av BKB
Lenke til kommentar

Kommer jo litt ann på budsjettet ditt, men jeg kan anbefale et Geforce 6600GT, for eks denne:

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=27095

Har selv et Leadtek Winfast 6600GT, som har en kjøleløsning som er stille!

Fornøyd met dette kortet :)

Mye for pengene, spesielt hvis man klarer å få overklokket litt.

Edit: Vet ikke om Club3D kortet er overklokkingsvennlig, eller om hvordan det er sånn ellers, brukte det bare som ett eksempel.

Endret av espeneppi
Lenke til kommentar

Jeg kan si meg enig med espeneppi. 8xAGP-kort skal fungere fint i hovedkort som bare støtter 4xAGP. Portene er like, spenningene er like og "key-ingen er lik" fordi det skal være kompatibelt.

Det han hos Dell sa om at "du ikke får utnyttet det fullt ut" er enten en myte han tror spiller noen stor rolle, og/eller et ardargument de bruker på kunder som de tror de kan klare å selge en helt ny PC til.

Hva som vil gi maks ytelse med din PC? Jo, det må være det råeste AGP skjermkortet som er å oppdrive. Det er nemlig ikke sånn at den middelmålige CPU'en vil stoppe alt av ytelse over et visst nivå. Dette varierer svært mye fra spill til spill og du må nesten sjekke tester så du finner ut om akkurat dine favorittspill er CPU-begrenset på en CPU-ytelse tilsvarende din CPU. Noen spill vil kunne ta fullt i bruk selv det raskeste AGP skjermkortet du finner, mens andre spill er så CPU-begrenset at de ikke vil gi noen ytelseforbedring å oppgradere skjermkortet fra Radeon 9700Pro.

For å finne ut hva som er mest fornuftig å oppgradere til så er det fint om du kan svare på noen spørsmål:

Hvilke spill tror du at du kommer til å spille mest det neste året?

Hvilken oppløsning kommer du til å spille disse på? (Hvilken oppløsning bruker du i windows)

Trenger du noen spesielle egenskaper som dual-DVI, Vivo, vifteløst eller noe annet spesielt?

Lenke til kommentar

Takk Simen,espeneppi,

Spiller Lomac,Falcon 4.0,BF2 +en del FPS.

Vil gjerne bruke 1280 oppløsning eller bedre,gjerne 1600.

Har videokamera med S-VHS ikke DVI.

For å være ærlig så har jeg lyst på et ATI 800 eller 850 kort hvis PC`en tåler det.

Ikke fordi jeg har noe spesielt imot Nvidia,men jeg har hørt disse er bra og kanskje ikke krever så mye av PSU.Støy er også med i vurderingen.

Samtidig så må det gi en merkbar effekt i forhold til 9700 PRO.

Lenke til kommentar

Etter det jeg kan se så er LOMAC og Falcon 4.0 veldig CPU-krevende. En Pentium4 - 2,8GHz vil trolig begrense disse til henholdsvis ca 20FPS og 50FPS. En oppgradering av skjermkortet fra Radeon 9700 Pro vil trolig ikke ha noen merkbar innvirkning på ytelsen i disse spillene. En oppgradering av CPU vil trolig gi deg opp mot 70-80FPS i Falcon 4.0 hvis du velger på øverste hylle.

BF2 er derimot ganske motsatt. CPU'en spiller ikke noen stor rolle. En Athlon64 4000+ med 1GB ram gir 98FPS og trolig mer enn det så lenge skjermkortet er bedre. Dvs. at en P4 2,8GHz med 1GB ram trolig gir deg minst 70FPS, kanskje ennå mer. BF2 er svært begrenset av skjermkortet og vil være så godt som uspillbart uten nytt skjermkort. Siden BF2 er så enormt krevende så lønner det seg nok å velge dyrt her også. Særlig for å oppnå en grei FPS på 1280x1024.

I det prissjiktet du sikter deg inn på og merket ATi så vil leg utpeke X800XL som et godt valg. Dette er fordi det er produsert med en nyere prosses enn de andre X800-brikkene. Denne nye prosessen gir merkbart lavere varmeproduksjon, lavere strømforbruk og lavere støy. I følge prisguiden koster disse kortene fra ca 2800kr:

Lenke til kommentar

Simen1,

Takk for veldig utfyllende svar! :thumbup:

Når det gjelder f. eks. lomac,så er jeg plaget av en merkbar reduksjon i FR spesielt når mye skjer på skjermen,røyk og eksplosjoner,men ellers er det forholdsvis greit.Er dette CPU eller Gpu relatert?

