Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst internettforwarding?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg hjelper noen med å sette opp trådløst nett på en hytte i sandefjord. Vi mottar veldig svake signaler fra en sender som heter RadioTele. Radiotele.no informerer om at de tilbyr trådløst nett til byer og tettsteder i Norge, men ikke sandefjord. Derfor anntar jeg at dette er en uttestingsfase, og at nettet ikke vil være åpent for alltid.

Plasserer vi laptopen på ideelle steder for senderen, klarer vi å få gode signaler. Hvordan kan jeg motta signalene fra gode "spots" for så å sende de videre på et eget nettverk? En slags relay/reciever WLAN-greie? Regner med å måtte betale RadioTele etterhvert, så dette er ikke snakk om rent båndbreddetyveri.

Noen andre som vet om andre ISPer som kan levere trådløst til hytter og hus i Sandefjord? Det sies at masta som sender WLAN signalene til Radiotele deles av 12 andre tilbydere, men det er det jo ingen oversikt over...

På forhånd tusen takk!

Hilsen Håvar

Endret av hkarlsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke helt om jeg forsto hva du var ute etter, men dette er kanskje ikke helt bomskudd.

Du kan jo f.eks kjøpe en Linksys WRT54G som du plasserer der du har god dekning på det trådløse nettverket og bruker kabel fra den til pc'en din. Med en del forskjellige firmware til Linksysen kan du koble deg til det trådløse nettet på samme måte som du gjør med maskinen din, men den kan i tillegg da oppføre seg som en router og gi tilgang til flere maskiner og gir deg mulighet til å strekke kabel til deler av hytta som ikke har like gode signaler.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Jeg var kanskje litt uklar i min post, men jeg mente altså at jeg også skulle bruke trådløst nettverk. Det vil si at det jeg trenger skal motta trådløst (fra leverandør), muligens forsterke (dette må kanskje gjøres i en annen prossess?) for så å sende det videre på et nettverk som jeg kan konfigurere og bruke.

Kan alle trådløse routere gjøre dette? Linksys WRT54G er spes. egnet?

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Takk for svar!

Jeg var kanskje litt uklar i min post, men jeg mente altså at jeg også skulle bruke trådløst nettverk. Det vil si at det jeg trenger skal motta trådløst (fra leverandør), muligens forsterke (dette må kanskje gjøres i en annen prossess?) for så å sende det videre på et nettverk som jeg kan konfigurere og bruke.

Kan alle trådløse routere gjøre dette? Linksys WRT54G er spes. egnet?

På forhånd takk for svar!

Alle kan ikke dette. En ting du også skal være klar over er at du klarer neppe å videreføre signalet fra RadioTele, det du isåfall trenger er en WLAN-router med 2 WLAN-interface. Så vidt jeg vet vokser ikke disse på trær i prisnivået under 5000,-, så det billigste vil isåfall være å bruke en WRT54G til å koble seg til nettet og kjøpe en WLAN-router/AP(aksesspunkt) for å dele nettet ut igjen selv om dette er tungvidt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...