Gå til innhold

R520 Spesifikasjoner ute nå. (sannsynligvis)


Malvado

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det eneste som egentlig imponerer meg, er antall Pixel-Pipelines.

Det andre synes jeg høres ut som en ok forbedring, men å gå fra 16--> 32PP, er rimelig bra :thumbup:

 

 

2xX900XT PE har potensiale til å gjøre 20.000 poeng i 3dmark05(overklokket :D )

 

Men alt i alt...en skikkelig Nvidia-killer!

jeg vil tro en del mere kommer fint til 24k der ja

Lenke til kommentar
Tsmc har low K for 90nm :

Tsmc 90nm

 

Lekasje fra Cebit angående  R520

 

 

Mistapi : Jeg skrev rykter, og ja det høres for godt ut til å være sant. Å gå fra 32 pipelines til 64 synnes også jeg er urealistisk.

vel på PS3 så er da 48pp da..men dog der litt annet laget, men i prinsippet så er det fra 32 til 64 ikke så umulig, men dette er vel tekonologi for 2007 :)

helt ærlig tror jeg at de sitter på kort og teknologi som ville gitt oss bakoversveis, selv om specsa her er spekulasjoner.

Lenke til kommentar
Tsmc har low K for 90nm :

Tsmc 90nm

Det stemmer og det er denne prosessen R520 vil bruke. Så mye vet vi.

 

Lekasje fra Cebit angående  R520

Dem har ikke mye greie på hva dem skriver om. WGF1.0 er ikke "DX10/Next" og det har heller ikke støtte for unified shaders, noe dermed ikke R520 vil heller ha.

 

 

Mistapi : Jeg skrev rykter, og ja det høres for godt ut til å være sant. Å gå fra 32 pipelines til 64 synnes også jeg er urealistisk.

Det gjelder også å gå til 32 pipes nå. Jeg syns forøvrig tråd tittelen er missledene.

Lenke til kommentar
vel på PS3 så er da 48pp da..men dog der litt annet laget, men i prinsippet så er det fra 32 til 64 ikke så umulig, men dette er vel tekonologi for 2007 :)

RSX har i likhet med G70 24 pipelines. Du blander med C1/Xenos (Xbox360), men dette er ikke pixel pipelines men 48 ALU's. Xenos har faktisk bare 3 pipelines, men dette kan ikke sammenlignes med dagens mer tradisjonelle pipelines.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
vel på PS3 så er da 48pp da..men dog der litt annet laget, men i prinsippet så er det fra 32 til 64 ikke så umulig, men dette er vel tekonologi for 2007 :)

RSX har i likhet med G70 24 pipelines. Du blander med C1/Xenos (Xbox360), men dette er ikke pixel pipelines men 48 ALU's. Xenos har faktisk bare 3 pipelines, men dette kan ikke sammenlignes med dagens mer tradisjonelle pipelines.

Hehehe ikke ofte jeg gidder skrive her men MistaPi gir meg videre tro på menneskeheten!

 

Makan til kunnskap og objektivitet skal man lete lenge etter! Spesiellt når det gjelder saker anngående skjermkort/grafikk prosessering!!

 

Stå på Mista!! Og ikke gi opp pga fanatikere på hverken ATI eller Nvidia sin side!

 

BTW, dette kommer fra en som akkurat har ferdiggjort en Mastergrad i IT og som har ett godt forhold til både ATI og Nvidia... Har selv eid flere Nvidia-kort og har vært på bedriftsbesøk hos ATI i Toronto.

 

Sånn som jeg ser det har Nvidia dratt en virkelig stor kanin ut av hatten sin nå, men jeg håper(fra en forbrukers synspunkt) at ATI kommer med ett konkurranseverdig produkt snarest mulig! Ingen er tjent med en markedssituasjon lik den som var til stede når 3dfx regjerte :hmm:

 

Personlig gleder jeg meg mer til å se hva Xbox2(eller 360 hvis du vil) og PS3 klarer å levere enn hva som skjer på PC-markedet, da det er noget lettere å overtale det motsatte kjønn til å kjøpe en 2-3000kr box som kan levere masse forskjellige former av underholdning enn ett enkelt skjermkort til høyere pris :innocent:

Lenke til kommentar

Dette er heller svært usannsynlig av følgene grunner;

 

- TSMC har ikke noe 110nm low-k prosess

 

- X900 navnet er urealistisk da dette er en ny generasjon og ikke en minor update. Tenk PR.. X900 høres ikke så mye bedre ut enn X850. Av samme grunn ble ikke R420 hetenes Radeon 9900.

 

- 32 pixel pipelines er også urealistisk. Foruten at et slikt produkt vil være massivt minnebåndbredde og CPU begrenset så har jeg liten tro på at ATi har klart å implentere SM3.0 samtidig som å dobble antallet PS/pixel pipelines.

 

- R520 skal ha stabilt kjørt på 100Mhz høyere klokkefrekvens (core) som 7800GTX for noen månder siden. Fra kilder jeg ser på som ganske sikkre.

Lenke til kommentar
Hehehe ikke ofte jeg gidder skrive her men MistaPi gir meg videre tro på menneskeheten!

 

Makan til kunnskap og objektivitet skal man lete lenge etter! Spesiellt når det gjelder saker anngående skjermkort/grafikk prosessering!!

 

Jepp ! Er bare en sann glede og lese hva kroppen skriver om... :)

Lenke til kommentar
Jepp ! Er bare en sann glede og lese hva kroppen skriver om... :)

Eh stygg skriveleif?