Når det gjelder oppløsning,så vil vel dette være GPU relatert?

Lenke til kommentar

På det siste skjermkortet jeg kjøpte sto det bare kompatibelt med AGP 8X.

Dette gjalt et 6800 Ultra fra Aopen.

Det gamle FX5700 kortet mitt står nå i en maskin med AGP 4X slott.

Så det kan vel ikke garanteres at alle AGP 8X kort går på AGP 4X hovedkort, eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar

Hmm.. Jeg er usikker på om røyk og eksplosjoner krever mye av GPU eller CPU. De tallene jeg nevnte er bare gjennomsnittstall og sier lite om hva det er i spillet som er krevende på CPU og GPU. Siden jeg ikke spiller disse spillene selv og dermed ikke har testet de på forskjellige PCer så vet jeg ikke hva det er som begrenser ytelsen ved sksplosjoner og røyk. (Kanskje noen andre her vet det?)

Jepp, Oppløsning er direkte GPU-relatert. CPU'en er i stand til å produsere ca like høy framerate i alle oppløsninger og vil dermed i teorien klare å produsere like mange FPS i 1600x1200 som i 640x480. Dvs. at alt man taper i FPS ved å øke oppløsningen fra 640x480 til 1600x1200 er tap på grunn av begrensningene i skjermkortet.

Dette siste ser man ofte i tester der de tester forskjellige oppløsninger. De laveste oppløsningene har omentrent samme FPS uansett skjermkort fordi CPU begrenser (f.eks til 100FPS). Dersom de tester to CPUer med ulik hastighet så vil man se at dette taket vil flytte seg opp eller ned, f.eks til 80FPS med en CPU som er 20% tregere enn den første.

Det motsatte vil man se i høye oppløsninger: Der er skjermkortet den begrensende faktoren. F.eks gir et tregt skjermkort 20FPS i aller høyeste oppløsning, mens et dobbelt så raskt skjermkort gir 40FPS i samme oppløsning. Disse tallene vil stå stille selv om bytter CPU fordi det ikke er CPU som begrenser ytelsen.

Lenke til kommentar

Takk Simen1 og andre!

Jeg er glad for at noen tar seg tid til å svare på spørsmål.Mye kan læres ved å lese og søke,men av og til er det nyttig å få svar som gjelder den enkeltes konfigurasjon.

Da tror jeg at vi nærmer oss kjernen til problemet.

Jeg hadde håpet at P4 2.8 skulle kunne gi litt kraft til maskin|en ennå,da denne 8250 ikke er noe særlig vennlig når det gjelder prosessoroppgradering eller overklokking.I alle fall så vidt jeg har forstått.

Saken er at de fleste spill gir meg en ganske ok FR.(alt er relativt) :yes:

Det er betinget av at jeg bruker en medium setting når det gjelder detaljer,effekter osv. Oppløsning fungerer ganske bra med 1024 og til dels 1280.

Når det gjelder AA og AF ,må jeg helt avstå fra dette fordi da begynner svakhetene og melde seg.

Ønsket mitt er å få et kort som vil gi meg nettopp dette : høyere oppløsning og detaljer,samt mulighet til å benytte AA og AF uten penalty.

Vil et ATI X800XL da være det beste valget for å oppfylle mine ønsker?

Hva vil evt. forskjellen med X850XT (evt PE) gi meg ekstra?

Jeg vil ikke montere ekstra kjøling og ønsker også lite støy.

Jeg er klar over diskusjonen med Dell og PSU.Dell oppgir styrken på denne på en annen måte enn alle andre.F.eks. så oppgir de min til 250W.Dette er helt skivebom.I virkeligheten gir den en peak W på 364.Snittverdien er visstnok i underkant av 350W.Ikke noe å skryte av kanskje,men disse verdiene kan skremme mange fra å oppgradere.Det er kanskje det som er hensikten også?

Jeg velger å høre på de som sier at det går helt greit,hvis man vil ha et kort hvor kravet er en PSU på 300W.

