Gå til innhold

Montering av brytere til vifter

Anbefalte innlegg

Har tenkt å montere 2 blå brytere med lys for å slå av og på to vifter. Disse bryterne er egentlig ment for bruk i bil, men er det mulig at jeg kan koble inn disse og få lys i dem? De har tre koblinger merket "ground", "ACC" og "power".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Jeg kjøpte noen brytere helt like som dine, med ground, acc og power. Tenkte å koble dem til diverse vifter rundt om i PCen. Jeg fikk imidlertid problemer med strømmen, når jeg kobla inn lyset på brytern stod det og blinka, mens vifta gikk uregelmessig og tregt rundt. Det endte med at jeg bare kobla mellom power og acc for å unngå lyset!

Jeg paralellkobla acc og power, da skulle jo spenninga være lik, men jeg mistenker at feilen kom av for mye strømutsuging av det stakkars hovedkortet.. tok nemlig strøm til både vifte og bryter(til pæra altså) fra hovedkortet :smile:

Uansett, ville satt pris på om du sier i fra om du har fått det til så jeg finner ut hva jeg gjorde gæli :smile:

[ Denne Melding var redigert av: tbn//nemesis på 2002-08-14 00:46 ]

Lenke til kommentar

Jeg har droppa lyset i bryterene jeg og. Jeg kobla jord fra viftene via bryteren og dro en 5V ledning til lyset. Da skal jeg si det ble hektisk her.Isolasjonen på vifteledningen smelta og det røyk noe alldeles forferdelig, var rimelig sikker på at jeg hadde herpa hovedkort og alt akkurat da. Men det gikk bra,isolerte opp igjen ledningen og DROPPA LYSET. Er det noen som kan fortelle hvordan dette egentlig skal gjøres? Kjørte jeg 5V rett mot jord eller hva?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-24 19:02, @golfern skrev:

Har tenkt å montere 2 blå brytere med lys for å slå av og på to vifter. Disse bryterne er egentlig ment for bruk i bil, men er det mulig at jeg kan koble inn disse og få lys i dem? De har tre koblinger merket "ground", "ACC" og "power".

Hei, skal du ha en bryter som bare slår av og på viftene, eller skal dem være hastighets regulerende? Du kan se litt på denne, kanskje dette er noe du er på jakt etter. http://djsonic.dhs.org:8000

ps. Hjemmesiden er under opparbeiding, så se bort i fra alle feilene :smile:

Lenke til kommentar

En slik bryter er ikke så vanskelig å montere i det hele tatt. Man tar rett å slett å kapper den røde ledningen (Eventuelt + delen) på ledningen til viften, og setter de to endene inn på Acc og Power. Hvem av de som går inn på power og acc er ett fett, lyset vil lyse uansett. På ground kobler man inn en minus del, som man kan ta ut ved å kappe en av de sorte ledningene fra powersupply. Lodd inn en ekstra ledning i mellom, slik at det blir et "kryss" med tre ledninger, og vips så har du lys i bryteren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...