 

Har rettet på emnetittelen, her er i alle fall det jeg tror :

 

Produksjonsprosses : 95nm Low-K

Pipelines Quad konfigurasjon på 24 eller 32, mest sannsynligvis 24.

Core : 500Mhz til 600Mhz.

Minnebåndbredde : 256Bit, mengde 256-512, kanskje en senere versjon med 1Gb.

 

Tror ikke noen av skjermkortene kommer til å bli produsert på 110 low-k, om noen blir det så er det ikke på low-k prossesen.

Lenke til kommentar
Hehehe ikke ofte jeg gidder skrive her men MistaPi gir meg videre tro på menneskeheten!

 

Makan til kunnskap og objektivitet skal man lete lenge etter! Spesiellt når det gjelder saker anngående skjermkort/grafikk prosessering!!

 

Jepp ! Er bare en sann glede og lese hva kroppen skriver om... :)

Takk for skryt. Men jeg er ikke akkurat noe ekspert på området, det er heller ganske begrenset hva jeg vet når det kommer til et stykke. Men det er godt å høre at det ihvertfall er noen som setter pris på mine innlegg. :)

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Jeg tar mye av det som ryktes her med en større dose salt enn vanlig. Særlig det med R600.

 

- For det første stusset jeg med en gang på 110nm low-k. (Før jeg så hva MistaPi sa om det) Grunnen er at jeg tviler på de gidder å lage en helt egen brikke på 110nm får alle andre brikkene skal være 90nm. Det blir nesten like ulogisk og uøkonomisk som å lage to rammer til to bilmodeller som er ellers svært like. Når MistaPi sier at TSMC ikke tilbyr den prosessen en gang så er det vel bare å dytte innpå ennå et lass med salt.

 

- Jeg stusset også på at det skulle være to toppmodeller med 32 pipelines, en med 24 og en lavere med 16. Dette ser jeg ikke helt logikken i siden 32 pipelines utvilsomt vil medføre svært høy feilrate på pipelinene og dermed veldig få brikker med alle 32 pipelinene helt i orden. Jeg tror på 32 pipeliner! (det spiser ikke så voldsomt av brikkearealet at jeg tror det blir for dyrt). Men jeg tror som sagt at en brikke med alle 32 pipeliner intakt vil komme i svært begrenset opplag og dermed med en ekstrem pris. For å holde feilraten og varmeproduksjonen nede tror jeg også denne brikken vil bli klokket noe lavere enn de med avslåtte pipeliner. Jeg tror også det vil komme en utgave med 8 avslåtte pipeliner, og høyere klokkehastighet. Men 16 pipeliner tror jeg ikke noe på. Til dette kommer det nok en mellomklasseserie basert på en brikke med 16 pipeliner der toppmodellene har alle påslått, og de lavere modellene har 12 eller 8 pipeliner. Og til slutt: En budsjett-serie med 4 pipeliner (også for brikkesett-versjonen).

 

- Minnehastigheten 1,4GHz på toppmodellen virket litt lite siden Samsung allerede sier de produserer GDDR3 på 1,6GHz, noe de forventer å forbedre til 2,0GHz etter hvert.

 

- Navnet X900 har jeg tolket som et medie-skapt navn i mangel på forslag til noe beskrivende. (X900 beskriver jo fint at det er noe bedre enn X800 og X850 i media, men er vel ikke så realistisk for det endelige navnet).

 

- Ryktet om spesifikasjonene på R600 virker totalt oppdiktet (eller ekstrapolert ut fra det faktum at "mer er bedre" og at tall øker med tiden (f.eks GDDR3->GDDR4, flere MHz og flere pipelines). Sånn sett er nok gjetterene inne på noe, men jeg tror slett ikke at dette er basert på "inside information". Jeg tror heller ikke de er spesielt gode spåmenn. Blandt annet er GDDR3 ventet å utvikle seg helt frem til 2,0GHz før GDDR4 tar over. Da virker det for tidlig å gjøre et generasjonsskifte allerede etter GDDR3 1,4GHz. 65nm vriker som et enkelt tall å gjette seg frem til. 800MHz kjerne tror jeg ikke mye på. Trenden ser ut til at antall MHz har stagnert, kanskje til og med synkende på grunn av sterkt økende antall pipelines ved neste generasjon. En annen ting er at R520 ikke er lansert ennå. Det betyr at selv ATi ikke vet hvor mange MHz det er fornuftig å sette R600 til. Tallet "800MHz" bærer også preg av gjetting på grunn av at "mer er bedre" og "vi forventer mer". Tallet 64 pipelines høres alt for optimistisk ut. 64 ville tatt ekstremt mye plass og presset antall MHz veldig lavt og kostet veldig mye. Da tror jeg det er smartere å øke til f.eks 40 (eller 48) og heller satse på mange GPU'er med 32 fungerende pipeliner til lavere priser og med lavere varmeutvikling. Dette kan bli en midt-marked killer i 2007 eller rundt der.

Lenke til kommentar

Rykter om R600 :

 

Techconnect

CDRinfo

 

Considering that boards based on this chip are over a year away and that graphics manufacturers change their mind about specs almost daily, these should really be treated as guidelines, or better still, as a what if... news story..."

 

Som sagt ta dette med en stor sekk med salt og litt sunn fornuft...

 

And yes it's a fake : Anandtech Forum.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...