Samtidig må man vel ta i betraktning hva man ellers har av utstyr på PC`en .USB utstyr osv.

Lenke til kommentar

ville sett litt på Dette, et 6800 GT til 2699 eller Dette, et X800XT til 2999.

Har akurat det kortet selv og det funker bra det, men jeg syntes persjonelig det bråker mer en mit gamle FX 5900 Ultra med standar kjøler.

Det er vell heller vanskelig og kjøpe ny cpu til den pcen da det virker som den kjører på 533 FSB, forskjelden i strømforbruk mellom X800XT og 6800 GT serien er ikke så veldig mye (en watt i følge denne kalkulatoren).

du må nesten gå så langt for og få noe merkbart ytelseshop. (ville valgt 6800 GT av de to grunnet bedre funksjoner (ikke dx 9.0c)).

men, hvor mye ram har du?

anbefaler minimum 1 GiB

Lenke til kommentar

Hei Brusfantomet!

Ja ,den kjører på 533 FSB og jeg har 1GB ram(RD).

Maks CPU er 3.06 mener jeg å ha lest.Så det er ikke noe særlig forskjell fra min 2.8.

Hva mener du med ikke dx 9.0c? Jeg har den versjonen installert,så det er ingen vei tilbake.

Takker for forslag på kortene. :thumbup:

Skal sjekke de forskjellige funksjonene.

Som de fleste så er jeg konservativ til diskusjonen om Nvidia og ATI.Etter det jeg har forstått (kan ta feil) så er det mer usikkerhet med hensyn til driverne til Nvidia.Noen drivere passer best for noen mens andre har problemer.Personlig så har jeg generelt sett jevnlig oppgradert ATI driverne uten å ha problemer av noen art.Bortsett fra en periode jeg prøvde Omega drivere da.Ingen suksess med disse.

Lenke til kommentar

Det er shader model 3.0 på 6800 GT mens det er shader model 2.0b på X800XT(i hardware altså). Det har vert en del krangling mellom fan-boyene her på forumet om det er en egenskap som hjelper eller ikke.

Det jeg syntes er dårlig med X800 serien (også X850 serien) er det at de har noe som heter for Temporal FSAA (Anti Aliasing), de har egentelig "bare" 6x AA, men hvis det er over 60 FPS så legger den AAen på forskjellig i de forskjellige bildene, slik at det blir efektivt 12X. Eneste problemet med dette er at hvis FPSen går mellom 45 - 70 så driver den og slår seg av og på hele tiden, noe som i verffall jeg kan se når jeg spiller (har en P4 3.0 og 2 GiB ram).

men hvis du ønsker og lese litt om de korta så står det mer Her.

PS. eneste grundet til at jeg har X800XT nå var fordi de var utsolkt for 6800GT når jeg kjøpte det (kunne ikke vente, en mp3 spiller til 500 kr dikterte valget av grafikk kort til 3700 kr :hmm: )

Persoelig syntes jeg det er mindre generelt buggy med ati driere, har bygd en del pcer og det virker som om nVidea driverene går glattere (kan være at jeg har blitt lurt at et pent utseende da men).

Edit: la til litt til om driverene.

Endret av Brusfantomet
Lenke til kommentar

Brusfantomet,

Takk for linker! :D

Hehe,skal ikke blande meg inn i rekken av fanbois.

Er ute etter et kort jeg rett og slett kan være fornøyd med i et år til.Neste år blir det ny PC.

Sjekket litt på de kortene du anbefalte.Jeg la merke til at kravet fra ATI og Nvidia var henholdsvis 350W og 400W minimum.

Det interessante var da jeg sjekket med kalkulatoren du har i sig`en din (cool)

kom jeg frem til rundt 280W med begge kortene

Pussig ting med AA på ATI som du forklarte.

Jeg får sjekke litt videre...

Lenke til kommentar
Takk for raskt svar!  :thumbup:

Jeg ringte Komplett tidligere i dag og han forklarte at de bare solgte 8X kort som han trodde ikke fungerte på 4X.Må innrømme at jeg holdt på å slå det fra meg.

Syns igrunn kundeservice på komplett og også på dell bør komme med bedre svar enn slike.

Endret av Zipman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...